Possibilities of Use of Springs from Long-Fiber Glass Reinforced Composites in Suspensions of Road and Rail Freight Vehicles
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25797000%3A_____%2F04%3A%230000068" target="_blank" >RIV/25797000:_____/04:#0000068 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Possibilities of Use of Springs from Long-Fiber Glass Reinforced Composites in Suspensions of Road and Rail Freight Vehicles
Original language description
Some specific properties of GRP materials like low specific weight, high strength, suitable or even excellent fatigue properties and low E-modulus are the most important characteristics enabling their use for special heavy-duty machinery components, likeroad-friendly leaf springs and suspensions including those for high capacity trailers or freight wagons. A necessity to adopt new design and development approaches, different from those being commonly used for designs with steels is discussed in the paper. On the basis of extensive laboratory static, dynamic and fatigue measurements, performed as a next step of FEM calculations, advantages and possible problems resulting from the new material applications are shown.
Czech name
Možnosti užití pružnic z kompozitů zpevněných dlouhými skelnými vlákny v podvozcích silničních a železničních nákladních vozů
Czech description
Některé specifické vlastnosti kompozitů se skelnými vlákny jako nízká hustota, vysoká pevnost, dostatečné nebo dokonce vynikající únavové vlastnosti a nízký modul pružnosti jsou nejdůležitějšími charakteristikami umožňujícími jejich užití pro speciální vysoce namáhané strojírenské komponenty jako listových pružnic a závěsů přátelských vůči vozovce včetně návěsů a nákladních železničních vagónů. V článku je diskutovány nutnost přijmout nové konstrukční a vývojové přístupy odlišné od běžných přístupů prokonstrukce na bázi ocelí. Na základě rozsáhlých laboratorních statických, dynamických a únavových měření provedených v návaznosti na výpočty MKP jsou ukázány výhody i možné problémy vyplývající z aplikace nových materiálů.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
JI - Composite materials
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/OE44%2F2" target="_blank" >OE44/2: Advanced rail suspensions using fibre reinforced plastics</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Damage and Fracture Mechanics
ISSN
1462-6055
e-ISSN
—
Volume of the periodical
VII
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
GB - UNITED KINGDOM
Number of pages
10
Pages from-to
425-434
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—