Desert, Falling Dew and Flowering Grass. On the Iconography of the Annunciation Panel of the so called Hohenfurth Cycle
Result description
Using iconological methods this study analyses meaning of the ensemble of three specific elements that feature in the Annunciation panel of the so called Hohenfurth Cycle. The desert converted in flowering meadow and a dew coming down the heaven occurs in the left part of the panel with Archangel Gabriel kneeling before Virgin Mary. With the help of patrology, exegesis and Medieval literature the study demonstrates that aforementioned setting of iconographical elements is elaborated system of meanings and clues that represent typological and exegetical commentary to Christ’s incarnation. In addition to Christian tradition this visual form of exegesis exploits an ancient Ovidian topos locus amoenus.
Keywords
Hohenfurth cycleAnnunciationVirgin Marydesertdewincarnationlocus amoenusiconologyexegesis
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Poušť, padající rosa a rozkvetlý pažit. K ikonografii desky Zvěstování Panně Marii tzv. Vyšebrodského cyklu
Original language description
Studie s využitím ikonologické metody analyzuje ikonografický význam souboru tří prvků, které se objevují na desce Zvěstování Panně Marii tzv. Vyšebrodského cyklu: její levá část s andělem klečícím před Pannou Marií zobrazuje poušť přecházející v rozkvetlý pažit, na který se z nebes snáší rosa. S pomocí patrologických textů, exegeze a vrcholně středověké literatury studie dokládá, že jde o promyšlený systém významů a poukazů, které představují typologický a exegetický komentář Kristova vtělení. Tato vizuální forma exegeze využívá vedle křesťanské tradice rovněž ovidiovské topos locus amoenus.
Czech name
Poušť, padající rosa a rozkvetlý pažit. K ikonografii desky Zvěstování Panně Marii tzv. Vyšebrodského cyklu
Czech description
Studie s využitím ikonologické metody analyzuje ikonografický význam souboru tří prvků, které se objevují na desce Zvěstování Panně Marii tzv. Vyšebrodského cyklu: její levá část s andělem klečícím před Pannou Marií zobrazuje poušť přecházející v rozkvetlý pažit, na který se z nebes snáší rosa. S pomocí patrologických textů, exegeze a vrcholně středověké literatury studie dokládá, že jde o promyšlený systém významů a poukazů, které představují typologický a exegetický komentář Kristova vtělení. Tato vizuální forma exegeze využívá vedle křesťanské tradice rovněž ovidiovské topos locus amoenus.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Ikonografie: témata, motivy, Interpretace. Kniha k poctě Jana Royta
ISBN
978-80-246-2513-3
Number of pages of the result
12
Pages from-to
79-90
Number of pages of the book
358
Publisher name
Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—
Basic information
Result type
C - Chapter in a specialist book
CEP
AL - Art, architecture, cultural heritage
Year of implementation
2016