Models of Reliability and Human Driver Simulation
Result description
This article is focused on issue of the human driver reliability in the human-machine system. The evaluation of a human reliability is based on a detailed activity description at different hierarchical levels. There are given transfer functions in the article which is taken for a cross way driving with an as much as possible information about ascending driver fatigue. The simulation model in environment of Matlab/Simuling created for the big file of drivers transfer function is also mentioned inn the article. Due to the monitoring of the drive character and its regulation possibilities, the model is able to set up drive transfer function time constants. The target of mathematic simulations is finding time constant critical values as possible tirednessindicators.
Keywords
ReliabilityMan-Machine-SystemHuman DriverModels of DriverHuman Fatique
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Spolehlivostní modely a simulace lidského řidiče
Original language description
Článek se zabývá problematikou spolehlivosti lidského řidiče v systému člověk-stroj. Vyhodnocování lidské spolehlivosti se děje na základě detailního popisu činností na různých hierarchických úrovních. V článku jsou uvedeny přenosové funkce pro příčný způsob řízení vozidla, který nese nejvíce informací o nastupující únavě řidiče. Dále je uveden simulační model v prostředí Matlab/Simuling vytvořený podle přenosové funkce vhodné pro velký soubor řidičů. Model umožňuje měnit časové konstanty přenosovéé funkce řidiče a tím sledovat charakter jízdy a jeho regulační schopnosti. Cílem matematických simulací je zjištění kritických hodnot časových konstant jako možných identifikátorů únavy.
Czech name
Spolehlivostní modely a simulace lidského řidiče
Czech description
Článek se zabývá problematikou spolehlivosti lidského řidiče v systému člověk-stroj. Vyhodnocování lidské spolehlivosti se děje na základě detailního popisu činností na různých hierarchických úrovních. V článku jsou uvedeny přenosové funkce pro příčný způsob řízení vozidla, který nese nejvíce informací o nastupující únavě řidiče. Dále je uveden simulační model v prostředí Matlab/Simuling vytvořený podle přenosové funkce vhodné pro velký soubor řidičů. Model umožňuje měnit časové konstanty přenosovéé funkce řidiče a tím sledovat charakter jízdy a jeho regulační schopnosti. Cílem matematických simulací je zjištění kritických hodnot časových konstant jako možných identifikátorů únavy.
Classification
Type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JA - Electronics and optoelectronics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
AT&P journal PLUS 5 2004
ISSN
1336-5010
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2005
Issue of the periodical within the volume
12
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
6
Pages from-to
13-18
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—
Basic information
Result type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP
JA - Electronics and optoelectronics
Year of implementation
2005