All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The effect of a reduction in the radial reaction of the vehicle wheel on the stability of the car during a simple change of direction

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F23%3A39920224" target="_blank" >RIV/00216275:25510/23:39920224 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/2390/2185" target="_blank" >https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/2390/2185</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.46585/pc.2023.1.2390" target="_blank" >10.46585/pc.2023.1.2390</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vliv snížení radiální reakce vozidlového kola na stabilitu automobilu při jednoduché změně jízdního směru

  • Original language description

    Příspěvek se zabývá vzájemným porovnáním rozdílů v chování automobilu při dosažení snížené adhezní síly pomocí skluzového rámu a při jízdě na skluzovém povrchu. Autor se zabývá možností přivedení silničního vozidla na hranici smyku, a to při bezpečné rychlosti. Navození smyku vozidla je docíleno snížením adhezní síly na vozidlových kolech vlivem snížení radiální reakce na příslušných vozidlových kolech. Cílem příspěvku je porovnat případné odlišnosti v chování experimentálního vozidla se systémem skluzového rámu vůči jízdě experimentálního vozidla na skluzovém povrchu. V obou případech je monitorován pohyb vozidla za snížené adhezní síly. Ke snížení adhezní síly došlo při použití skluzového rámu za pomoci snížení radiální reakce na vozidlových kolech, ve druhém případě byla adhezní síla snížena poklesem součinitele adheze. Tedy vozidlo se pohybovalo na skluzovém povrchu. Skluzový rám je pomocné zařízení se čtyřmi podpěrnými koly, který je připevněn k vozidlu. Pomocí hydraulického posunu podpěrných kol je možné snížit radiální reakce přenášené vozidlovými koly. Pro snížení adhezní síly přenášené vozidlovými koly je část dané radiální reakce vozidlového kola přenášena pomocí přídavných podpěrných kol. Skluzový povrch je speciálně upravený prostor, kde povrch tvoří speciální folie, která při skrápění vodou má výrazně nižší součinitel adheze než klasický živičný povrch. Při zpracování příspěvku byla provedena experimentální měření pro oba jízdní režimy, která byla vzájemně porovnána. Za jízdní zkoušku byl zvolen vyhýbací manévr mezi kužely. Systém Alternativního SkidCaru napomáhá ke vzniku libovolného druhu smyku vzhledem k podélné, tak i příčné rovině vozidla, kterého na skluzovém povrchu není možné dosáhnout. Alternativní SkidCar má své uplatnění v oblasti jako prvotní nástroj k ověřování nově vyvíjených elektronických systémů automobilu a ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu při výcviku řidičů. Při sestavení zkušebního koridoru pro systém Alternativního SkidCaru došlo k úpravě oproti skluzovému povrchu. Protože Alterntivní SkidCar přesahuje půdorys vozidla, museli jsme za tímto účelem uzpůsobit sestavení koridoru oproti skluzovému povrchu. Z vyhodnocení naměřených průběhů je patrné, že systém Alternativní SkidCaru je možné použít pro změnu adhezní síly přenášené vozidlovými koly. Hmotnost rámu ASC dosahuje ¼ pohotovostní hmotnosti automobilu, proto výsledné naměřené charakteristiky nabývají mírně odlišných průběhů, přesto je ale použitelný.

  • Czech name

    Vliv snížení radiální reakce vozidlového kola na stabilitu automobilu při jednoduché změně jízdního směru

  • Czech description

    Příspěvek se zabývá vzájemným porovnáním rozdílů v chování automobilu při dosažení snížené adhezní síly pomocí skluzového rámu a při jízdě na skluzovém povrchu. Autor se zabývá možností přivedení silničního vozidla na hranici smyku, a to při bezpečné rychlosti. Navození smyku vozidla je docíleno snížením adhezní síly na vozidlových kolech vlivem snížení radiální reakce na příslušných vozidlových kolech. Cílem příspěvku je porovnat případné odlišnosti v chování experimentálního vozidla se systémem skluzového rámu vůči jízdě experimentálního vozidla na skluzovém povrchu. V obou případech je monitorován pohyb vozidla za snížené adhezní síly. Ke snížení adhezní síly došlo při použití skluzového rámu za pomoci snížení radiální reakce na vozidlových kolech, ve druhém případě byla adhezní síla snížena poklesem součinitele adheze. Tedy vozidlo se pohybovalo na skluzovém povrchu. Skluzový rám je pomocné zařízení se čtyřmi podpěrnými koly, který je připevněn k vozidlu. Pomocí hydraulického posunu podpěrných kol je možné snížit radiální reakce přenášené vozidlovými koly. Pro snížení adhezní síly přenášené vozidlovými koly je část dané radiální reakce vozidlového kola přenášena pomocí přídavných podpěrných kol. Skluzový povrch je speciálně upravený prostor, kde povrch tvoří speciální folie, která při skrápění vodou má výrazně nižší součinitel adheze než klasický živičný povrch. Při zpracování příspěvku byla provedena experimentální měření pro oba jízdní režimy, která byla vzájemně porovnána. Za jízdní zkoušku byl zvolen vyhýbací manévr mezi kužely. Systém Alternativního SkidCaru napomáhá ke vzniku libovolného druhu smyku vzhledem k podélné, tak i příčné rovině vozidla, kterého na skluzovém povrchu není možné dosáhnout. Alternativní SkidCar má své uplatnění v oblasti jako prvotní nástroj k ověřování nově vyvíjených elektronických systémů automobilu a ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu při výcviku řidičů. Při sestavení zkušebního koridoru pro systém Alternativního SkidCaru došlo k úpravě oproti skluzovému povrchu. Protože Alterntivní SkidCar přesahuje půdorys vozidla, museli jsme za tímto účelem uzpůsobit sestavení koridoru oproti skluzovému povrchu. Z vyhodnocení naměřených průběhů je patrné, že systém Alternativní SkidCaru je možné použít pro změnu adhezní síly přenášené vozidlovými koly. Hmotnost rámu ASC dosahuje ¼ pohotovostní hmotnosti automobilu, proto výsledné naměřené charakteristiky nabývají mírně odlišných průběhů, přesto je ale použitelný.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20104 - Transport engineering

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Perner´s Contacts

  • ISSN

    1801-674X

  • e-ISSN

    1801-674X

  • Volume of the periodical

    18

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database