Influence of machining technology on fatigue properties of aircraft aluminum alloy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F19%3APU136182" target="_blank" >RIV/00216305:26210/19:PU136182 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv technologie obrábění na únavové vlastnosti letecké slitiny hliníku
Original language description
Aplikovaný výzkum, realizovaný v rámci dílčí části projektu TAČR TE02000032, který se zabýval vlivem technologie obrábění na únavové vlastnosti hliníkové letecké slitiny 7475-T7351. Výzkum byl v uplynulých letech 2017,2018 a 2019 zaměřen na analýzu technologie vysokoposuvového čelního frézování spodního panelů křídla ve vztahu k dosažené kvalitě opracování a integritě povrchu při různých řezných podmínkách a pro různý náklon nástroje vzhledem k obráběnému povrchu, zejména ve vztahu k únavovým vlastnostem obráběného materiálu. Součástí výzkumu byl návrh a výroba velmi přesných únavových vzorků pro vysokoposuvové čelní frézování, měření průvodních veličin obrábění a detailní analýza kvality obrobeného povrchu (amplitudové charakteristiky, nosné podíly). Dále byla analyzována metalografická struktura hliníkové slitiny 7475-T7351 a byl studován rozvoj poškození vzorků při tahové zkoušce in situ a rozvoj poškození vzorku při cyklickém únavovém tahovém namáhání in situ. Závěrem byla analyzována fraktografie lomových ploch (iniciace a šíření trhlin).
Czech name
Vliv technologie obrábění na únavové vlastnosti letecké slitiny hliníku
Czech description
Aplikovaný výzkum, realizovaný v rámci dílčí části projektu TAČR TE02000032, který se zabýval vlivem technologie obrábění na únavové vlastnosti hliníkové letecké slitiny 7475-T7351. Výzkum byl v uplynulých letech 2017,2018 a 2019 zaměřen na analýzu technologie vysokoposuvového čelního frézování spodního panelů křídla ve vztahu k dosažené kvalitě opracování a integritě povrchu při různých řezných podmínkách a pro různý náklon nástroje vzhledem k obráběnému povrchu, zejména ve vztahu k únavovým vlastnostem obráběného materiálu. Součástí výzkumu byl návrh a výroba velmi přesných únavových vzorků pro vysokoposuvové čelní frézování, měření průvodních veličin obrábění a detailní analýza kvality obrobeného povrchu (amplitudové charakteristiky, nosné podíly). Dále byla analyzována metalografická struktura hliníkové slitiny 7475-T7351 a byl studován rozvoj poškození vzorků při tahové zkoušce in situ a rozvoj poškození vzorku při cyklickém únavovém tahovém namáhání in situ. Závěrem byla analyzována fraktografie lomových ploch (iniciace a šíření trhlin).
Classification
Type
V<sub>souhrn</sub> - Summary research report
CEP classification
—
OECD FORD branch
20304 - Aerospace engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TE02000032" target="_blank" >TE02000032: Advanced Aerostructures Research Centre</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Number of pages
41
Place of publication
Ústav strojírenské technologie
Publisher/client name
FSI VUT v Brně
Version
—