Media's death of consensus
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F16%3AN0000086" target="_blank" >RIV/26482789:_____/16:N0000086 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mediální smrt konsensu
Original language description
Současným politickým i mediálním diskurzem prostupuje představa, že pozdně moderní liberálně demokratické společnosti se dostaly do stavu jakési těžko vysvětlitelné polarizace. Výsledky celostátních voleb, výzkumy veřejného mínění zkoumající postoje k zásadním otázkám, nejrůznější referenda i nahodilé ankety sugerují dojem, že tyto společnosti jsou v zásadě rozděleny na dvě téměř vyrovnané poloviny, které jsou pak chápany jako postojově nesmiřitelné světy. Taková polarizace (resp. její mediální inscenace) přispívá k nemožnosti opřít veřejnou komunikaci o racionální argumentaci. Kniha Mediální smrt konsensu si tuto tóninu nesmiřitelné polarizace bere jako výchozí polohu svého kriticko-analytického přístupu a snaží se ji podrobit detailnějšímu rozboru. Platí-li teze o (nesmiřitelné) polarizaci, pak se nabízí otázka, jak je tato polarizace traktována (posilována či oslabována) samotnými médii. Většina úvah na toto má povahu velmi obecnou a mediální produkci chápe jako „hyperobjekt“, který není možné nahlédnout vcelku, ale jen rozfázovaně, po částech, neúplně. Autorský tým na toto omezení přistoupil a snaží se postihnout, jak se nesmiřitelná polarizace (pokud existuje) projevuje v médiu navýsost konsensuálním svou masově konzumní podstatou, v televizi. Předmětem zájmu předkládané publikace je tedy proměna veřejné sféry jako prostoru z větší části opanovaného masovými médii a s tím související a měnící se podoba debat v tomto prostoru. Ačkoli je akcent kladen na televizní politické debaty jako specifický žánr audiovizuální produkce, autoři téma zasazují i o oblasti nových médií.
Czech name
Mediální smrt konsensu
Czech description
Současným politickým i mediálním diskurzem prostupuje představa, že pozdně moderní liberálně demokratické společnosti se dostaly do stavu jakési těžko vysvětlitelné polarizace. Výsledky celostátních voleb, výzkumy veřejného mínění zkoumající postoje k zásadním otázkám, nejrůznější referenda i nahodilé ankety sugerují dojem, že tyto společnosti jsou v zásadě rozděleny na dvě téměř vyrovnané poloviny, které jsou pak chápany jako postojově nesmiřitelné světy. Taková polarizace (resp. její mediální inscenace) přispívá k nemožnosti opřít veřejnou komunikaci o racionální argumentaci. Kniha Mediální smrt konsensu si tuto tóninu nesmiřitelné polarizace bere jako výchozí polohu svého kriticko-analytického přístupu a snaží se ji podrobit detailnějšímu rozboru. Platí-li teze o (nesmiřitelné) polarizaci, pak se nabízí otázka, jak je tato polarizace traktována (posilována či oslabována) samotnými médii. Většina úvah na toto má povahu velmi obecnou a mediální produkci chápe jako „hyperobjekt“, který není možné nahlédnout vcelku, ale jen rozfázovaně, po částech, neúplně. Autorský tým na toto omezení přistoupil a snaží se postihnout, jak se nesmiřitelná polarizace (pokud existuje) projevuje v médiu navýsost konsensuálním svou masově konzumní podstatou, v televizi. Předmětem zájmu předkládané publikace je tedy proměna veřejné sféry jako prostoru z větší části opanovaného masovými médii a s tím související a měnící se podoba debat v tomto prostoru. Ačkoli je akcent kladen na televizní politické debaty jako specifický žánr audiovizuální produkce, autoři téma zasazují i o oblasti nových médií.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7476-113-3
Number of pages
190
Publisher name
TOGGA & MUP Press
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—