All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Health Literacy – Whose Responsibility?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25520%2F19%3A39915213" target="_blank" >RIV/00216275:25520/19:39915213 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.fnmotol.cz/_sys_/FileStorage/download/3/2594/sbornik-cmo-2019.pdf" target="_blank" >https://www.fnmotol.cz/_sys_/FileStorage/download/3/2594/sbornik-cmo-2019.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    ZDRAVOTNÍ GRAMOTNOST – ČÍ ZODPOVĚDNOST?

  • Original language description

    Úvod: Autoři se v příspěvku věnují problematice zdravotní gramotnosti. Ta je v posledních letech nejčastěji definována jako schopnost jedince získávat informace týkající se nemoci a zdraví, pochopit je a využívat je pro podporu svého zdraví. Pouze někteří autoři definici zdravotní gramotnosti rozšiřují o další faktory a poukazují přitom na roli poskytovatelů zdravotních služeb. Příspěvek klade důraz právě na tyto neméně důležité aspekty zdravotní gramotnosti. Vlastní text: Zdravotnická zařízení by měla vytvářet prostředí podporující zdravotní gramotnost. V první řadě je žádoucí, aby zdravotnické zařízení provedlo „sebe-posouzení“, do jaké míry podporuje zdravotní gramotnost. Následně je třeba vytvořit akční plán pro optimalizaci zdravotní gramotnosti, poté jej implementovat, vyhodnotit a případně upravit. Jsou prezentovány související otázky, na které je žádoucí v průběhu procesu nalézat řešení. Příkladem je otázka existence organizační kultury podporující zdravotní gramotnost, zapojení příjemců péče do celého procesu, vzdělávání poskytovatelů péče (např. jak psát edukační materiály jednoduchým jazykem pro laického čtenáře) i příjemců péče (např. jak efektivně komunikovat se zdravotnickým personálem ohledně léčby a péče). Závěr: Zdravotní gramotnost nepředstavuje pouze individuální schopnost jedince. Jedná se o projev interakce člověka s faktory v prostředí, včetně prostředí zdravotnického zařízení. Poskytovatelé zdravotních služeb mohou prostředí podporující zdravotní gramotnost vytvářet vědomě a systematicky.

  • Czech name

    ZDRAVOTNÍ GRAMOTNOST – ČÍ ZODPOVĚDNOST?

  • Czech description

    Úvod: Autoři se v příspěvku věnují problematice zdravotní gramotnosti. Ta je v posledních letech nejčastěji definována jako schopnost jedince získávat informace týkající se nemoci a zdraví, pochopit je a využívat je pro podporu svého zdraví. Pouze někteří autoři definici zdravotní gramotnosti rozšiřují o další faktory a poukazují přitom na roli poskytovatelů zdravotních služeb. Příspěvek klade důraz právě na tyto neméně důležité aspekty zdravotní gramotnosti. Vlastní text: Zdravotnická zařízení by měla vytvářet prostředí podporující zdravotní gramotnost. V první řadě je žádoucí, aby zdravotnické zařízení provedlo „sebe-posouzení“, do jaké míry podporuje zdravotní gramotnost. Následně je třeba vytvořit akční plán pro optimalizaci zdravotní gramotnosti, poté jej implementovat, vyhodnotit a případně upravit. Jsou prezentovány související otázky, na které je žádoucí v průběhu procesu nalézat řešení. Příkladem je otázka existence organizační kultury podporující zdravotní gramotnost, zapojení příjemců péče do celého procesu, vzdělávání poskytovatelů péče (např. jak psát edukační materiály jednoduchým jazykem pro laického čtenáře) i příjemců péče (např. jak efektivně komunikovat se zdravotnickým personálem ohledně léčby a péče). Závěr: Zdravotní gramotnost nepředstavuje pouze individuální schopnost jedince. Jedná se o projev interakce člověka s faktory v prostředí, včetně prostředí zdravotnického zařízení. Poskytovatelé zdravotních služeb mohou prostředí podporující zdravotní gramotnost vytvářet vědomě a systematicky.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    30307 - Nursing

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Cesta k modernímu ošetřovatelství XIX

  • ISBN

    978-80-87347-41-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    5

  • Pages from-to

    14-18

  • Publisher name

    Fakultní nemocnice v Motole

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Sep 12, 2019

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article