All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Coherence of Czech migration and development policies

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F22%3A10152392" target="_blank" >RIV/26482789:_____/22:10152392 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Koherence českých migračních a rozvojových politik

  • Original language description

    V tomto policy paperu se snažíme přispět k lepšímu pochopení tématu koherence mezi českou migrační a rozvojovou politikou prostřednictvím výzkumu vnímání různých zainteresovaných stran, které se v těchto oblastech angažují. Zabýváme se hlavními oblastmi (ne)koherence a klíčovými body rozporů nedávných českých migračních a rozvojových politik od časů globální ekonomické recese (2008-2010). I přesto, že na obě politiky a jejich nástroje jsou ve světě ročně vynakládány stovky miliard USD z veřejných rozpočtů, analýza stavu možného vývoje ve vztahu k současným migračním vlnám do Evropy zcela chybí. Navzdory významu koherence obou politik tomuto tématu čeští vědci věnují poměrně málo pozornosti, především v současné době. Starší práce dochází k závěru, že koherence není dostatečně rozvinutá a integrovaná do stávajících politik a přímá koherence politik v oblasti migrace a rozvoje v České republice neexistuje. Naším hlavním cílem je alespoň částečně vyplnit tuto informační mezeru a přispět tak k většímu pochopení a prohloubení poznání v oblasti koherence migračních a rozvojových politik pro Českou republiku na základě získaných empirických údajů. Dalším cílem této analýzy je vytvořit seznam doporučení pro zvýšení či vznik koherence mezi českou migrační a rozvojovou politikou, která povedou k efektivnějšímu využití zdrojů, financí a lidského potenciálu. Hlavní metodou tohoto výzkumu byly hloubkové polostrukturované rozhovory z let 2018 a 2019 s 80 odborníky a odbornicemi z oblasti tvorby a realizace migračních a rozvojových politik zastupujícími vládní / veřejný, neziskový, soukromý i akademický sektor. Z nich bylo nakonec použito 40 rozhovorů na dané téma koherence. Protože sběr dat a jejich analýza předcházela Ruské invazi na Ukrajinu z února 2022, autoři článku se nezabývají současnou uprchlickou vlnou a jejími dopady na koherenci migračních a rozvojových politik ČR. Pro takovou analýzu bude třeba delšího časového odstupu a získání nových dat, které v současné době nemohou být ještě k dispozici. Podobně jako v předchozích studiích na toto téma jsme na základě námi provedené analýzy rozhovorů s experty nalezli řadu oblastí nesouladu mezi příslušnými politikami. Domníváme se, že jedním z hlavních důvodů, které vedou k převažující nekoherenci mezi migrační a rozvojovou politikou v České republice, je nedostatek shody v tom, co vlastně představuje koherence a kde hledat synergie mezi různými politikami. To je zdůrazněno skutečností, že migrační a rozvojová politika dlouho představovaly dva různé proudy tvorby politik, které se protnuly v politickém diskurzu teprve během &quot;migrační krize&quot; v letech 2015-2016, kdy politická reprezentace používala argumenty rozvojové pomoci k legitimizaci svého odmítavého postoje k přijímání imigrantů přicházejících do Evropy. Donedávna převládající bezpečnostní a antisociální diskurz týkající se migrace (a rozvoje) bránil hledání synergií a společné vize mezi migrací a rozvojem. Převládající politický přístup k migraci v Česku byl příliš restriktivní, přestože se v posledních letech objevily nové programy pracovní migrace a většina politiků si uvědomuje význam a přínosy, které migrace přináší české ekonomice. Z pohledu našich respondentů by migrační a rozvojová politika v České republice měla více reflektovat téma remitencí a odlivu mozků vzhledem k převažujícímu trendu podpory dočasné a cirkulační pracovní migrace především z Ukrajiny. Vládní rozvojový program &quot;Pomoc na místě&quot;, který je určen na pomoc lidem v místě jejich původu s implicitním předpokladem, že tato pomoc zabrání jejich příchodu do Evropy, je v souladu s úzkým chápáním rozvojové spolupráce vůči třetím zemím a nemůže přispět ke zmírnění migrace.

  • Czech name

    Koherence českých migračních a rozvojových politik

  • Czech description

    V tomto policy paperu se snažíme přispět k lepšímu pochopení tématu koherence mezi českou migrační a rozvojovou politikou prostřednictvím výzkumu vnímání různých zainteresovaných stran, které se v těchto oblastech angažují. Zabýváme se hlavními oblastmi (ne)koherence a klíčovými body rozporů nedávných českých migračních a rozvojových politik od časů globální ekonomické recese (2008-2010). I přesto, že na obě politiky a jejich nástroje jsou ve světě ročně vynakládány stovky miliard USD z veřejných rozpočtů, analýza stavu možného vývoje ve vztahu k současným migračním vlnám do Evropy zcela chybí. Navzdory významu koherence obou politik tomuto tématu čeští vědci věnují poměrně málo pozornosti, především v současné době. Starší práce dochází k závěru, že koherence není dostatečně rozvinutá a integrovaná do stávajících politik a přímá koherence politik v oblasti migrace a rozvoje v České republice neexistuje. Naším hlavním cílem je alespoň částečně vyplnit tuto informační mezeru a přispět tak k většímu pochopení a prohloubení poznání v oblasti koherence migračních a rozvojových politik pro Českou republiku na základě získaných empirických údajů. Dalším cílem této analýzy je vytvořit seznam doporučení pro zvýšení či vznik koherence mezi českou migrační a rozvojovou politikou, která povedou k efektivnějšímu využití zdrojů, financí a lidského potenciálu. Hlavní metodou tohoto výzkumu byly hloubkové polostrukturované rozhovory z let 2018 a 2019 s 80 odborníky a odbornicemi z oblasti tvorby a realizace migračních a rozvojových politik zastupujícími vládní / veřejný, neziskový, soukromý i akademický sektor. Z nich bylo nakonec použito 40 rozhovorů na dané téma koherence. Protože sběr dat a jejich analýza předcházela Ruské invazi na Ukrajinu z února 2022, autoři článku se nezabývají současnou uprchlickou vlnou a jejími dopady na koherenci migračních a rozvojových politik ČR. Pro takovou analýzu bude třeba delšího časového odstupu a získání nových dat, které v současné době nemohou být ještě k dispozici. Podobně jako v předchozích studiích na toto téma jsme na základě námi provedené analýzy rozhovorů s experty nalezli řadu oblastí nesouladu mezi příslušnými politikami. Domníváme se, že jedním z hlavních důvodů, které vedou k převažující nekoherenci mezi migrační a rozvojovou politikou v České republice, je nedostatek shody v tom, co vlastně představuje koherence a kde hledat synergie mezi různými politikami. To je zdůrazněno skutečností, že migrační a rozvojová politika dlouho představovaly dva různé proudy tvorby politik, které se protnuly v politickém diskurzu teprve během &quot;migrační krize&quot; v letech 2015-2016, kdy politická reprezentace používala argumenty rozvojové pomoci k legitimizaci svého odmítavého postoje k přijímání imigrantů přicházejících do Evropy. Donedávna převládající bezpečnostní a antisociální diskurz týkající se migrace (a rozvoje) bránil hledání synergií a společné vize mezi migrací a rozvojem. Převládající politický přístup k migraci v Česku byl příliš restriktivní, přestože se v posledních letech objevily nové programy pracovní migrace a většina politiků si uvědomuje význam a přínosy, které migrace přináší české ekonomice. Z pohledu našich respondentů by migrační a rozvojová politika v České republice měla více reflektovat téma remitencí a odlivu mozků vzhledem k převažujícímu trendu podpory dočasné a cirkulační pracovní migrace především z Ukrajiny. Vládní rozvojový program &quot;Pomoc na místě&quot;, který je určen na pomoc lidem v místě jejich původu s implicitním předpokladem, že tato pomoc zabrání jejich příchodu do Evropy, je v souladu s úzkým chápáním rozvojové spolupráce vůči třetím zemím a nemůže přispět ke zmírnění migrace.

Classification

  • Type

    V<sub>souhrn</sub> - Summary research report

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50701 - Cultural and economic geography

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TL01000468" target="_blank" >TL01000468: Smart Migration in the Czech Republic</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Number of pages

    12

  • Place of publication

    Brno

  • Publisher/client name

    Mendel University in Brno

  • Version