Associated Schools: The Perspective of the Preservation of the Schools in Small Rural Communities?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26138077%3A_____%2F14%3A%230000577" target="_blank" >RIV/26138077:_____/14:#0000577 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Svazkové školy: perspektiva k zachování venkovských škol?
Original language description
Nepříznivý demografický vývoj staví před většinu malých obcí, které jsou zřizovateli mateřských a základních škol, více či méně naléhavou otázku jejich budoucí udržitelnosti. Český právní řád přitom nabízí pozoruhodné řešení, spočívající ve zřízení tzv.svazkové školy, tj. školy, která je zřízena pro více obcí sdružených v dobrovolném svazku obcí. Na rozdíl od slučování škol znamená zřízení školy svazkové trvalou participaci všech zainteresovaných obcí na jejím řízení a zpravidla též fyzické zachování výuky v jednotlivých obcích. Přestože Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy tuto cestu ve svých metodických materiálech výrazně doporučuje a lze ji identifikovat i v řadě vyspělých evropských států, v České republice je její využití v praxi doposudminimální (v současné době existují na území našeho státu jen 3 takové školy). Autoři se zamýšlejí nad potenciálními výhodami tohoto řešení a snaží se zároveň upozornit na případná rizika. Ta sice nelze podceňovat, celkově se ale zakládá
Czech name
Svazkové školy: perspektiva k zachování venkovských škol?
Czech description
Nepříznivý demografický vývoj staví před většinu malých obcí, které jsou zřizovateli mateřských a základních škol, více či méně naléhavou otázku jejich budoucí udržitelnosti. Český právní řád přitom nabízí pozoruhodné řešení, spočívající ve zřízení tzv.svazkové školy, tj. školy, která je zřízena pro více obcí sdružených v dobrovolném svazku obcí. Na rozdíl od slučování škol znamená zřízení školy svazkové trvalou participaci všech zainteresovaných obcí na jejím řízení a zpravidla též fyzické zachování výuky v jednotlivých obcích. Přestože Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy tuto cestu ve svých metodických materiálech výrazně doporučuje a lze ji identifikovat i v řadě vyspělých evropských států, v České republice je její využití v praxi doposudminimální (v současné době existují na území našeho státu jen 3 takové školy). Autoři se zamýšlejí nad potenciálními výhodami tohoto řešení a snaží se zároveň upozornit na případná rizika. Ta sice nelze podceňovat, celkově se ale zakládá
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách
ISBN
978-80-210-6840-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
293-298
Publisher name
Masarykova univerzita
Place of publication
Brno
Event location
Brno
Event date
Jan 1, 2014
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—