Coherence of Czech migration and development policies
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F22%3A10152392" target="_blank" >RIV/26482789:_____/22:10152392 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Koherence českých migračních a rozvojových politik
Original language description
V tomto policy paperu se snažíme přispět k lepšímu pochopení tématu koherence mezi českou migrační a rozvojovou politikou prostřednictvím výzkumu vnímání různých zainteresovaných stran, které se v těchto oblastech angažují. Zabýváme se hlavními oblastmi (ne)koherence a klíčovými body rozporů nedávných českých migračních a rozvojových politik od časů globální ekonomické recese (2008-2010). I přesto, že na obě politiky a jejich nástroje jsou ve světě ročně vynakládány stovky miliard USD z veřejných rozpočtů, analýza stavu možného vývoje ve vztahu k současným migračním vlnám do Evropy zcela chybí. Navzdory významu koherence obou politik tomuto tématu čeští vědci věnují poměrně málo pozornosti, především v současné době. Starší práce dochází k závěru, že koherence není dostatečně rozvinutá a integrovaná do stávajících politik a přímá koherence politik v oblasti migrace a rozvoje v České republice neexistuje. Naším hlavním cílem je alespoň částečně vyplnit tuto informační mezeru a přispět tak k většímu pochopení a prohloubení poznání v oblasti koherence migračních a rozvojových politik pro Českou republiku na základě získaných empirických údajů. Dalším cílem této analýzy je vytvořit seznam doporučení pro zvýšení či vznik koherence mezi českou migrační a rozvojovou politikou, která povedou k efektivnějšímu využití zdrojů, financí a lidského potenciálu. Hlavní metodou tohoto výzkumu byly hloubkové polostrukturované rozhovory z let 2018 a 2019 s 80 odborníky a odbornicemi z oblasti tvorby a realizace migračních a rozvojových politik zastupujícími vládní / veřejný, neziskový, soukromý i akademický sektor. Z nich bylo nakonec použito 40 rozhovorů na dané téma koherence. Protože sběr dat a jejich analýza předcházela Ruské invazi na Ukrajinu z února 2022, autoři článku se nezabývají současnou uprchlickou vlnou a jejími dopady na koherenci migračních a rozvojových politik ČR. Pro takovou analýzu bude třeba delšího časového odstupu a získání nových dat, které v současné době nemohou být ještě k dispozici. Podobně jako v předchozích studiích na toto téma jsme na základě námi provedené analýzy rozhovorů s experty nalezli řadu oblastí nesouladu mezi příslušnými politikami. Domníváme se, že jedním z hlavních důvodů, které vedou k převažující nekoherenci mezi migrační a rozvojovou politikou v České republice, je nedostatek shody v tom, co vlastně představuje koherence a kde hledat synergie mezi různými politikami. To je zdůrazněno skutečností, že migrační a rozvojová politika dlouho představovaly dva různé proudy tvorby politik, které se protnuly v politickém diskurzu teprve během "migrační krize" v letech 2015-2016, kdy politická reprezentace používala argumenty rozvojové pomoci k legitimizaci svého odmítavého postoje k přijímání imigrantů přicházejících do Evropy. Donedávna převládající bezpečnostní a antisociální diskurz týkající se migrace (a rozvoje) bránil hledání synergií a společné vize mezi migrací a rozvojem. Převládající politický přístup k migraci v Česku byl příliš restriktivní, přestože se v posledních letech objevily nové programy pracovní migrace a většina politiků si uvědomuje význam a přínosy, které migrace přináší české ekonomice. Z pohledu našich respondentů by migrační a rozvojová politika v České republice měla více reflektovat téma remitencí a odlivu mozků vzhledem k převažujícímu trendu podpory dočasné a cirkulační pracovní migrace především z Ukrajiny. Vládní rozvojový program "Pomoc na místě", který je určen na pomoc lidem v místě jejich původu s implicitním předpokladem, že tato pomoc zabrání jejich příchodu do Evropy, je v souladu s úzkým chápáním rozvojové spolupráce vůči třetím zemím a nemůže přispět ke zmírnění migrace.
Czech name
Koherence českých migračních a rozvojových politik
Czech description
V tomto policy paperu se snažíme přispět k lepšímu pochopení tématu koherence mezi českou migrační a rozvojovou politikou prostřednictvím výzkumu vnímání různých zainteresovaných stran, které se v těchto oblastech angažují. Zabýváme se hlavními oblastmi (ne)koherence a klíčovými body rozporů nedávných českých migračních a rozvojových politik od časů globální ekonomické recese (2008-2010). I přesto, že na obě politiky a jejich nástroje jsou ve světě ročně vynakládány stovky miliard USD z veřejných rozpočtů, analýza stavu možného vývoje ve vztahu k současným migračním vlnám do Evropy zcela chybí. Navzdory významu koherence obou politik tomuto tématu čeští vědci věnují poměrně málo pozornosti, především v současné době. Starší práce dochází k závěru, že koherence není dostatečně rozvinutá a integrovaná do stávajících politik a přímá koherence politik v oblasti migrace a rozvoje v České republice neexistuje. Naším hlavním cílem je alespoň částečně vyplnit tuto informační mezeru a přispět tak k většímu pochopení a prohloubení poznání v oblasti koherence migračních a rozvojových politik pro Českou republiku na základě získaných empirických údajů. Dalším cílem této analýzy je vytvořit seznam doporučení pro zvýšení či vznik koherence mezi českou migrační a rozvojovou politikou, která povedou k efektivnějšímu využití zdrojů, financí a lidského potenciálu. Hlavní metodou tohoto výzkumu byly hloubkové polostrukturované rozhovory z let 2018 a 2019 s 80 odborníky a odbornicemi z oblasti tvorby a realizace migračních a rozvojových politik zastupujícími vládní / veřejný, neziskový, soukromý i akademický sektor. Z nich bylo nakonec použito 40 rozhovorů na dané téma koherence. Protože sběr dat a jejich analýza předcházela Ruské invazi na Ukrajinu z února 2022, autoři článku se nezabývají současnou uprchlickou vlnou a jejími dopady na koherenci migračních a rozvojových politik ČR. Pro takovou analýzu bude třeba delšího časového odstupu a získání nových dat, které v současné době nemohou být ještě k dispozici. Podobně jako v předchozích studiích na toto téma jsme na základě námi provedené analýzy rozhovorů s experty nalezli řadu oblastí nesouladu mezi příslušnými politikami. Domníváme se, že jedním z hlavních důvodů, které vedou k převažující nekoherenci mezi migrační a rozvojovou politikou v České republice, je nedostatek shody v tom, co vlastně představuje koherence a kde hledat synergie mezi různými politikami. To je zdůrazněno skutečností, že migrační a rozvojová politika dlouho představovaly dva různé proudy tvorby politik, které se protnuly v politickém diskurzu teprve během "migrační krize" v letech 2015-2016, kdy politická reprezentace používala argumenty rozvojové pomoci k legitimizaci svého odmítavého postoje k přijímání imigrantů přicházejících do Evropy. Donedávna převládající bezpečnostní a antisociální diskurz týkající se migrace (a rozvoje) bránil hledání synergií a společné vize mezi migrací a rozvojem. Převládající politický přístup k migraci v Česku byl příliš restriktivní, přestože se v posledních letech objevily nové programy pracovní migrace a většina politiků si uvědomuje význam a přínosy, které migrace přináší české ekonomice. Z pohledu našich respondentů by migrační a rozvojová politika v České republice měla více reflektovat téma remitencí a odlivu mozků vzhledem k převažujícímu trendu podpory dočasné a cirkulační pracovní migrace především z Ukrajiny. Vládní rozvojový program "Pomoc na místě", který je určen na pomoc lidem v místě jejich původu s implicitním předpokladem, že tato pomoc zabrání jejich příchodu do Evropy, je v souladu s úzkým chápáním rozvojové spolupráce vůči třetím zemím a nemůže přispět ke zmírnění migrace.
Classification
Type
V<sub>souhrn</sub> - Summary research report
CEP classification
—
OECD FORD branch
50701 - Cultural and economic geography
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL01000468" target="_blank" >TL01000468: Smart Migration in the Czech Republic</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Number of pages
12
Place of publication
Brno
Publisher/client name
Mendel University in Brno
Version
—