All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Possibilities of Use of Springs from Long-Fiber Glass Reinforced Composites in Suspensions of Road and Rail Freight Vehicles

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25797000%3A_____%2F04%3A%230000068" target="_blank" >RIV/25797000:_____/04:#0000068 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Possibilities of Use of Springs from Long-Fiber Glass Reinforced Composites in Suspensions of Road and Rail Freight Vehicles

  • Original language description

    Some specific properties of GRP materials like low specific weight, high strength, suitable or even excellent fatigue properties and low E-modulus are the most important characteristics enabling their use for special heavy-duty machinery components, likeroad-friendly leaf springs and suspensions including those for high capacity trailers or freight wagons. A necessity to adopt new design and development approaches, different from those being commonly used for designs with steels is discussed in the paper. On the basis of extensive laboratory static, dynamic and fatigue measurements, performed as a next step of FEM calculations, advantages and possible problems resulting from the new material applications are shown.

  • Czech name

    Možnosti užití pružnic z kompozitů zpevněných dlouhými skelnými vlákny v podvozcích silničních a železničních nákladních vozů

  • Czech description

    Některé specifické vlastnosti kompozitů se skelnými vlákny jako nízká hustota, vysoká pevnost, dostatečné nebo dokonce vynikající únavové vlastnosti a nízký modul pružnosti jsou nejdůležitějšími charakteristikami umožňujícími jejich užití pro speciální vysoce namáhané strojírenské komponenty jako listových pružnic a závěsů přátelských vůči vozovce včetně návěsů a nákladních železničních vagónů. V článku je diskutovány nutnost přijmout nové konstrukční a vývojové přístupy odlišné od běžných přístupů prokonstrukce na bázi ocelí. Na základě rozsáhlých laboratorních statických, dynamických a únavových měření provedených v návaznosti na výpočty MKP jsou ukázány výhody i možné problémy vyplývající z aplikace nových materiálů.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    JI - Composite materials

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/OE44%2F2" target="_blank" >OE44/2: Advanced rail suspensions using fibre reinforced plastics</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2004

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Damage and Fracture Mechanics

  • ISSN

    1462-6055

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    VII

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    GB - UNITED KINGDOM

  • Number of pages

    10

  • Pages from-to

    425-434

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database