All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Changes in Microstructure of Turbine Wheel Made of Inconel 713LC

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F05%3APU52806" target="_blank" >RIV/00216305:26210/05:PU52806 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Changes in Microstructure of Turbine Wheel Made of Inconel 713LC

  • Original language description

    Since the record of aircraft engine failures has deteriorated in the recent years, the issues of turbine blade service life and those of structural stability of Ni-based superalloys have been treated worldwide. While in service the blades of gas turbinesare exposed to a number of degrading influences, particularly to the high-temperature corrosion, fatigue processes and creep. In the periods of short-time overloading, e.g. during takeoffs, landings, or when experiencing other performance irregularitiess, the microstructure of the wheels undergoes irreversible changes in material and its properties induced by temperature and stress peaks. this paper aims to study the microstructure of turbine wheels made of Inconel 713 LC, a Ni-based superalloy, and observed to develop blade damages throughout the test operation.

  • Czech name

    Mikrostrukturní změny turbínového kola ze slitiny Inconel 713LC

  • Czech description

    V současné době je problematice životnosti turbínových lopatek a strukturní stabilitě Ni superslitin věnována celosvětová pozornost, neboť byl zaznamenán, zejména v posledních několika letech zvýšený počet selhání leteckých motorů. Během provozu jsou lopatky spalovacích turbín leteckých motorů vystaveny celé řadě degradačních vlivů, zejména pak vysokoteplotní korozi, únavovým procesům a creepu. V důsledku krátkodobého přetížení, např. během startů, přistávání, případně i dalších nepravidelností chodu prroudového motoru dochází v souvislosti s maximy teplot a napětí k nevratným změnám v mikrostruktuře materiálu kol a jejich vlastností. Příspěvek je zaměřen na studium mikrostruktury turbínových kol z lité niklové superslitiny Inconel 713 LC, u kterých bylo během zkušebního provozu zjištěno poškození lopatek.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    JG - Metallurgy, metal materials

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA106%2F02%2F1088" target="_blank" >GA106/02/1088: Optimization of the chemical composition and heterogeneity, structure, properties and use of cast nickel alloys for the combustion turbine production</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Acta Metallurgica Slovaca

  • ISSN

    1335-1532

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    11

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    SK - SLOVAKIA

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    62-67

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database