Deformation zone of the monitoring system with an integrated FBG grating
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F06613179%3A_____%2F23%3AN0000001" target="_blank" >RIV/06613179:_____/23:N0000001 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Deformační zóna monitorovacího systému s integrovanou FBG mřížkou
Original language description
Podstatou výsledku je deformační zóna senzorického systému s integrovanými FBG (Fiber Bragg Grating). Deformační zóna je prostředek pro vážení kolejových vozidel. Je vyrobena z pevnostní oceli, která je z horní strany obrobena, tak aby na obou koncích byly plynulé nájezdy pro okolek a ve středu zóny byla rovná plocha pro proces vážení. Do spodní části deformační zóny je vyfrézována drážka pro vlepení optického vlákna s FBG a fixaci přívodního optického kabelu. Optické vlákno s FBG je předepnuto a vlepeno do drážky. Ze spodní strany deformační zóny jsou umístěny úchytové členy, které slouží k ochraně vlepených optických vláken a k uchycení deformační zóny k mechanizmu uchycení.
Czech name
Deformační zóna monitorovacího systému s integrovanou FBG mřížkou
Czech description
—
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20201 - Electrical and electronic engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/CK02000078" target="_blank" >CK02000078: Photonic system for weighing of rail vehicles in motion</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
002/01-6-2023_F
Numerical identification
002/01-6-2023_F
Technical parameters
Deformační zóna vyroben z materiálu ČSN 14 220, která je z horní strany obrobena, tak aby na obou koncích byly plynulé nájezdy pro okolek se stoupáním 3 %. Po obrobení je povrch pojezdové plochy žárově vykalen, tak aby nebyl poškozován přejezdem okolků. Ze spodní strany je do deformační zóny vyfrézována drážka 2x2 mm. Do které je vlepeno předepnuté optické vlákno s FBG mřížkami. FBG mřížky jsou předepnuty o 1 nm. Ve středu deformační zóny je umístěna FBG mřížka pro proces vážení a na konci deformační zóny je pro proces autoklalibrace umístěna FBG mřížka, která reaguje pouze na změnu teploty. Obě mřížky jsou z důvodu zlepšení parametrů odezvy umístěny do kevlarových trubiček průměru 2 mm. Optické vlákno je ještě v deformační zóně navařeno na optický pigtail, tak aby byl svár dostatečně chráněn a aby bylo možné deformační zónu připojit k vyhodnocovací jednotce. Ze spodní strany deformační zóny jsou umístěny úchytové členy, které slouží k ochraně vlepených optických vláken a k uchycení deformační zóny k mechanizmu uchycení. Úchytové členy jsou k deformační zóně připevněny pomocí šroubů. Deformační zóna je navržena tak aby umožnovala vážení vlakových souprav do 10 t/kolo. Mezi další výhody tohoto senzoru patří: velká vzdálenost vyhodnocovací jednotky od senzoru, nepotřebnost elektrického napájení senzoru a možnost autokalibrace.
Economical parameters
Výrobní cena senzoru je závislá od počtu vyráběných kusů. Orientační cena jedné deformační zóny se pohybuje kolem 20 000,- Kč. Předpokládaná prodejní cena jednoho ks bude přibližně 30 000 - 50 000,- Kč.
Application category by cost
—
Owner IČO
06613179, 25787012
Owner name
OptiCE Photonics s.r.o., SAFIBRA, s.r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—