Water lift support assembly
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25587854%3A_____%2F20%3AN0000009" target="_blank" >RIV/25587854:_____/20:N0000009 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PVZ/37564&plang=CS" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/webapp/resdb.print_detail.det?pspis=PVZ/37564&plang=CS</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Sestava podpěry vodního vleku
Original language description
V současné době se pro kotvení ocelové konstrukce používají nejčastěji betonové monolitické bloky, kdy armatura je ukládána do země nebo do bednění, kdy následně je ocelová konstrukce včetně závěsného oka zmonolitněna čerstvým betonem. Vzhledem k monolitické konstrukci nastávají největší problémy při instalaci a demontáži daného kotevního bloku. Vzhledem ke statické únosnosti se hmotnosti kotevních bloků pohybují od 4–8 tun, což především při umístění pod vodní hladinou může představovat značné potíže při přípravě bednění pro betonáž a stejně tak i samotnou betonáž, kdy je nutné využít speciální technologie betonáže pod hladinou vody a stejně tak i upravené betonové směsi, přičemž všechny tyto řešení výrazně zvyšují cenu prováděného kotevního bloku. Další značnou nevýhodou je technologická prodleva, kdy je nutné provádět monolitické kotevní bloky minimálně 7 dní před realizací samotnou realizací wakeboardingového vleku. Tato skutečnost výrazně omezuje použití takovýchto kotevních bloků u mobilních vleků. Námi navržené technické řešení nahrazuje monolitický blok prefabrikovaným modulárním systémem kotvení, který je tvořen základním komolým kuželem, jehož vrchol je opatřen nosným profilem typu HEB se záchytným okem skloněným pod úhlem 30°. Další díly modulárního kotvícího systému jsou tvořeny kulatými prstenci, které ve svém středu mají otvor ve tvaru komolého kužele, který je shodný s kuželem základního dílu. Tento otvor, zajišťuje perfektní usazení na základní část. Perfektní usazení je zajištěno i v případě, že prstenec není pokládán přesně nad střed základního dílu. Výhodou modularity tohoto systému je, že požadované hmotnosti se docílí použitím potřebného množství prstenců. Další výhodou je urychlení výstavby, kdy prefabrikované díly jsou plně únosné okamžitě po instalaci kotvícího systému, což především pro mobilní typ vleku je zásadní. Další výhoda kulatého tvaru prstenců je, že se nemusí při instalaci nijak řešit natočení vůči předchozímu segmentu, protože kulatý tvar zajišťuje přesné lícování s předchozím dílem a tudíž výrazně urychluje montáž kotevního systému pod vodou bez nutné přítomnosti potápěče.
Czech name
Sestava podpěry vodního vleku
Czech description
V současné době se pro kotvení ocelové konstrukce používají nejčastěji betonové monolitické bloky, kdy armatura je ukládána do země nebo do bednění, kdy následně je ocelová konstrukce včetně závěsného oka zmonolitněna čerstvým betonem. Vzhledem k monolitické konstrukci nastávají největší problémy při instalaci a demontáži daného kotevního bloku. Vzhledem ke statické únosnosti se hmotnosti kotevních bloků pohybují od 4–8 tun, což především při umístění pod vodní hladinou může představovat značné potíže při přípravě bednění pro betonáž a stejně tak i samotnou betonáž, kdy je nutné využít speciální technologie betonáže pod hladinou vody a stejně tak i upravené betonové směsi, přičemž všechny tyto řešení výrazně zvyšují cenu prováděného kotevního bloku. Další značnou nevýhodou je technologická prodleva, kdy je nutné provádět monolitické kotevní bloky minimálně 7 dní před realizací samotnou realizací wakeboardingového vleku. Tato skutečnost výrazně omezuje použití takovýchto kotevních bloků u mobilních vleků. Námi navržené technické řešení nahrazuje monolitický blok prefabrikovaným modulárním systémem kotvení, který je tvořen základním komolým kuželem, jehož vrchol je opatřen nosným profilem typu HEB se záchytným okem skloněným pod úhlem 30°. Další díly modulárního kotvícího systému jsou tvořeny kulatými prstenci, které ve svém středu mají otvor ve tvaru komolého kužele, který je shodný s kuželem základního dílu. Tento otvor, zajišťuje perfektní usazení na základní část. Perfektní usazení je zajištěno i v případě, že prstenec není pokládán přesně nad střed základního dílu. Výhodou modularity tohoto systému je, že požadované hmotnosti se docílí použitím potřebného množství prstenců. Další výhodou je urychlení výstavby, kdy prefabrikované díly jsou plně únosné okamžitě po instalaci kotvícího systému, což především pro mobilní typ vleku je zásadní. Další výhoda kulatého tvaru prstenců je, že se nemusí při instalaci nijak řešit natočení vůči předchozímu segmentu, protože kulatý tvar zajišťuje přesné lícování s předchozím dílem a tudíž výrazně urychluje montáž kotevního systému pod vodou bez nutné přítomnosti potápěče.
Classification
Type
F<sub>prum</sub> - Industrial design
CEP classification
—
OECD FORD branch
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG16_084%2F0010300" target="_blank" >EG16_084/0010300: Research and development of mobile water-skiing lifts - wakeboarding.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Patent/design ID
37564
Publisher
CZ001 -
Publisher name
Industrial Property Office
Place of publication
Prague
Publication country
CZ - CZECH REPUBLIC
Date of acceptance
—
Owner name
HRADECKÝ PÍSEK a.s.
Method of use
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence