Czech (non)system of the long-term care financing
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F04274644%3A_____%2F21%3A%230000733" target="_blank" >RIV/04274644:_____/21:#0000733 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.vupsv.cz/2021/03/10/forum-socialni-politiky-1-2021/" target="_blank" >https://www.vupsv.cz/2021/03/10/forum-socialni-politiky-1-2021/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Český (ne)systém financování dlouhodobé péče
Original language description
Analýzy dlouhodobé péče ve světě stále více dospívají k účelnosti propojení či integrace zdravotní péče a dlouhodobé péče. V Česku jsou tyto otázky o to více aktuální, že již dlouhou dobu máme systémové provizórium v organizaci a financování zdravotní péče: klíčovým nástrojem státního řízení je sice ministerská „úhradová vyhláška“, leč přetrvává existence sedmi paralelních zdravotních pojišťoven, kterým prostředky přiděluje skrytý svěřenský fond, který vytváří dojem, že univerzální zdravotní péče není financována z daní. Část dlouhodobé péče je složkou tohoto veřejného zdravotního pojištění. Druhá část je financována jednak strukturovanou univerzální peněžitou dávkou, zavedenou podle domnělého britského vzoru, a jednak státními dotacemi sociálních služeb, které měly být po zavedení příspěvku na péči zrušeny. Čeká nás tedy reforma financování zdravotní i dlouhodobé péče a optimálním řešením je vyjít z ucelené veřejné politiky. Všeobecně řečeno jsou dnes ve světě „k dispozici“ čtyři sociální modely dlouhodobé péče: liberální, křesťansko-demokratický (konzervativní), sociálně-demokratický a neoliberální; jejich odlišnosti jsou zřetelné zejména ve financování dlouhodobé péče. Vláda by měla konečně začít konat, pomoci by mohlo i samotné sloučení obou příslušných ministerstev
Czech name
Český (ne)systém financování dlouhodobé péče
Czech description
Analýzy dlouhodobé péče ve světě stále více dospívají k účelnosti propojení či integrace zdravotní péče a dlouhodobé péče. V Česku jsou tyto otázky o to více aktuální, že již dlouhou dobu máme systémové provizórium v organizaci a financování zdravotní péče: klíčovým nástrojem státního řízení je sice ministerská „úhradová vyhláška“, leč přetrvává existence sedmi paralelních zdravotních pojišťoven, kterým prostředky přiděluje skrytý svěřenský fond, který vytváří dojem, že univerzální zdravotní péče není financována z daní. Část dlouhodobé péče je složkou tohoto veřejného zdravotního pojištění. Druhá část je financována jednak strukturovanou univerzální peněžitou dávkou, zavedenou podle domnělého britského vzoru, a jednak státními dotacemi sociálních služeb, které měly být po zavedení příspěvku na péči zrušeny. Čeká nás tedy reforma financování zdravotní i dlouhodobé péče a optimálním řešením je vyjít z ucelené veřejné politiky. Všeobecně řečeno jsou dnes ve světě „k dispozici“ čtyři sociální modely dlouhodobé péče: liberální, křesťansko-demokratický (konzervativní), sociálně-demokratický a neoliberální; jejich odlišnosti jsou zřetelné zejména ve financování dlouhodobé péče. Vláda by měla konečně začít konat, pomoci by mohlo i samotné sloučení obou příslušných ministerstev
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50200 - Economics and Business
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Fórum sociální politiky
ISSN
1802-5854
e-ISSN
—
Volume of the periodical
15
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
5
Pages from-to
2-6
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—