All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Measurement of aerobatic flight characteristics

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F06%3APU62400" target="_blank" >RIV/00216305:26210/06:PU62400 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Measurement of aerobatic flight characteristics

  • Original language description

    Determination of flight parameters in non-steady turns (e.g. aerobatic manoeuvres, stalls, spins) is one of the most complicated tasks within the flight measurement, from the point of view of character of performance and aircraft equipment. Limitary parameters of flight for components of aerobatic manoeuvres are integral part of technical documentation of corresponding aircraft category. According to the Airworthiness standards, aerobatic and training aircraft classes have to have the ability to do safee aerobatic turns that requires type certificate. There are measurements, done within the flight measurements at the Institute of Aerospace Engineering in Brno, which made possible to monitor the whole aerobatic configuration of the two-seat, all-metal sailplane L-13 AC Blaník. During the test flights, the basic aerobatic elements, such as loop, stall turn, inverted flight, roll, etc., were done with the sailplane. It was necessary to equip the aircraft with the measurement technology ca

  • Czech name

    Měření letových veličin v akrobatických manévrech

  • Czech description

    Stanovení letových parametrů v neustálených obratech (např. akrobatické manévry, pády, vývrtky) je z hlediska charakteru provedení a vybavenosti letounu jeden z nesložitějších úkolů v rámci letových měření. Limitní parametry letu pro prvky vyšší pilotážejsou nedílnou součástí technické dokumentace letounů příslušné kategorie. Dle norem letové způsobilosti musí být letouny akrobatické a cvičné třídy schopny provádět bezpečně akrobatické obraty, pro které je požadováno typové osvědčení. V rámci letovýc chměření, prováděných na Leteckém ústavu v Brně, byla uskutečněna měření, která umožnila monitorovat celou akrobatickou sestavu celokovového dvoumístného kluzáku L-13 AC Blaník. Kluzákem, během zkušebních letů, byly prováděny základní akrobatické prvky jako přemet, souvrat, let na zádech, výkrut, atd. Pro vyhodnocení charakteru příslušného manévru bylo nutné vybavit letounu měřící technikou umožňující snímat velký počet letových veličin např. polohové úhly, úhly ofukování, rychlost a výšk

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/1M0501" target="_blank" >1M0501: Aerospace Research Centre</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2006

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    4th International PhD Conference on Mechanical Engineering - PhD2006

  • ISBN

    80-7043-486-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    41-46

  • Publisher name

    NEUVEDEN

  • Place of publication

    Plzeň

  • Event location

    University of West Bohemia, Faculty of Mechanica

  • Event date

    Sep 11, 2006

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article