All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Plain Bearings in 5-cylinder In-line SI Engine

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F06%3APU58204" target="_blank" >RIV/00216305:26210/06:PU58204 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Plain Bearings in 5-cylinder In-line SI Engine

  • Original language description

    Hydrodynamic plain bearings are mostly used for crankshaft support in cylinder block of 4-stroke SI engines. The same is true for con-rod support on crankpin. Usage of plain bearings in combustion engines is allowed by force feed lubrication. Design of plain bearing enables formation of hydrodynamic lubrication film, which ensures low abrasion and high durability. This important mechanical point is also featured by restriction of ability of vibration transfer from crankshaft to engine block, which directly decreases noise radiated from engine. Main objective of lubrication is to detach two relatively moving parts by oil film, which thickness is higher than sum of surface roughness of both parts. Greatness of fluid friction is not in contradistinction to solid friction dependent on material quality of moving parts, but on oil properties such as its dynamic viscosity, velocity of motion, size of friction areas and minimal rest gap.

  • Czech name

    Kluzná ložiska pětiválcového řadového zážehového motoru

  • Czech description

    Pro uložení klikové hřídele v klikové skříni se v převážné míře u čtyřdobých motorů používají kluzná hydrodynamická ložiska. Totéž platí pro uložení ojnic na čepu klikové hřídele. Použití kluzných ložisek je u čtyřdobých motorů umožněno tlakovým cirkulačním mazáním motoru. Uspořádání kluzného ložiska, tak jak je známé u spalovacích motorů, vytváří dostatečně únosnou hydrodynamickou vrstvu, která zabezpečuje nízké opotřebení a vysokou životnost ložiska. Tento významný strojní uzel se dále vyznačuje schopností omezit přenos vibrací klikové hřídele na blok motoru, což přímo snižuje hladinu hluku vyzařovaného motorem. Vlastním úkolem mazání je oddělit dvě relativně se pohybující části motoru vrstvou maziva, která je vyšší než součet nerovností povrchu oboutěchto součástí a udržovat tak v co nejširším pracovním rozsahu kapalinné tření. Velikost kapalinného tření není na rozdíl od suc

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    JT - Propulsion, engines and fuels

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2006

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Dynamika tuhých a deformovatelných těles 2006 IV. mezinárodní konference. Sborník příspěvků

  • ISBN

    80-7044-782-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    41-46

  • Publisher name

    Fakulta výrobních technologií a managementu UJEP Ústí n. L.

  • Place of publication

    Ústí nad Labem

  • Event location

    Ústí nad Labem

  • Event date

    Oct 12, 2005

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article