Promotion of inter-municipal cooperation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F02819180%3A_____%2F18%3A%230000174" target="_blank" >RIV/02819180:_____/18:#0000174 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Podpora meziobecní spolupráce
Original language description
"Struktura osídlení v ČR prošla v minulosti několika zásadními vlnami, které ovlivnily její současnou podobu a spolupůsobí na prostorové vztahy až dodnes. Důsledkem tohoto vývoje je vysoký počet sídelních jednotek, který je poměrně stabilní a pohybuje se kolem 12 000. Na konci 80. let v Česku existovalo přibližně 4100 obcí262. Reálně však fungovalo jen asi 3 500 obcí, zbylých 600 obcí nemělo své rozhodovací orgány a bylo připojeno k jiným střediskovým obcím, jejichž národní výbory vykonávaly správu i pro tyto obce. Pro současný počet obcí v České republice má význam především dezintegrační proces, ke kterému, na rozdíl od trendu v západoevropských zemích, došlo po roce 1990. V rámci tohoto procesu se osamostatnily převážně malé obce. Z evropských zemí je tak naše republika na prvním místě, pokud jde o podíl obcí s méně než 1.000 obyvateli. Srovnatelné procento malých obcí má v EU pouze Slovensko a Francie. Obec je veřejnoprávní korporací, která představuje základní jednotku veřejné správy v ČR, jedná se o územně samosprávný celek základního stupně. Dle zákona o obcích (zákon 128/2000 Sb. v platném znění) je obec základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce (katastrálním územím, katastrálními územími). Obce plní úkoly v zájmu občanů obce, které představují samosprávu (tzv. samostatnou působnost) a stanovené státní správou (tzv. přenesenou působnost), tzn. součást současného spojeného modelu veřejné správy. Současný stupeň přenosu státní agendy na samosprávné korporace obce je v celé historii bezprecedentní a v mezinárodním srovnání v podstatě unikátní. Potřeba uskutečňovat agendy, které přesahují hranice obcí, respektive mají nadobecní charakter (plánování sociálních služeb, systém vzdělávání, odpadového hospodářství, sociálního bydlení) vede na jedné straně k hledání nových cest spolupráce obcí, nebo a to v řadě případů, využití institutu přenesené působnosti a svěření jejího výkonu úředníkům, nejčastěji obce s rozšířenou působností. Ač se množství agendy u přenesené působnosti výrazně liší podle toho, zda se jedná o ORP, POÚ nebo obce I. typu (případně dle skutečnosti, které další agendy plní), lze všeobecně říci, že provádění státní agendy je především pro malé obce značně zatěžující. Tato skutečnost přispívá k diskusi o možnosti širšího uplatnění meziobecní spolupráce v oblasti samostatné působnosti, ale v oblasti agend zajišťovaných malými obcemi fakticky i na úseku přenesené působnosti."
Czech name
Podpora meziobecní spolupráce
Czech description
"Struktura osídlení v ČR prošla v minulosti několika zásadními vlnami, které ovlivnily její současnou podobu a spolupůsobí na prostorové vztahy až dodnes. Důsledkem tohoto vývoje je vysoký počet sídelních jednotek, který je poměrně stabilní a pohybuje se kolem 12 000. Na konci 80. let v Česku existovalo přibližně 4100 obcí262. Reálně však fungovalo jen asi 3 500 obcí, zbylých 600 obcí nemělo své rozhodovací orgány a bylo připojeno k jiným střediskovým obcím, jejichž národní výbory vykonávaly správu i pro tyto obce. Pro současný počet obcí v České republice má význam především dezintegrační proces, ke kterému, na rozdíl od trendu v západoevropských zemích, došlo po roce 1990. V rámci tohoto procesu se osamostatnily převážně malé obce. Z evropských zemí je tak naše republika na prvním místě, pokud jde o podíl obcí s méně než 1.000 obyvateli. Srovnatelné procento malých obcí má v EU pouze Slovensko a Francie. Obec je veřejnoprávní korporací, která představuje základní jednotku veřejné správy v ČR, jedná se o územně samosprávný celek základního stupně. Dle zákona o obcích (zákon 128/2000 Sb. v platném znění) je obec základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce (katastrálním územím, katastrálními územími). Obce plní úkoly v zájmu občanů obce, které představují samosprávu (tzv. samostatnou působnost) a stanovené státní správou (tzv. přenesenou působnost), tzn. součást současného spojeného modelu veřejné správy. Současný stupeň přenosu státní agendy na samosprávné korporace obce je v celé historii bezprecedentní a v mezinárodním srovnání v podstatě unikátní. Potřeba uskutečňovat agendy, které přesahují hranice obcí, respektive mají nadobecní charakter (plánování sociálních služeb, systém vzdělávání, odpadového hospodářství, sociálního bydlení) vede na jedné straně k hledání nových cest spolupráce obcí, nebo a to v řadě případů, využití institutu přenesené působnosti a svěření jejího výkonu úředníkům, nejčastěji obce s rozšířenou působností. Ač se množství agendy u přenesené působnosti výrazně liší podle toho, zda se jedná o ORP, POÚ nebo obce I. typu (případně dle skutečnosti, které další agendy plní), lze všeobecně říci, že provádění státní agendy je především pro malé obce značně zatěžující. Tato skutečnost přispívá k diskusi o možnosti širšího uplatnění meziobecní spolupráce v oblasti samostatné působnosti, ale v oblasti agend zajišťovaných malými obcemi fakticky i na úseku přenesené působnosti."
Classification
Type
V<sub>souhrn</sub> - Summary research report
CEP classification
—
OECD FORD branch
50702 - Urban studies (planning and development)
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Number of pages
40
Place of publication
Ostrava
Publisher/client name
PROCES – Centrum pro rozvoj obcí a regionů, s. r. o.
Version
—