All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

A single-deck electric unit car equipped with a semi-active secondary suspension damping system

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F24%3APR38859" target="_blank" >RIV/00216305:26210/24:PR38859 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/488/" target="_blank" >https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/488/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vůz jednopodlažní elektrické jednotky osazený semiaktivním systémem tlumení sekundárního vypružení

  • Original language description

    Funkční vzorek je zásadní pro splnění cíle projektu TAČR, kterým je vývoj a funkční ověření systému semiaktivně (S/A) řízeného tlumení sekundárního vypružení jednopodlažní příměstské elektrické jednotky, založeném na technologii rychlých S/A tlumičů, které nahradí konvenční tlumiče vybraného vozidla. Funkční vzorek je tvořen druhým vozem kolejového vozidla Škoda 10Ev (InterPanter), reg. čísla CZ ČD 94 54 1 552 101, jehož pojezd má nahrazené konvenční tlumení sekundárního vypružení vyvíjeným S/A magnetoreologickým systémem. Vozidlo bylo pro účely experimentu zapůjčeno Českými drahami a.s. Jde tedy o osazení dvou podvozků jednoho vozu příčnými a vertikálními sekundárními S/A řízenými tlumiči. Řídicí algoritmus, realizovaný jednou řídící jednotkou na každý S/A tlumič, řídí tlumící sílu s ohledem na požadavky jízdního pohodlí a dosahuje optimálního silového zatížení komponent pojezdu i kolejového svršku, díky řízenému nastavení tlumicích sil. Komplexní řídicí algoritmus je navíc schopen podle potřeby volit okamžité nastavení pro jednotlivé tlumicí prvky podvozku, což představuje ojedinělé technické řešení v segmentu kolejové dopravy. Pro hodnocení vlivu S/A tlumení na jízdní komfort byl S/A osazený vůz společně se zrcadlově umístěným referenčním vozem s konvenčním tlumícím osazení vybaven vyspělým měřícím systémem, dodaným a provozovaným VÚKV Praha, který je jedním z řešitelů projektu. Jízdní testy takto osazenou jízdní soupravou byly na tratích Brno – Blansko, Brno – Šakvice a Brno – Tišnov povoleny Drážním úřadem ČR v roce 2024

  • Czech name

    Vůz jednopodlažní elektrické jednotky osazený semiaktivním systémem tlumení sekundárního vypružení

  • Czech description

    Funkční vzorek je zásadní pro splnění cíle projektu TAČR, kterým je vývoj a funkční ověření systému semiaktivně (S/A) řízeného tlumení sekundárního vypružení jednopodlažní příměstské elektrické jednotky, založeném na technologii rychlých S/A tlumičů, které nahradí konvenční tlumiče vybraného vozidla. Funkční vzorek je tvořen druhým vozem kolejového vozidla Škoda 10Ev (InterPanter), reg. čísla CZ ČD 94 54 1 552 101, jehož pojezd má nahrazené konvenční tlumení sekundárního vypružení vyvíjeným S/A magnetoreologickým systémem. Vozidlo bylo pro účely experimentu zapůjčeno Českými drahami a.s. Jde tedy o osazení dvou podvozků jednoho vozu příčnými a vertikálními sekundárními S/A řízenými tlumiči. Řídicí algoritmus, realizovaný jednou řídící jednotkou na každý S/A tlumič, řídí tlumící sílu s ohledem na požadavky jízdního pohodlí a dosahuje optimálního silového zatížení komponent pojezdu i kolejového svršku, díky řízenému nastavení tlumicích sil. Komplexní řídicí algoritmus je navíc schopen podle potřeby volit okamžité nastavení pro jednotlivé tlumicí prvky podvozku, což představuje ojedinělé technické řešení v segmentu kolejové dopravy. Pro hodnocení vlivu S/A tlumení na jízdní komfort byl S/A osazený vůz společně se zrcadlově umístěným referenčním vozem s konvenčním tlumícím osazení vybaven vyspělým měřícím systémem, dodaným a provozovaným VÚKV Praha, který je jedním z řešitelů projektu. Jízdní testy takto osazenou jízdní soupravou byly na tratích Brno – Blansko, Brno – Šakvice a Brno – Tišnov povoleny Drážním úřadem ČR v roce 2024

Classification

  • Type

    G<sub>funk</sub> - Functional sample

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20301 - Mechanical engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/CK04000210" target="_blank" >CK04000210: Semiactive damping system for single deck electric multiple unit</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    InterPanter

  • Numerical identification

    189710

  • Technical parameters

    - Dle smlouvy o účasti na řešení projektu výzkumu a vývoje č. CK04000210 s názvem „Semiaktivní systém tlumení pro jednopodlažní elektrickou jednotku“ - Odpovědná osoba pro licenční jednání: doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc., VUT FSI - funkční vzorek byl postaven na základě zapůjčeného kolejového vozidla a po proběhnutí všech zkoušek a podrobné fotografické dokumentace bylo vozidlo neprodleně odstrojeno do původního stavu a vráceno Českým drahám.

  • Economical parameters

    cena realizace 1 000 000,-.

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    00216305

  • Owner name

    Vysoké učení technické v Brně

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Licence fee requirement

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Web page

    https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/488/