Returns to Tertiary Education in Skills and Wages: A Cross Country Comparison
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25751417%3A_____%2F17%3AN0000001" target="_blank" >RIV/25751417:_____/17:N0000001 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.sav.sk/journals/uploads/03060900Anyzova%20-%20zalomena%20OK.pdf" target="_blank" >http://www.sav.sk/journals/uploads/03060900Anyzova%20-%20zalomena%20OK.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Návratnost terciárního vzdělávání v růstu kompetencí a platu: mezinárodní srovnání
Original language description
Článek má dva hlavní cíle. Za prvé mapuje vliv vyššího vzdělání na formování numerických a čtenářských komptencí a za druhé porovnává finanční návratnost do terciárního bakalářského a magisterského vzdělání a kognitivní dovednosti získané na těchto úrovních vzdělání v 17 zemích, které se zúčastnily mezinárodního výzkumu dovedností dospělých PIAAC (2011 - 2012). Zvláštní důraz je kladen na zhodnocení návratnosti různých oborů studia. Pro účely mezinárodního srovnání je aplikováno strukturní modelování. Výsledky potvrzují, že při kontrole věku a pohlaví je příspěvek vysokoškolského diplomu ke čtenářským a numerickým dovednostem větší v zemích s větším inovačním potenciálem (např. ve Finsku nebo Japonsku) než v zemích s menším inovačním potenciálem (např. v Rusku nebo na Slovensku). Podle očekávání vykazují země s vysokým inovačním potenciálem nižší návratnost bakalářského (9-20 % nárůstu mzdy) i magisterského diplomu (20-35 %) za jinak stejných podmínek. Oproti tomu v zemích s nižším inovačním potenciálem se za stejných podmínek návratnost bakalářského diplomu pohybuje mezi 25 a 40 nárůstu mzdy a magisterského diplomu mezi 30 a 50 %. Vliv kognitivních dovedností napříč evropskými zeměmi je velmi podobný a činí zhruba 10 % (při kontrole vzdělání), přičemž numerické dovednosti ovlivňují nárůst mzdy mírně více než čtenářské. Dalším významným zjištěním je, že v zemích s nižším inovačním potenciálem je při kontrole naměřených dovedností návratnost humanitních a sociálněvědních oborů často vyšší než technických, narozdíl od zemí s větším inovačním potenciálem.
Czech name
Návratnost terciárního vzdělávání v růstu kompetencí a platu: mezinárodní srovnání
Czech description
Článek má dva hlavní cíle. Za prvé mapuje vliv vyššího vzdělání na formování numerických a čtenářských komptencí a za druhé porovnává finanční návratnost do terciárního bakalářského a magisterského vzdělání a kognitivní dovednosti získané na těchto úrovních vzdělání v 17 zemích, které se zúčastnily mezinárodního výzkumu dovedností dospělých PIAAC (2011 - 2012). Zvláštní důraz je kladen na zhodnocení návratnosti různých oborů studia. Pro účely mezinárodního srovnání je aplikováno strukturní modelování. Výsledky potvrzují, že při kontrole věku a pohlaví je příspěvek vysokoškolského diplomu ke čtenářským a numerickým dovednostem větší v zemích s větším inovačním potenciálem (např. ve Finsku nebo Japonsku) než v zemích s menším inovačním potenciálem (např. v Rusku nebo na Slovensku). Podle očekávání vykazují země s vysokým inovačním potenciálem nižší návratnost bakalářského (9-20 % nárůstu mzdy) i magisterského diplomu (20-35 %) za jinak stejných podmínek. Oproti tomu v zemích s nižším inovačním potenciálem se za stejných podmínek návratnost bakalářského diplomu pohybuje mezi 25 a 40 nárůstu mzdy a magisterského diplomu mezi 30 a 50 %. Vliv kognitivních dovedností napříč evropskými zeměmi je velmi podobný a činí zhruba 10 % (při kontrole vzdělání), přičemž numerické dovednosti ovlivňují nárůst mzdy mírně více než čtenářské. Dalším významným zjištěním je, že v zemích s nižším inovačním potenciálem je při kontrole naměřených dovedností návratnost humanitních a sociálněvědních oborů často vyšší než technických, narozdíl od zemí s větším inovačním potenciálem.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50401 - Sociology
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: The relationships between skills, schooling and labor market outcomes: A longitudinal study</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociológia
ISSN
0049-1225
e-ISSN
1336-8613
Volume of the periodical
49
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
32
Pages from-to
5-36
UT code for WoS article
000396204200001
EID of the result in the Scopus database
—