Effect of Manganese and Chromium on the Microstructure, Texture and Properties of Twin-Roll Cast Al-Mg Sheets
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25604716%3A_____%2F03%3A00010703" target="_blank" >RIV/25604716:_____/03:00010703 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Effect of Manganese and Chromium on the Microstructure, Texture and Properties of Twin-Roll Cast Al-Mg Sheets
Original language description
The need for low-cost aluminium sheets for automotive applications is nowadays recognised. Car-body inner panels are manufactured from Al-Mg alloys. Al-Mg twin-roll cast (TRC) sheets are a suitable substitution for direct-chill (DC) cast sheets. TRC sheet manufacturing is cost effective but needs a detailed knowledge about the effect of composition on alloy processing response and the final properties of semi-products for the demanding automotive sector. The results of evaluation of the effect of minoralloying elements (Mn and Cr) on the microstructure, texture and properties of 1.0 mm Al-Mg TRC sheets are reported. Manganese and chromium effectively hinder recrystallization during homogenisation and this effect projects up to final sheet microstructure and properties. Alloys with Mn and Cr have higher strength without any formability penalty. Mn and Cr additions result in better balance between cube and retained rolling texture, which is a pre-requisite for good formability.
Czech name
Vliv manganu a chromu na mikrostrukturu, texturu a vlastnosti Al-Mg plechů vyrobených litím mezi válce
Czech description
V současnosti se zvyšuje poptávka po levných hliníkových pleších pro automobilové aplikace. Vnitřní panely karoserií automobilů jsou vyráběny ze slitin Al-Mg. Plechy z Al-Mg vyráběné litím mezi válce (TRC) jsou vhodnou náhradou za plechy vyráběné přímýmlitím do kokil. Výroba plechů metodou TRC je cenově efektivní, ale potřebuje detailní znalosti o vlivu složení na zpracování slitiny a konečné vlastnosti polotovarů, které požaduje automobilový průmysl. V článku jsou uvedeny výsledky studia vlivu minoritních legujících prvků (Mn a Cr) na mikrostrukturu, texturu a vlastnosti plechů z Al-Mg slitin tloušťky 1.0 mm. Mn a Cr účinně brzdí rekrystalizaci během homogenizace a tento efekt se promítá do konečné mikrostruktury a vlastností plechů. Legováním Mn a Cr lze docílit lepšího poměru mezi kubickou a zachovanou válcovací texturou, která je předpokladem pro dobrou tvařitelnost.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JG - Metallurgy, metal materials
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
—
Others
Publication year
2003
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Aluminium in transport
ISBN
83-917129-3-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
19
Pages from-to
183-201
Publisher name
Institute of non-ferrous metals
Place of publication
Skawina, Polsko
Event location
Cracow - Tomaszowice
Event date
Oct 22, 2003
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—