Tribometer for friction measurement on the top of the rail
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APR36038" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PR36038 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/439" target="_blank" >http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/439</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tribometr pro měření smykového tření na kolejnici
Original language description
Tribometr slouží pro měření smykového tření na temeni kolejnice. Hlavní částí zařízení je ocelové těleso, ve kterém je uložena kulička z ložiskové oceli. Uložení kuličky v tělese zabraňuje její rotaci během lineárního pohybu tělesa, čímž dochází ke smykovému tření mezi kuličkou a temenem kolejnice. Požadovaný kontaktní tlak mezi kuličkou a temenem kolejnice je zajištěn vlastní vahou ocelového tělesa. Lineární pohyb ocelového tělesa s kuličkou po temeni kolejnice zajišťuje kluzné vedení a krokový motor. Na výstupním hřídeli motoru je umístěna kladka s lankem, jehož konec je připojen k ohybovému snímači síly, který je upevněn k ocelovému tělesu. Na základě znalosti třecí síly a normálové síly je vyhodnocen součinitel tření. Stabilitu celého tribometru v průběhu měření zajišťuje hlavní rám, který je připevněn k hlavě kolejnice pomocí pružných tvarových prvků.
Czech name
Tribometr pro měření smykového tření na kolejnici
Czech description
Tribometr slouží pro měření smykového tření na temeni kolejnice. Hlavní částí zařízení je ocelové těleso, ve kterém je uložena kulička z ložiskové oceli. Uložení kuličky v tělese zabraňuje její rotaci během lineárního pohybu tělesa, čímž dochází ke smykovému tření mezi kuličkou a temenem kolejnice. Požadovaný kontaktní tlak mezi kuličkou a temenem kolejnice je zajištěn vlastní vahou ocelového tělesa. Lineární pohyb ocelového tělesa s kuličkou po temeni kolejnice zajišťuje kluzné vedení a krokový motor. Na výstupním hřídeli motoru je umístěna kladka s lankem, jehož konec je připojen k ohybovému snímači síly, který je upevněn k ocelovému tělesu. Na základě znalosti třecí síly a normálové síly je vyhodnocen součinitel tření. Stabilitu celého tribometru v průběhu měření zajišťuje hlavní rám, který je připevněn k hlavě kolejnice pomocí pružných tvarových prvků.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20301 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/LTACH19001" target="_blank" >LTACH19001: Study on key technologies and application strategies for wheel-rail friction management in rail transport</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Smýkadlo
Numerical identification
175094
Technical parameters
Dle smlouvy o účasti na řešení projektu výzkumu a vývoje č. LTACH19001 s názvem „Klíčové technologie a strategie pro řízení tření mezi kolem a kolejnicí v kolejové dopravě“. Hlavní účastník: Vysoké učení technické v Brně, Antonínská 548/1, 601 90 Brno, IČ: 00216305. Datum uzavření smlouvy 11. 7. 2019. Odpovědná osoba pro licenční jednání: Ing. Radovan Galas, Ph.D., Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, Technická 2896/2, 616 69 Brno, Telefon: +420 541 143 239, email: Radovan.Galas@vut.cz Funkční vzorek byl na základě ověření vlastností konstrukce vyroben a je využíván na pracovišti účastníka, Ústav konstruování, Fakulta strojního inženýrství, Vysoké učení technické v Brně, Technická 2896/2, 616 69 Brno. Bližší popis a foto: http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/439. Základní technické parametry jednotky: kontaktní tlak 0,9 GPa; průměr kulička 19,05 mm; materiál kuličky AISI 52 100; krokový motor s otáčkami 50 RPM; rozsah třecí síly 0-49 N; maximální dráha pro hodnocení součinitele tření 105 mm; řízení jednotky probíhá na platformě Arduino, celkové rozměry zařízení: 313 x 163 x 160 mm.
Economical parameters
Náklady na výrobu zařízení jsou cca 25 tis. Kč bez DPH. Oproti dostupným řešením se jedná o značnou finanční úsporu. Výsledek nebude komercionalizován, ale bude využit v rámci řešení projektu. Smlouva o spolupráci na řešení mezinárodního projektu výzkumu a vývoje programu Inter-Excellence (podprogramu Inter-Action) č. LTACH19001 s názvem „Klíčové technologie a strategie pro řízení tření mezi kolem a kolejnicí v kolejové dopravě“.
Application category by cost
—
Owner IČO
00216305
Owner name
Vysoké učení technické v Brně
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek
Web page
http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/439