All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Development of a tribometer for evaluating adhesion on a real rail

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APU143973" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PU143973 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vývoj traťového tribometru pro hodnocení adheze na reálné kolejnici

  • Original language description

    Jedním z nejdůležitějších parametrů, který se na trati zjišťuje, je součinitel adheze. Součinitel adheze se na reálné trati standardně stanovuje pomocí měřící lokomotivy nebo měřícím vozíkem. Tyto varianty jsou poměrně nákladné, proto se používají stacionární nebo tlačené traťové tribometry. Vyvíjený traťový tribometr se pevně instaluje na kolejnici nad měřený úsek. Hlavní částí zařízení je měřící vozík, který je motorem tažen po lineárním vedení umístěným na rámu. Součinitel adheze je získán pomocí řízené změny trakční síly, která je realizována bržděním měřicího kola. Při měření se zaznamenává brzdný moment a dvojice rychlostí – dopředná a rotační. Na základě těchto údajů je možné vykreslit adhezní křivku v měřeném úseku. Tento příspěvek diskutuje různé měřící módy tribometru a představuje metodiku měření adheze. Součástí příspěvku jsou také experimenty provedeny v laboratorním prostředí pro různé stavy kontaminace kontaktu.

  • Czech name

    Vývoj traťového tribometru pro hodnocení adheze na reálné kolejnici

  • Czech description

    Jedním z nejdůležitějších parametrů, který se na trati zjišťuje, je součinitel adheze. Součinitel adheze se na reálné trati standardně stanovuje pomocí měřící lokomotivy nebo měřícím vozíkem. Tyto varianty jsou poměrně nákladné, proto se používají stacionární nebo tlačené traťové tribometry. Vyvíjený traťový tribometr se pevně instaluje na kolejnici nad měřený úsek. Hlavní částí zařízení je měřící vozík, který je motorem tažen po lineárním vedení umístěným na rámu. Součinitel adheze je získán pomocí řízené změny trakční síly, která je realizována bržděním měřicího kola. Při měření se zaznamenává brzdný moment a dvojice rychlostí – dopředná a rotační. Na základě těchto údajů je možné vykreslit adhezní křivku v měřeném úseku. Tento příspěvek diskutuje různé měřící módy tribometru a představuje metodiku měření adheze. Součástí příspěvku jsou také experimenty provedeny v laboratorním prostředí pro různé stavy kontaminace kontaktu.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20301 - Mechanical engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Josef Bozek National Center of Competence for Surface Vehicles</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů