The prototypes of seven types of cabin doors, cargo ramp, and rear fuselage of the KC-390 aircraft
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F24194204%3A_____%2F15%3AN0000003" target="_blank" >RIV/24194204:_____/15:N0000003 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Prototypy sedmi typů kabinových dveří, nákladové rampy a zadní části trupu letounu KC-390
Original language description
Výsledkem jsou komponenty, kabinové dveře, nákladové rampy a zadní části trupu pro dva létající prototypy, pro pozemní statické, únavové zkoušky a zkoušky odolnosti. Posádkové a výsadkové dveře jsou nýtované skořepinové konstrukce s použitím kompozitových dílů jako jsou schody, nebo aerodynamické fairingy na vnější straně výsadkových dveří. Nouzové a servisní dveře jsou unikátně vyrobené z jednoho kusu frézované hliníkové slitiny. Všechny dveře jsou vybaveny unikátním mechanismem zamykání. Nákladová rampa se skládá z nýtované struktury z hliníkových slitin, ocelových kování a mechanismu zamykání s unikátní kinematikou pohybu háků. Zadní část trupu se skládá z nýtované konstrukce obráběných přepážek a nanýtovaných potahových panelů s podélníky. Na horní části trupu je dosedací plocha 3 x 1m, pro přišroubování kýlu. Celá plocha je při konečné montáži v přípravku přefrézována pro zaručení požadované rovinnosti a je do ni vyvrtáno 40 otvorů, podle etalonové šablony, pro přišroubování kýlu. V zadní části trupu jsou instalovány panty pro nákladové dveře, které navazují na nákladovou rampu. Hmotnosti jednotlivých dveří se pohybují okolo 7kg u servisních dveří, 50kg u výsadkových a 35kg u pasažérských dveří. Hmotnost celé rampy je okolo 700kg a zadní části trupu je lehce přes 900kg.
Czech name
Prototypy sedmi typů kabinových dveří, nákladové rampy a zadní části trupu letounu KC-390
Czech description
Výsledkem jsou komponenty, kabinové dveře, nákladové rampy a zadní části trupu pro dva létající prototypy, pro pozemní statické, únavové zkoušky a zkoušky odolnosti. Posádkové a výsadkové dveře jsou nýtované skořepinové konstrukce s použitím kompozitových dílů jako jsou schody, nebo aerodynamické fairingy na vnější straně výsadkových dveří. Nouzové a servisní dveře jsou unikátně vyrobené z jednoho kusu frézované hliníkové slitiny. Všechny dveře jsou vybaveny unikátním mechanismem zamykání. Nákladová rampa se skládá z nýtované struktury z hliníkových slitin, ocelových kování a mechanismu zamykání s unikátní kinematikou pohybu háků. Zadní část trupu se skládá z nýtované konstrukce obráběných přepážek a nanýtovaných potahových panelů s podélníky. Na horní části trupu je dosedací plocha 3 x 1m, pro přišroubování kýlu. Celá plocha je při konečné montáži v přípravku přefrézována pro zaručení požadované rovinnosti a je do ni vyvrtáno 40 otvorů, podle etalonové šablony, pro přišroubování kýlu. V zadní části trupu jsou instalovány panty pro nákladové dveře, které navazují na nákladovou rampu. Hmotnosti jednotlivých dveří se pohybují okolo 7kg u servisních dveří, 50kg u výsadkových a 35kg u pasažérských dveří. Hmotnost celé rampy je okolo 700kg a zadní části trupu je lehce přes 900kg.
Classification
Type
G<sub>prot</sub> - Prototype
CEP classification
JU - Aeronautics, aerodynamics, aeroplanes
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/FR-TI4%2F601" target="_blank" >FR-TI4/601: Cabin Doors, Cargo Ramp, and Rear Fuselage for the KC-390 Aircraft</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2015
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
KC-390
Numerical identification
Kabinové dveře (sedm typů): 390-45300-401, 390-46100-401, 390-46100-402, 390-45900-403, 390-47950-403, 390-45750-405, 390-47850-403; nákladová rampa: 390-46650-401; zadní část trupu: 390-40000-401
Technical parameters
Výsledkem projektu je ukončený vývoj a výroba sestav sedmi typů kabinových dveří, nákladové rampy a zadní části trupu jako součást letounu KC-390. Složitost a inovativnost vývojového úkolu spočívá v tom, že kabinové dveře, nákladová rampa a zadní část trupu určuje aerodynamickou hladkost trupu, těsnost přetlakování nezbytného pro život posádky a pasažérů a současně zajišťuje plnění účelů taktického transportního letounu – nástup posádky, nakládání osob a materiálu a jeho případné vysazování za letu. Všechny celky musí být co nejlehčí, aby letadlo mělo co nejmenší spotřebu, mělo velký dolet, uneslo velký náklad a snížila se produkce škodlivin. Musí odolávat prašnému prostředí, vysokým teplotám na zemi (až +52°C), a nebo nízkým teplotám za letu ve velké výšce (až -65°C). Dosažení maximální tuhosti a pevnosti bylo možno díky použití nejmodernějších metod a nástrojů CAD/CAM.
Economical parameters
Získání schopnosti, které umožnily zachovat a rozvinout vývojové schopnosti českého leteckého průmyslu v oblasti velkých dopravních letadel konkrétně ve vývoji a výrobě pevné náběžné hrany a velkých letadlových celků (zadní části trupu, dveří a nákladové rampy). V období následujících cca 15 let se předpokládá, že bude vyrobeno celkem 120 až 150 velkých dopravních letadel. AVA pak jako dodavatel těchto náběžných hran vytvoří exportní tržby 9 mld. Kč, které zajistí 60 nových pracovních míst pro vysoce kvalifikované pracovníky. Technické znalosti a zkušenosti z realizovaného projektu pak následně pomůžou při získání dalšího projektu obdobného charakteru, jehož realizaci předpokládáme v horizontu 3-5 let.
Application category by cost
—
Owner IČO
24194204
Owner name
AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—