A single-deck electric unit car equipped with a semi-active secondary suspension damping system
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F24%3APR38859" target="_blank" >RIV/00216305:26210/24:PR38859 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/488/" target="_blank" >https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/488/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vůz jednopodlažní elektrické jednotky osazený semiaktivním systémem tlumení sekundárního vypružení
Original language description
Funkční vzorek je zásadní pro splnění cíle projektu TAČR, kterým je vývoj a funkční ověření systému semiaktivně (S/A) řízeného tlumení sekundárního vypružení jednopodlažní příměstské elektrické jednotky, založeném na technologii rychlých S/A tlumičů, které nahradí konvenční tlumiče vybraného vozidla. Funkční vzorek je tvořen druhým vozem kolejového vozidla Škoda 10Ev (InterPanter), reg. čísla CZ ČD 94 54 1 552 101, jehož pojezd má nahrazené konvenční tlumení sekundárního vypružení vyvíjeným S/A magnetoreologickým systémem. Vozidlo bylo pro účely experimentu zapůjčeno Českými drahami a.s. Jde tedy o osazení dvou podvozků jednoho vozu příčnými a vertikálními sekundárními S/A řízenými tlumiči. Řídicí algoritmus, realizovaný jednou řídící jednotkou na každý S/A tlumič, řídí tlumící sílu s ohledem na požadavky jízdního pohodlí a dosahuje optimálního silového zatížení komponent pojezdu i kolejového svršku, díky řízenému nastavení tlumicích sil. Komplexní řídicí algoritmus je navíc schopen podle potřeby volit okamžité nastavení pro jednotlivé tlumicí prvky podvozku, což představuje ojedinělé technické řešení v segmentu kolejové dopravy. Pro hodnocení vlivu S/A tlumení na jízdní komfort byl S/A osazený vůz společně se zrcadlově umístěným referenčním vozem s konvenčním tlumícím osazení vybaven vyspělým měřícím systémem, dodaným a provozovaným VÚKV Praha, který je jedním z řešitelů projektu. Jízdní testy takto osazenou jízdní soupravou byly na tratích Brno – Blansko, Brno – Šakvice a Brno – Tišnov povoleny Drážním úřadem ČR v roce 2024
Czech name
Vůz jednopodlažní elektrické jednotky osazený semiaktivním systémem tlumení sekundárního vypružení
Czech description
Funkční vzorek je zásadní pro splnění cíle projektu TAČR, kterým je vývoj a funkční ověření systému semiaktivně (S/A) řízeného tlumení sekundárního vypružení jednopodlažní příměstské elektrické jednotky, založeném na technologii rychlých S/A tlumičů, které nahradí konvenční tlumiče vybraného vozidla. Funkční vzorek je tvořen druhým vozem kolejového vozidla Škoda 10Ev (InterPanter), reg. čísla CZ ČD 94 54 1 552 101, jehož pojezd má nahrazené konvenční tlumení sekundárního vypružení vyvíjeným S/A magnetoreologickým systémem. Vozidlo bylo pro účely experimentu zapůjčeno Českými drahami a.s. Jde tedy o osazení dvou podvozků jednoho vozu příčnými a vertikálními sekundárními S/A řízenými tlumiči. Řídicí algoritmus, realizovaný jednou řídící jednotkou na každý S/A tlumič, řídí tlumící sílu s ohledem na požadavky jízdního pohodlí a dosahuje optimálního silového zatížení komponent pojezdu i kolejového svršku, díky řízenému nastavení tlumicích sil. Komplexní řídicí algoritmus je navíc schopen podle potřeby volit okamžité nastavení pro jednotlivé tlumicí prvky podvozku, což představuje ojedinělé technické řešení v segmentu kolejové dopravy. Pro hodnocení vlivu S/A tlumení na jízdní komfort byl S/A osazený vůz společně se zrcadlově umístěným referenčním vozem s konvenčním tlumícím osazení vybaven vyspělým měřícím systémem, dodaným a provozovaným VÚKV Praha, který je jedním z řešitelů projektu. Jízdní testy takto osazenou jízdní soupravou byly na tratích Brno – Blansko, Brno – Šakvice a Brno – Tišnov povoleny Drážním úřadem ČR v roce 2024
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20301 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/CK04000210" target="_blank" >CK04000210: Semiactive damping system for single deck electric multiple unit</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
InterPanter
Numerical identification
189710
Technical parameters
- Dle smlouvy o účasti na řešení projektu výzkumu a vývoje č. CK04000210 s názvem „Semiaktivní systém tlumení pro jednopodlažní elektrickou jednotku“ - Odpovědná osoba pro licenční jednání: doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc., VUT FSI - funkční vzorek byl postaven na základě zapůjčeného kolejového vozidla a po proběhnutí všech zkoušek a podrobné fotografické dokumentace bylo vozidlo neprodleně odstrojeno do původního stavu a vráceno Českým drahám.
Economical parameters
cena realizace 1 000 000,-.
Application category by cost
—
Owner IČO
00216305
Owner name
Vysoké učení technické v Brně
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/488/