All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Nonlinear phenomena in traffic flow

Result description

This dissertation carries out research of vehicles behaviour in the traffic flow through modelling and computer simulation methods. Correct understanding of the traffic flow phenomena is the inevitable prerequisite for its reasonable control and influencing. This thesis gives proof that the traffic flow is not steady in a wide range of densities (even for identical vehicles) as an implication of non-linearity, which is in contradiction to the generally accepted stationary scheme with stochastic only divergences. The simulation of traffic flow model shows spontaneous formation of congestion even for homogenous start of the model. Speed and density fluctuation in a traffic flow must be interpreted as a generic feature of the system. The dissertation examines the relevance of standard stationary traffic flow models, furthermore macroscopic and microscopic models and cellular automata. The modelling and computer simulation was executed with IDM model (Intelligent Driver Model). We carried

Keywords

traffic flowtraffic flow theorycongestionspontaneous congestionfundamental diagramdensityvelocitysimulation of traffic flowmicroscopic modelmacroscopic modelcellular automatastochastic modelNagel - Schreckenberg modelnonlinear p

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Nelineární jevy v dopravním proudu

  • Original language description

    Práce zkoumá chování vozidel v dopravním proudu metodami modelování a počítačových simulací. Správné pochopení jevů v dopravním proudu je nezbytným předpokladem pro jeho racionální řízení a ovlivňování. Práce zkoumá relevanci standardních stacionárních popisů dopravního proudu, dále makroskopických a mikroskopických modelů a celulárních automatů. Vlastní modelování a počítačová simulace se uskutečnily na tzv. IDM modelu (Intelligent Drive Model). Abychom ověřili platnost modelu a jeho parametrů, provedli jsme měření dvou vozidel za pohybu pomocí satelitního měření (GPS) fázovým měřením metodou Real Time Kinematic (RTK) s přesností 0,01 m a četností 10 měření za sekundu. Naměřená data jsme porovnali s výsledky modelu za stejných podmínek a nelineární regresí jsme ověřili parametry modelu. Hlavní část práce se zabývá simulacemi a měřením základních charakteristik dopravního proudu na modelu. Prokázala se p

  • Czech name

    Nelineární jevy v dopravním proudu

  • Czech description

    Práce zkoumá chování vozidel v dopravním proudu metodami modelování a počítačových simulací. Správné pochopení jevů v dopravním proudu je nezbytným předpokladem pro jeho racionální řízení a ovlivňování. Práce zkoumá relevanci standardních stacionárních popisů dopravního proudu, dále makroskopických a mikroskopických modelů a celulárních automatů. Vlastní modelování a počítačová simulace se uskutečnily na tzv. IDM modelu (Intelligent Drive Model). Abychom ověřili platnost modelu a jeho parametrů, provedli jsme měření dvou vozidel za pohybu pomocí satelitního měření (GPS) fázovým měřením metodou Real Time Kinematic (RTK) s přesností 0,01 m a četností 10 měření za sekundu. Naměřená data jsme porovnali s výsledky modelu za stejných podmínek a nelineární regresí jsme ověřili parametry modelu. Hlavní část práce se zabývá simulacemi a měřením základních charakteristik dopravního proudu na modelu. Prokázala se p

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

    JO - Land transport systems and equipment

  • OECD FORD branch

Result continuities

Others

  • Publication year

    2009

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Result type

O - Miscellaneous

O

CEP

JO - Land transport systems and equipment

Year of implementation

2009