Water lift support column
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25587854%3A_____%2F20%3AN0000008" target="_blank" >RIV/25587854:_____/20:N0000008 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/68407700:21230/23:00370479 RIV/68407700:21720/23:00370479
Result on the web
<a href="https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PVZ/37568&plang=CS" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PVZ/37568&plang=CS</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nosný sloup vodního vleku
Original language description
Vzhledem ke konstrukci podpěry a specifickému zatěžování během provozu mobilního vleku, dochází k nerovnoměrnému průběhu sil v konstrukci. Při uvážení konstantního průřezu v celé příhradové konstrukci podpěr, jsou některé části sloupu i výložníku zbytečně předimenzované a některé naopak na hraně únosnosti. Tento systém se jeví jako neekonomický a neefektivní. Design nově navrhnuté podpěry používá rozdílný průřez prostorové příhradové konstrukce sloupu i horizontální části podpěry, která poskytuje vyšší únosnost ve více namáhaných částech, jako je oblast propojení sloupu podpěry a horizontální části. Design navrhnuté podpěry používá rozdílný průřez prostorové příhradové konstrukce sloupu i horizontální části podpěry, která poskytuje vyšší únosnost ve více namáhaných částech, jako je oblast propojení sloupu podpěry a horizontální části. Tento design je méně pracný na výrobu a používá méně ocelových prutů (svislic), což tvoří tento sloup lehčím a ekonomičtějším řešením stejně tak ekologičtějším, protože je použito méně materiálu. U paty sloupu je možné použít menší průměr ocelových prutů při použití standardní výšky podpěry 10 metrů. Takto navrženou konstrukci je možné použít až do hloubky 7 metrů. Navržený design podpěry si zachovává veškeré požadované výhody klasického (původního) řešení jako je modularita a možnost přizpůsobení délky sloupu dle individuálních parametrů prostředí. Nově navržený design navíc předpokládá patu sloupu složenou ze dvou částí. Jedna část je tvořena trnem, který dále přenáší zatížení do podloží a druhá část paty je tvořena zámkem trnu, který je spojen s konstrukcí. Toto speciální uložení, které eliminuje excentrické zatížení zajišťuje maximální únosnost konstrukce v případě, že dojde ke natočení podpěry, změnu úhlu podpěry, případně změny jiných geometrických parametrů. Tento unikátní design výrazně zvyšuje bezpečnost, a to i v případech, kdyby se s podpěrou zacházelo neodborně. Vzhledem ke konstrukci podpěry a specifického zatěžování během provozu mobilního vleku, dochází k nekonstantnímu průběhu sil v konstrukci. Při uvážení konstantního průřezu v celé příhradové konstrukci podpěr, jsou některé části sloupu i výložníku zbytečně předimenzované a některé naopak na hraně únosnosti. Tento systém se jeví jako neekonomický a neefektivní. Design nově navrhnuté podpěry používá rozdílný průřez prostorové příhradové konstrukce sloupu i horizontální části podpěry, která poskytuje vyšší únosnost ve více namáhaných částech, jako je oblast propojení sloupu podpěry a horizontální části.
Czech name
Nosný sloup vodního vleku
Czech description
Vzhledem ke konstrukci podpěry a specifickému zatěžování během provozu mobilního vleku, dochází k nerovnoměrnému průběhu sil v konstrukci. Při uvážení konstantního průřezu v celé příhradové konstrukci podpěr, jsou některé části sloupu i výložníku zbytečně předimenzované a některé naopak na hraně únosnosti. Tento systém se jeví jako neekonomický a neefektivní. Design nově navrhnuté podpěry používá rozdílný průřez prostorové příhradové konstrukce sloupu i horizontální části podpěry, která poskytuje vyšší únosnost ve více namáhaných částech, jako je oblast propojení sloupu podpěry a horizontální části. Design navrhnuté podpěry používá rozdílný průřez prostorové příhradové konstrukce sloupu i horizontální části podpěry, která poskytuje vyšší únosnost ve více namáhaných částech, jako je oblast propojení sloupu podpěry a horizontální části. Tento design je méně pracný na výrobu a používá méně ocelových prutů (svislic), což tvoří tento sloup lehčím a ekonomičtějším řešením stejně tak ekologičtějším, protože je použito méně materiálu. U paty sloupu je možné použít menší průměr ocelových prutů při použití standardní výšky podpěry 10 metrů. Takto navrženou konstrukci je možné použít až do hloubky 7 metrů. Navržený design podpěry si zachovává veškeré požadované výhody klasického (původního) řešení jako je modularita a možnost přizpůsobení délky sloupu dle individuálních parametrů prostředí. Nově navržený design navíc předpokládá patu sloupu složenou ze dvou částí. Jedna část je tvořena trnem, který dále přenáší zatížení do podloží a druhá část paty je tvořena zámkem trnu, který je spojen s konstrukcí. Toto speciální uložení, které eliminuje excentrické zatížení zajišťuje maximální únosnost konstrukce v případě, že dojde ke natočení podpěry, změnu úhlu podpěry, případně změny jiných geometrických parametrů. Tento unikátní design výrazně zvyšuje bezpečnost, a to i v případech, kdyby se s podpěrou zacházelo neodborně. Vzhledem ke konstrukci podpěry a specifického zatěžování během provozu mobilního vleku, dochází k nekonstantnímu průběhu sil v konstrukci. Při uvážení konstantního průřezu v celé příhradové konstrukci podpěr, jsou některé části sloupu i výložníku zbytečně předimenzované a některé naopak na hraně únosnosti. Tento systém se jeví jako neekonomický a neefektivní. Design nově navrhnuté podpěry používá rozdílný průřez prostorové příhradové konstrukce sloupu i horizontální části podpěry, která poskytuje vyšší únosnost ve více namáhaných částech, jako je oblast propojení sloupu podpěry a horizontální části.
Classification
Type
F<sub>prum</sub> - Industrial design
CEP classification
—
OECD FORD branch
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Patent/design ID
37568
Publisher
CZ001 -
Publisher name
Industrial Property Office
Place of publication
Prague
Publication country
CZ - CZECH REPUBLIC
Date of acceptance
—
Owner name
HRADECKÝ PÍSEK a.s.
Method of use
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence