Nonlinear phenomena in traffic flow
Result description
This dissertation carries out research of vehicles behaviour in the traffic flow through modelling and computer simulation methods. Correct understanding of the traffic flow phenomena is the inevitable prerequisite for its reasonable control and influencing. This thesis gives proof that the traffic flow is not steady in a wide range of densities (even for identical vehicles) as an implication of non-linearity, which is in contradiction to the generally accepted stationary scheme with stochastic only divergences. The simulation of traffic flow model shows spontaneous formation of congestion even for homogenous start of the model. Speed and density fluctuation in a traffic flow must be interpreted as a generic feature of the system. The dissertation examines the relevance of standard stationary traffic flow models, furthermore macroscopic and microscopic models and cellular automata. The modelling and computer simulation was executed with IDM model (Intelligent Driver Model). We carried
Keywords
traffic flowtraffic flow theorycongestionspontaneous congestionfundamental diagramdensityvelocitysimulation of traffic flowmicroscopic modelmacroscopic modelcellular automatastochastic modelNagel - Schreckenberg modelnonlinear p
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nelineární jevy v dopravním proudu
Original language description
Práce zkoumá chování vozidel v dopravním proudu metodami modelování a počítačových simulací. Správné pochopení jevů v dopravním proudu je nezbytným předpokladem pro jeho racionální řízení a ovlivňování. Práce zkoumá relevanci standardních stacionárních popisů dopravního proudu, dále makroskopických a mikroskopických modelů a celulárních automatů. Vlastní modelování a počítačová simulace se uskutečnily na tzv. IDM modelu (Intelligent Drive Model). Abychom ověřili platnost modelu a jeho parametrů, provedli jsme měření dvou vozidel za pohybu pomocí satelitního měření (GPS) fázovým měřením metodou Real Time Kinematic (RTK) s přesností 0,01 m a četností 10 měření za sekundu. Naměřená data jsme porovnali s výsledky modelu za stejných podmínek a nelineární regresí jsme ověřili parametry modelu. Hlavní část práce se zabývá simulacemi a měřením základních charakteristik dopravního proudu na modelu. Prokázala se p
Czech name
Nelineární jevy v dopravním proudu
Czech description
Práce zkoumá chování vozidel v dopravním proudu metodami modelování a počítačových simulací. Správné pochopení jevů v dopravním proudu je nezbytným předpokladem pro jeho racionální řízení a ovlivňování. Práce zkoumá relevanci standardních stacionárních popisů dopravního proudu, dále makroskopických a mikroskopických modelů a celulárních automatů. Vlastní modelování a počítačová simulace se uskutečnily na tzv. IDM modelu (Intelligent Drive Model). Abychom ověřili platnost modelu a jeho parametrů, provedli jsme měření dvou vozidel za pohybu pomocí satelitního měření (GPS) fázovým měřením metodou Real Time Kinematic (RTK) s přesností 0,01 m a četností 10 měření za sekundu. Naměřená data jsme porovnali s výsledky modelu za stejných podmínek a nelineární regresí jsme ověřili parametry modelu. Hlavní část práce se zabývá simulacemi a měřením základních charakteristik dopravního proudu na modelu. Prokázala se p
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
JO - Land transport systems and equipment
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
CG743-068-120: Design of highways and motorways in consideration of ITS
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2009
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Result type
O - Miscellaneous
CEP
JO - Land transport systems and equipment
Year of implementation
2009