All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Plain bearing composed of three layers: 1. layer - back-steel, 2. layer - aluminium substrate and 3. layer - functional polymer overlay

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F02414007%3A_____%2F20%3AN0000004" target="_blank" >RIV/02414007:_____/20:N0000004 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Ojniční ložisková pánev složená ze tří vrstev: 1. vrstva - nosná ocel, 2. vrstva - hliníkovým substrátem a 3. vrstva - funkčním polymerním povlak

  • Original language description

    Jedná se o ojniční ložiskovou pánev složenou ze tří vrstev: 1. vrstva - nosná ocel, 2. vrstva - hliníkovým substrátem a 3. vrstva - funkčním polymerním povlak. Zdokonalená polymerní vrstva vykazuje vysokou otěruvzdornost, odolnost proti abrazivnímu opotřebení v reálných podmínkách, nízký koeficient tření a chemickou odolnost. Tento prototyp nachází uplatnění v zážehových motorech osobních automobilů a alternativních pohonech typu Hybrid a Plug-in HEV.

  • Czech name

    Ojniční ložisková pánev složená ze tří vrstev: 1. vrstva - nosná ocel, 2. vrstva - hliníkovým substrátem a 3. vrstva - funkčním polymerním povlak

  • Czech description

    Jedná se o ojniční ložiskovou pánev složenou ze tří vrstev: 1. vrstva - nosná ocel, 2. vrstva - hliníkovým substrátem a 3. vrstva - funkčním polymerním povlak. Zdokonalená polymerní vrstva vykazuje vysokou otěruvzdornost, odolnost proti abrazivnímu opotřebení v reálných podmínkách, nízký koeficient tření a chemickou odolnost. Tento prototyp nachází uplatnění v zážehových motorech osobních automobilů a alternativních pohonech typu Hybrid a Plug-in HEV.

Classification

  • Type

    G<sub>prot</sub> - Prototype

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20506 - Coating and films

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EG17_106%2F0012466" target="_blank" >EG17_106/0012466: Kluzná vrstva s pokročilými tribologickými vlastnostmi</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    02_Al_IR_300

  • Numerical identification

    G

  • Technical parameters

    Výstupem tohoto projektu je: Prototyp – ojniční ložisková pánev složená ze tří vrstev: 1. vrstva – nosná ocel, 2. vrstva – hliníkovým substrátem a 3. vrstva – funkčním polymerním povlak. Rozměry tohoto prototypu jsou dány výkresem. Polymerní kluzná vrstva má v průměru o 5 MPa vyšší únosnost bez zadření než ložisko s bizmutovým povlakem. U testu otěruvzdornosti je opotřebení polymerního povlaku pod 17% tlouštky povlaku. Při testu s nakloněním vykazovala polymerní vrstva stejné výsledky jako komeční povlak na bázi bizmutu. Při testu s implementací částic nedošlo k zadření ložiska.

  • Economical parameters

    Celkové náklady na projekt byly 8,2 mil. Kč bez DPH s úsporou oproti plánu o cca. 0,8 mil. Kč bez DPH. Prototyp může být vyráběn ve více pobočkách ze skupiny Daido Metal a díky tomu může dojít k navýšení tržeb a zrychlení návratnosti nákladů na vývoj. Počet prodaných kusů za rok bude záviset na finálním testování a schválení přímo u jednotlivých zákazníků. Finálním uživatelem by se v budoucnu mohl stát kterýkoliv světový výrobce spalovacích motorů používající tento typ kluzných ložisek, např. VW Group, Renault, Daimler, Mazda. Kluzná ložiska s polymerní kluznou vrstvou nacházejí ještě větší uplatnění (něž u běžných spalovacích motorů) u nových typů motoru Hybrid a Plug in Hybrid Electric Vehicle (PHEV).

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    02414007

  • Owner name

    Daido Metal Co.,Ltd - organizační složka, The European Technical Center

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Licence fee requirement

  • Web page