All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

INCREASING PUPILS´INTEREST IN MATHEMATICS BY SOLVING NON-STANDARD TASKS THAT DEVELOP MATHEMATICAL LITERACY

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F02819180%3A_____%2F19%3A%230000110" target="_blank" >RIV/02819180:_____/19:#0000110 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/61384399:31150/19:00054188

  • Result on the web

    <a href="http://emejournal.upol.cz/Issues/Havlinova-Zelendova_EMEJ_2019.pdf" target="_blank" >http://emejournal.upol.cz/Issues/Havlinova-Zelendova_EMEJ_2019.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Zvýšení zájmu žáků o matematiku pomocí řešení nestandardních úloh rozvíjejících matematickou gramotnost.

  • Original language description

    Při mezinárodním šetření PISA 2015 v rámci dotazníkového šetření velké procento českých žáků uvedlo, že nemají rádi matematiku. Také výsledky u státních maturitních zkoušek ukazují, že matematika je pro řadu žáků „strašák“. Proč tomu tak je, když na 1. stupni základní školy jsou žáci v hodinách matematiky motivovaní a spatřují v matematických úlohách zábavné hledání a objevování? Proč se během vzdělávací dráhy u žáků ztrácí motivace a zájem o řešení nestandardních úloh, když právě tyto dovednosti jsou v běžném životě velmi důležité? Co na žáky negativně zapůsobilo, kde hledat příčiny velké neoblíbenosti matematiky a jak tento nežádoucí trend změnit? Akční výzkum, který autorky provedly na podzim 2018 na reprezentativním vzorku žáků a studentů od 1. stupně základní školy po školu vysokou, se zabýval hledáním odpovědí na položené otázky. Pro sběr dat výše uvedeného pedagogického výzkumu byly použity tři metody: škálované otázky v dotazníku, kognitivní test a analýza písemných produktů žáků. Na škálované otázky, které se týkaly obliby matematiky na 1. a 2. stupni základní školy a na škole střední, odpovídali prostřednictvím dotazníku studenti 1. ročníku různých vysokých škol (mimo vysoké školy, které svým zaměřením využívají matematiku ve velké míře). Kognitivní test obsahoval dvě matematické úlohy, které byly převzaty z přijímacího řízení určeného pro žáky pátého ročníku (jednu úlohu lze označit za běžnou „školní“ úlohu, druhou za úlohu nestandardní mapující úroveň matematické gramotnosti žáků). Tato část výzkumu proběhla na 1. a 2. stupni základní školy, na školách středních i školách vysokých. Zpracované odpovědi na škálované otázky poskytnou informaci o tom, v jaké míře je pokles zájmu žáků o matematiku rozdělen mezi 1. a 2. stupeň základní školy a mezi školu střední. Rozbor strategií použitých k řešení dvou matematických úloh zadaných v kognitivním testu potvrdil hypotézu, že se zvyšujícím věkem a rozšiřujícím se matematickým aparátem žáků, ubývá kreativita žáků při volbě možných řešení dané nestandardní úlohy. Výzkum, který autorky provedly na podzim 2018 na reprezentativním vzorku žáků a studentů od 1. stupně základní školy po školu vysokou, pomohl také formulovat jedno možné řešení výše uvedeného problému včetně návrhu, jak zavést tohoto řešení do pedagogické praxe.

  • Czech name

    Zvýšení zájmu žáků o matematiku pomocí řešení nestandardních úloh rozvíjejících matematickou gramotnost.

  • Czech description

    Při mezinárodním šetření PISA 2015 v rámci dotazníkového šetření velké procento českých žáků uvedlo, že nemají rádi matematiku. Také výsledky u státních maturitních zkoušek ukazují, že matematika je pro řadu žáků „strašák“. Proč tomu tak je, když na 1. stupni základní školy jsou žáci v hodinách matematiky motivovaní a spatřují v matematických úlohách zábavné hledání a objevování? Proč se během vzdělávací dráhy u žáků ztrácí motivace a zájem o řešení nestandardních úloh, když právě tyto dovednosti jsou v běžném životě velmi důležité? Co na žáky negativně zapůsobilo, kde hledat příčiny velké neoblíbenosti matematiky a jak tento nežádoucí trend změnit? Akční výzkum, který autorky provedly na podzim 2018 na reprezentativním vzorku žáků a studentů od 1. stupně základní školy po školu vysokou, se zabýval hledáním odpovědí na položené otázky. Pro sběr dat výše uvedeného pedagogického výzkumu byly použity tři metody: škálované otázky v dotazníku, kognitivní test a analýza písemných produktů žáků. Na škálované otázky, které se týkaly obliby matematiky na 1. a 2. stupni základní školy a na škole střední, odpovídali prostřednictvím dotazníku studenti 1. ročníku různých vysokých škol (mimo vysoké školy, které svým zaměřením využívají matematiku ve velké míře). Kognitivní test obsahoval dvě matematické úlohy, které byly převzaty z přijímacího řízení určeného pro žáky pátého ročníku (jednu úlohu lze označit za běžnou „školní“ úlohu, druhou za úlohu nestandardní mapující úroveň matematické gramotnosti žáků). Tato část výzkumu proběhla na 1. a 2. stupni základní školy, na školách středních i školách vysokých. Zpracované odpovědi na škálované otázky poskytnou informaci o tom, v jaké míře je pokles zájmu žáků o matematiku rozdělen mezi 1. a 2. stupeň základní školy a mezi školu střední. Rozbor strategií použitých k řešení dvou matematických úloh zadaných v kognitivním testu potvrdil hypotézu, že se zvyšujícím věkem a rozšiřujícím se matematickým aparátem žáků, ubývá kreativita žáků při volbě možných řešení dané nestandardní úlohy. Výzkum, který autorky provedly na podzim 2018 na reprezentativním vzorku žáků a studentů od 1. stupně základní školy po školu vysokou, pomohl také formulovat jedno možné řešení výše uvedeného problému včetně návrhu, jak zavést tohoto řešení do pedagogické praxe.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50300 - Education

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Elementary Mathematics Education Journal

  • ISSN

    2694-8133

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    1

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    54-61

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database