Block of traction Li batteries in a design for explosive environments
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F01679791%3A_____%2F24%3AN0000006" target="_blank" >RIV/01679791:_____/24:N0000006 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Blok trakčních Li akumulátorů v provedení pro prostředí s nebezpečím výbuchu
Original language description
Blok trakčních Li akumulátorů v provedení pro prostředí s nebezpečím výbuchu jsou Li akumulátory o kapacitě 120kW v nevýbušném provedení včetně systému chlazení a battery managementu. Unikátnost tohoto řešení spočívá v použití Li akumulátorů pro prostředí s nebezpečím výbuchu. Použití Li akumulátorů umožňuje výrazně snížit hmotnost, snížit nabíjecí časy a zvýšit výkon lokomotivy ve srovnání s Pb akumulátory při dané kapacitě.
Czech name
Blok trakčních Li akumulátorů v provedení pro prostředí s nebezpečím výbuchu
Czech description
—
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20201 - Electrical and electronic engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/FW01010484" target="_blank" >FW01010484: Hybrid Diesel-Electric powertrain for mining suspended monorail locomotive</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
FW01010484-V3
Numerical identification
—
Technical parameters
Podstata technického řešení trakčních bloků lithiových akumulátorů spočívá v tom, že je pasivně chlazen pomocí alespoň jednoho pasívního žebrového chladiče. Okolní vzduch tak proudí prostou konvekcí dutinami mezi žebry pasívního žebrového chladiče a odvádí z nich teplo bez nutnosti využití poháněných chladicích systémů nebo chladících kapalin. Ve výhodném, navrhovaném, provedení uvedený blok obsahuje 30 až 40 lithiových elektrických článků. Dále blok obklopuje ochranný kryt, obklopující pasivní chladič pro ochranu celého bloku před následky případného výbuchu. Tímto je řešeno dosažení pohonu závěsné lokomotivy v prostředí s nebezpečím výbuchu, obsahující alespoň dva výše uvedené bloky trakčních lithiových akumulátorů. Uvedené bloky jsou zapojeny sériově a uspořádány v odstupu vedle sebe, čímž je mezi bloky vytvořen chladící kanál pro zajištění odvodu tepla okolním vzduchem proudícím přes pasívní chladiče. Ve výhodném provedení trakční baterie obsahuje šest nebo dvanáct výše popsaných bloků.
Economical parameters
Využití Li baterií a zmenšení jejich hmotnosti oproti Pb bateriím je důležitá pro další rozvoj závěsných diesel elektrických lokomotiv, vzhledem ke skutečnosti, že závěsné lokomotivy pouze se spalovacími motory se přestaly používat a elektrické lokomotivy mají omezenou tažnou sílu a nedají se používat v prostředí s nebezpečím výbuchu. Tento výsledek by měl posloužit jako pro exportní nástroj, kdy bude možné vyrobit závěsnou lokomotivu s dostatečnou tažnou silou, pracující v prostředí s nebezpečím výbuchu.
Application category by cost
—
Owner IČO
01679791
Owner name
VISBETO, s.r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Web page
—