Plain Bearings in 5-cylinder In-line SI Engine
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F06%3APU58204" target="_blank" >RIV/00216305:26210/06:PU58204 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Plain Bearings in 5-cylinder In-line SI Engine
Original language description
Hydrodynamic plain bearings are mostly used for crankshaft support in cylinder block of 4-stroke SI engines. The same is true for con-rod support on crankpin. Usage of plain bearings in combustion engines is allowed by force feed lubrication. Design of plain bearing enables formation of hydrodynamic lubrication film, which ensures low abrasion and high durability. This important mechanical point is also featured by restriction of ability of vibration transfer from crankshaft to engine block, which directly decreases noise radiated from engine. Main objective of lubrication is to detach two relatively moving parts by oil film, which thickness is higher than sum of surface roughness of both parts. Greatness of fluid friction is not in contradistinction to solid friction dependent on material quality of moving parts, but on oil properties such as its dynamic viscosity, velocity of motion, size of friction areas and minimal rest gap.
Czech name
Kluzná ložiska pětiválcového řadového zážehového motoru
Czech description
Pro uložení klikové hřídele v klikové skříni se v převážné míře u čtyřdobých motorů používají kluzná hydrodynamická ložiska. Totéž platí pro uložení ojnic na čepu klikové hřídele. Použití kluzných ložisek je u čtyřdobých motorů umožněno tlakovým cirkulačním mazáním motoru. Uspořádání kluzného ložiska, tak jak je známé u spalovacích motorů, vytváří dostatečně únosnou hydrodynamickou vrstvu, která zabezpečuje nízké opotřebení a vysokou životnost ložiska. Tento významný strojní uzel se dále vyznačuje schopností omezit přenos vibrací klikové hřídele na blok motoru, což přímo snižuje hladinu hluku vyzařovaného motorem. Vlastním úkolem mazání je oddělit dvě relativně se pohybující části motoru vrstvou maziva, která je vyšší než součet nerovností povrchu oboutěchto součástí a udržovat tak v co nejširším pracovním rozsahu kapalinné tření. Velikost kapalinného tření není na rozdíl od suc
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JT - Propulsion, engines and fuels
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Dynamika tuhých a deformovatelných těles 2006 IV. mezinárodní konference. Sborník příspěvků
ISBN
80-7044-782-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
41-46
Publisher name
Fakulta výrobních technologií a managementu UJEP Ústí n. L.
Place of publication
Ústí nad Labem
Event location
Ústí nad Labem
Event date
Oct 12, 2005
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—