The Dynamic Stability Analysis of the Next Generation Airplane for Pilot Training
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F03%3APU41994" target="_blank" >RIV/00216305:26210/03:PU41994 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
The Dynamic Stability Analysis of the Next Generation Airplane for Pilot Training
Original language description
The stability and controllability of an airplane are essential parts of the evaluation of the airplane complex flight characteristics. Therefore, more and more demands during airplane development are put on its stability computation from its early design. The stability and controllability is influencing not only the airplane total layout but, nowadays, also safety of flight operation and passenger comfort in airliner. The inference non-dimensional linearized equations for longitudinal and lateral-directtional motion of airplane are modelled in the computation and program system Matlab and modelling, simulating system Simulink. The created computer program is determined for the calculation the dynamic stability light airplane with free-control or fix-control. The calculation is applied for light airplane of new generation VUT 100.
Czech name
Analýza dynamické stability lehkého letounu nové generace
Czech description
Stabilita a řiditelnost letounu jsou neodmyslitelnou součástí hodnocení komplexních letových vlastností letounu. Proto se na výpočet stability letounu klade stále více nároků při vývoji letounu. Stabilita a řiditelnost ovlivňuje nejen celkovou koncepci navrhovaného letounu, ale v dnešní době i bezpečnost letového provozu a hlavně u dopravních letounů komfort cestujících. Odvozené bezrozměrové linearizované rovnice podélného a stranového pohybu letounu jsou namodelovány ve výpočtovém a programovém systémmu Matlab a simulačním systému Simulink. Vytvořený program je určen pro výpočet dynamické stability lehkého letounu s volným a pevným řízením. Výpočet je aplikován na lehký letoun nové generace VUT 100.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2003
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
AVIATION
ISSN
1648-7788
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2003
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
LT - LITHUANIA
Number of pages
8
Pages from-to
37-44
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—