DIDACTIC MODELS OF ACTIVATION LEARNING IN PEDAGOGY AND ANDRAGOGY
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25739018%3A_____%2F19%3AN0000007" target="_blank" >RIV/25739018:_____/19:N0000007 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Didaktické modely aktivizace učících se v pedagogice a andragogice
Original language description
Příspěvek vychází z kontextu historie pedagogické vědy. V dějinách didaktiky registrujeme již v 18. a 19. století kritické hlasy o její spekulativnosti, normativnosti a nedostatku empirické základny poznání. Tyto názory jsou v textu dokumentovány na příkladu německých pedagogů Trappa, Zillera, Rheina a dalších. Počátky posilování empirického charakteru didaktiky registrujeme v první polovině 20. století. Postupně se rozvíjí tzv. procesní didaktika, která je v textu dokumentována díly Petersena, Klimberga, Krugera a dalších. Na tuto základnu navazovala tzv. kybernetická didaktika zosobněná názory Felixe von Cubeho. Tento koncept vykazuje určitou kompatibilitu s vývojem andragogického pojetí vyučování a učení. Příspěvek rekapituluje vybrané modely učení dospělého v podání M. S. Knowlese, P. Jarvise, D. Pratta a D. Girrosona doplněna o hypotetický model učení dospělého v podmínkách elektronizace a digitalizace výuky.
Czech name
Didaktické modely aktivizace učících se v pedagogice a andragogice
Czech description
Příspěvek vychází z kontextu historie pedagogické vědy. V dějinách didaktiky registrujeme již v 18. a 19. století kritické hlasy o její spekulativnosti, normativnosti a nedostatku empirické základny poznání. Tyto názory jsou v textu dokumentovány na příkladu německých pedagogů Trappa, Zillera, Rheina a dalších. Počátky posilování empirického charakteru didaktiky registrujeme v první polovině 20. století. Postupně se rozvíjí tzv. procesní didaktika, která je v textu dokumentována díly Petersena, Klimberga, Krugera a dalších. Na tuto základnu navazovala tzv. kybernetická didaktika zosobněná názory Felixe von Cubeho. Tento koncept vykazuje určitou kompatibilitu s vývojem andragogického pojetí vyučování a učení. Příspěvek rekapituluje vybrané modely učení dospělého v podání M. S. Knowlese, P. Jarvise, D. Pratta a D. Girrosona doplněna o hypotetický model učení dospělého v podmínkách elektronizace a digitalizace výuky.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Docilita v andragogickej teórii a praxi
ISBN
978-80-557-1618-3
Number of pages of the result
12
Pages from-to
32-44
Number of pages of the book
120
Publisher name
Belianum
Place of publication
Bánská Bystrica
UT code for WoS chapter
—