Fibre-Optic Axle Detector of Rail Vehicles
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F13691872%3A_____%2F21%3AN0000002" target="_blank" >RIV/13691872:_____/21:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Optovláknový detektor náprav kolejových vozidel
Original language description
Podstatou technického řešení optovláknového detektoru náprav kolejových vozidel je optické vlákno s implementovanými FBG mřížkami uchycené ke kolejnici vhodným způsobem. Základem jsou dvě senzorické FBG mřížky zapsané v jádru optického vlákna a vystavené mechanickému namáhání (průjezd nápravy kolejového vozidla). Vlivem mechanického namáhání je prodloužena délka optického vlákna s FBG mřížkami, což se projeví spektrální změnou odráženého světla. Součástí optovláknového detektoru náprav kolejových vozidel je třetí, referenční FBG mřížka. Tato referenční mřížka není mechanicky namáhána průjezdem náprav, jejím úkolem je monitorovat teplotu, jež ovlivňuje všechny tři FBG mřížky a sloužit tak jako kompenzátor vlivu teploty. Tato referenční FBG mřížka je umístěna mezi senzorickými mřížkami a slouží k nastavení úrovně pro detekci náprav při zpracování signálu vyhodnocovací jednotkou. Všechny FBG mřížky mají kontakt s detektorem. Optovláknový detektor náprav kolejových vozidel má další funkce. Při implementaci dvou senzorických FBG mřížek je možno stanovit směr jízdy vozidla a díky znalosti rozteče senzorických mřížek lze stanovit jeho rychlost. Optovláknový detektor náprav kolejových vozidel se skládá ze dvou základních částí. Upínací těleso detektoru je připevněno pomocí šroubů ke kolejnici. Jeho tvar a způsob přichycení umožňují přenos mechanického namáhání na lištu senzoru, která je osazena FBG mřížkami. Optické vlákno s FBG mřížkami je vhodným způsobem přichyceno k liště. Lišta senzoru je odnímatelná od upínacího tělesa senzoru. Lišta senzoru zároveň chrání optické vlákno před mechanickým poškozením a povětrnostními vlivy.
Czech name
Optovláknový detektor náprav kolejových vozidel
Czech description
Podstatou technického řešení optovláknového detektoru náprav kolejových vozidel je optické vlákno s implementovanými FBG mřížkami uchycené ke kolejnici vhodným způsobem. Základem jsou dvě senzorické FBG mřížky zapsané v jádru optického vlákna a vystavené mechanickému namáhání (průjezd nápravy kolejového vozidla). Vlivem mechanického namáhání je prodloužena délka optického vlákna s FBG mřížkami, což se projeví spektrální změnou odráženého světla. Součástí optovláknového detektoru náprav kolejových vozidel je třetí, referenční FBG mřížka. Tato referenční mřížka není mechanicky namáhána průjezdem náprav, jejím úkolem je monitorovat teplotu, jež ovlivňuje všechny tři FBG mřížky a sloužit tak jako kompenzátor vlivu teploty. Tato referenční FBG mřížka je umístěna mezi senzorickými mřížkami a slouží k nastavení úrovně pro detekci náprav při zpracování signálu vyhodnocovací jednotkou. Všechny FBG mřížky mají kontakt s detektorem. Optovláknový detektor náprav kolejových vozidel má další funkce. Při implementaci dvou senzorických FBG mřížek je možno stanovit směr jízdy vozidla a díky znalosti rozteče senzorických mřížek lze stanovit jeho rychlost. Optovláknový detektor náprav kolejových vozidel se skládá ze dvou základních částí. Upínací těleso detektoru je připevněno pomocí šroubů ke kolejnici. Jeho tvar a způsob přichycení umožňují přenos mechanického namáhání na lištu senzoru, která je osazena FBG mřížkami. Optické vlákno s FBG mřížkami je vhodným způsobem přichyceno k liště. Lišta senzoru je odnímatelná od upínacího tělesa senzoru. Lišta senzoru zároveň chrání optické vlákno před mechanickým poškozením a povětrnostními vlivy.
Classification
Type
F<sub>uzit</sub> - Utility model
CEP classification
—
OECD FORD branch
20205 - Automation and control systems
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TH04010216" target="_blank" >TH04010216: Photonic system for detection and monitoring of rail vehicles</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Patent/design ID
35325
Publisher
CZ001 -
Publisher name
Industrial Property Office
Place of publication
Prague
Publication country
CZ - CZECH REPUBLIC
Date of acceptance
—
Owner name
C-MODUL, s.r.o.
Method of use
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem