All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Tribometer for friction measurement on the top of the rail

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APR36038" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PR36038 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/439" target="_blank" >http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/439</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Tribometr pro měření smykového tření na kolejnici

  • Original language description

    Tribometr slouží pro měření smykového tření na temeni kolejnice. Hlavní částí zařízení je ocelové těleso, ve kterém je uložena kulička z ložiskové oceli. Uložení kuličky v tělese zabraňuje její rotaci během lineárního pohybu tělesa, čímž dochází ke smykovému tření mezi kuličkou a temenem kolejnice. Požadovaný kontaktní tlak mezi kuličkou a temenem kolejnice je zajištěn vlastní vahou ocelového tělesa. Lineární pohyb ocelového tělesa s kuličkou po temeni kolejnice zajišťuje kluzné vedení a krokový motor. Na výstupním hřídeli motoru je umístěna kladka s lankem, jehož konec je připojen k ohybovému snímači síly, který je upevněn k ocelovému tělesu. Na základě znalosti třecí síly a normálové síly je vyhodnocen součinitel tření. Stabilitu celého tribometru v průběhu měření zajišťuje hlavní rám, který je připevněn k hlavě kolejnice pomocí pružných tvarových prvků.

  • Czech name

    Tribometr pro měření smykového tření na kolejnici

  • Czech description

    Tribometr slouží pro měření smykového tření na temeni kolejnice. Hlavní částí zařízení je ocelové těleso, ve kterém je uložena kulička z ložiskové oceli. Uložení kuličky v tělese zabraňuje její rotaci během lineárního pohybu tělesa, čímž dochází ke smykovému tření mezi kuličkou a temenem kolejnice. Požadovaný kontaktní tlak mezi kuličkou a temenem kolejnice je zajištěn vlastní vahou ocelového tělesa. Lineární pohyb ocelového tělesa s kuličkou po temeni kolejnice zajišťuje kluzné vedení a krokový motor. Na výstupním hřídeli motoru je umístěna kladka s lankem, jehož konec je připojen k ohybovému snímači síly, který je upevněn k ocelovému tělesu. Na základě znalosti třecí síly a normálové síly je vyhodnocen součinitel tření. Stabilitu celého tribometru v průběhu měření zajišťuje hlavní rám, který je připevněn k hlavě kolejnice pomocí pružných tvarových prvků.

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20301 - Mechanical engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/LTACH19001" target="_blank" >LTACH19001: Study on key technologies and application strategies for wheel-rail friction management in rail transport</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    Smýkadlo

  • Numerical identification

    175094

  • Technical parameters

    Dle smlouvy o účasti na řešení projektu výzkumu a vývoje č. LTACH19001 s názvem „Klíčové technologie a strategie pro řízení tření mezi kolem a kolejnicí v kolejové dopravě“. Hlavní účastník: Vysoké učení technické v Brně, Antonínská 548/1, 601 90 Brno, IČ: 00216305. Datum uzavření smlouvy 11. 7. 2019. Odpovědná osoba pro licenční jednání: Ing. Radovan Galas, Ph.D., Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, Technická 2896/2, 616 69 Brno, Telefon: +420 541 143 239, email: Radovan.Galas@vut.cz Funkční vzorek byl na základě ověření vlastností konstrukce vyroben a je využíván na pracovišti účastníka, Ústav konstruování, Fakulta strojního inženýrství, Vysoké učení technické v Brně, Technická 2896/2, 616 69 Brno. Bližší popis a foto: http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/439. Základní technické parametry jednotky: kontaktní tlak 0,9 GPa; průměr kulička 19,05 mm; materiál kuličky AISI 52 100; krokový motor s otáčkami 50 RPM; rozsah třecí síly 0-49 N; maximální dráha pro hodnocení součinitele tření 105 mm; řízení jednotky probíhá na platformě Arduino, celkové rozměry zařízení: 313 x 163 x 160 mm.

  • Economical parameters

    Náklady na výrobu zařízení jsou cca 25 tis. Kč bez DPH. Oproti dostupným řešením se jedná o značnou finanční úsporu. Výsledek nebude komercionalizován, ale bude využit v rámci řešení projektu. Smlouva o spolupráci na řešení mezinárodního projektu výzkumu a vývoje programu Inter-Excellence (podprogramu Inter-Action) č. LTACH19001 s názvem „Klíčové technologie a strategie pro řízení tření mezi kolem a kolejnicí v kolejové dopravě“.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    00216305

  • Owner name

    Vysoké učení technické v Brně

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Licence fee requirement

    N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek

  • Web page

    http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/439