Assistance Unit for Alzheimer disease patients
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26775794%3A_____%2F21%3AN0000001" target="_blank" >RIV/26775794:_____/21:N0000001 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.ajpach.cz" target="_blank" >http://www.ajpach.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Asistenční jednotka pro pacienty s Alzheimerovou chorobou
Original language description
Výsledkem realizace projektu AJPACH je IT řešení, resp. služba, která za využití umělé inteligence a IoT zařízení umožňuje pacientům s Alzheimerovou chorobou výrazně zlepšit kvalitu života díky možnosti delšího pobytu v domácí péči. Řešení je zaměřeno na pacienty s diagnostikovanou Alzheimerovou chorobou, kteří žijí v domácích podmínkách (v domácnosti) a jsou doposud soběstační, resp. jsou v péči především osob blízkých, zejména pak rodinných příslušníků. Řešení je sekundárně zaměřeno i na pacienty s jinými nemocemi, jejichž příznakem je demence či pacienty s mírnou kognitivní poruchou. Péče o pacienty je zpravidla časově velmi náročná a pečující osoby musí mnohdy zároveň zvládat pracovní povinnosti, vlastní rodinu a k tomu i péči o rodiče, či prarodiče. Služba pomocí technologických prostředků umožňuje více intenzivní péči o pacienta formou procvičování paměti pomocí různých forem, pomoc pacientům se zvládáním každodenních činností i vyhodnocování a přizpůsobování potřebám a míře progrese nemoci pomocí nejnovějších možností umělé inteligence. Současně je řešení určeno jako „dohledové“ řešení, které pečujícím osobám zprostředkovává informace o stavu pacienta a stavu každodenních činností (např. zda si pacient vzal léky, zda se nezapomněl napít apod.). Řešení zároveň aktivně upozorňuje pečující (dohledovou) osobu v případě, že pacient např. již poněkolikáté odložil tuto potřebnou činnost. Řešení je zároveň schopno zjišťovat základní údaje o pacientovi (GPS poloha, pohyb) a indikovat tak i nestandardní změny zdravotního stavu (srdeční tep). Součástí systému je i tzv. „SOS funkce“ umožňující „jedním tlačítkem“ telefonické spojení pacienta a určené pečující osoby v případě krizové situace. Slouží i tedy jako preventivní zdravotnický prostředek, bez nutnosti využívání dalších řešení. Z technologického hlediska je služba postavena primárně na cloudových technologiích společnosti Microsoft, včetně využití pokročilých nástrojů pro strojové učení a AI analýzu. Výhodou využití existujících komponent je jejich dlouhodobý rozvoj velkého rozsahu (v porovnání s rozsahem vývoje tohoto systému), možnost zaměření se na efektivní využití a přizpůsobení potřebám řešení péče o pacienty a zacílení na specifickou problematiku namísto složité technické implementace analogických systémů (AI / Machine Learning), včetně jejich dalšího rozvoje. Unikátnost řešení spočívá především v aplikaci komplexního souboru informací, které nejsou v klasickém řešení často metodicky a technicky podchytitelné, jejich zpracování v režimu 24x7 pomocí umělé inteligence, které umožnuje v režimu 24x7 přizpůsobovat podporu uživatele jeho reálným možnostem, predikovat vývoje jeho stavu, vyhodnocovat standardní i nestandardní chování uživatele, agregovat tyto informace a pomocí komplexních přehledů na základě toho umožnit pečujícím osobám i lékařům cílená opatření. Pro asistenční prostředky byla zvolena kombinace IoT prostředků a mobilních zařízení s trvalým připojením pomocí mobilní sítě, kdy lze kombinovat výhody IoT prvků, jako jsou dlouhá životnost zařízení na jednu baterii (řádově jednotky let) a nezávislost na mobilní síti, či internetovém připojení a výhody mobilních zařízení (možnost kontinuálního dohledu v reálném čase, neomezené množství zpráv a datového toku oproti IoT zařízením). Řešení AJPACH tak využívá možností výhod jak IoT sítí, tak 4G/LTE mobilních sítí. Jako asistenční prostředek je však koncipováno a je použitelné i ve starších 2G/3G sítích, kde je pouze limit datového toku pro kognitivně-rozvojové funkce (z důvodu objemu multimediálních dat). I tak je řešení koncipováno tak, aby bylo schopno fungovat i v oblastech s nekvalitním signálem a je navrženo a realizováno tak, že eliminuje i případné krátkodobé výpadky konektivity a je schopno provádět synchronizaci dat autonomně vždy po obnově spojení. Provádění kognitivně rozvojových tréninků tak není limitováno nutností nepřetržitého spojení. Všechna asistenční zařízení jsou z hlediska UI koncipována tak, aby byla použitelná i osobami s různými poruchami barvocitu, resp. částečné, či úplné barvosleposti. Základní účel řešení: • Zpomalení tempa progrese nemoci možností intenzivnějšího a cíleného procvičování paměťových a kognitivních funkcí (rozvoj a procvičování vnímání a paměti pacientů formou tréninků - věcné, textové, obrázkové, video, audio). • Plánování, připomínání a kontrola běžných denních činností ze strany pečujících osob. • Asistence pacientům pro běžné denní činností, včetně hlasové nápovědy. • Přizpůsobení procvičování stavu a specifickým potřebám pacientů. • Průběžné vyhodnocování schopností pacientů s předpokládaným. • Zpětná vazba od pacientů a jejich rodin pro možné zohlednění reálných podmínek.
Czech name
Asistenční jednotka pro pacienty s Alzheimerovou chorobou
Czech description
—
Classification
Type
Z<sub>tech</sub> - Verified technology
CEP classification
—
OECD FORD branch
30304 - Public and environmental health
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG17_176%2F0015480" target="_blank" >EG17_176/0015480: Assistence unit for pacients with Alzheimer disease</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
AJPACH
Numerical identification
—
Technical parameters
Výstupy projektu (technické parametry výsledku) jsou detailně popsány ve dvou dokumentech - Protokolu o ověření technologie a Funkční specifikaci řešení. Ověřování technologie probíhalo v období 1.10.2020 - 28.2.2021. Forma ověřování - dlouhodobé testování provozu (technologie) ve spolupráci s pacienty s Alzheimerovou chorobou, ošetřujícím lékařem a pečujícími osobami. Ověřování technologie probíhalo po dobu 5 měsíců ve spolupráci s pečujícími osobami starajícími se o pacienty lišících se stupněm progrese Alzheimerovi choroby. Celkem byla v tomto období technologie nasazena u 11 pacientů (v domácí péči) s diagnostikovanou Alzheimerovou chorobou v různých stádiích onemocnění. Dále byla technologie nasazena u skupiny 13 lidí vykazujících kognitivní poruchy typické pro počínající Alzheimerovou chorobu (dosud bez klinického potvrzení). Technologie byla rovněž nasazena u 5 lidí s genetickým předpokladem k Alzheimerově chorobě vzhledem k dědičnosti onemocnění. Poslední, ověřovací, skupinou bylo 42 seniorů ve stejném věku jako testovaná skupina nemocných, dosud bez příznaků kognitivních poruch typických pro Alzheimerovou chorobu. V rámci ověření technologie tak bylo sledováno celkem 71 osob/rodin s různým stupněm postižení – od kontrolního vzorku bezpříznakových osob, až po pacienty s nejrozvinutějším stupněm onemocnění, u kterých je ještě reálně možná domácí péče. Po dobu ověřování (provozu) technologie v reálných podmínkách bylo řešení posuzováno z několika hledisek. Z hlediska systémové eliminace sociálních komplikací domácí léčby pro rodinu a další pečující osoby se díky dlouhodobému reálnému provozování vyvinutého technologického řešení AJPACH u pacientů podařilo ověřit, že potřeba příbuzných a pečujících osob umístit pacienta do ústavní léčby (pobytového zařízení pro pacienty s Alzheimerovou chorobou) se zmenšila cca o 49%. Rovněž, v tom samém dotazníkovém průzkumu, cca 76% respondentů uvedlo, že subjektivně péči díky systémovému technologickému řešení zvládají lépe. V průběhu provozu se navíc ukázal jeden velmi výrazný benefit, se kterým v původním zadání nebylo počítáno, protože dosavadní zkušenosti nenaznačovaly nutnost vzdálené péče. Asistenční pomůcky umožňují pečujícím dohled nad nemocným bez ohledu na vzájemné geografické umístění pacienta a pečujícího, a to v režimu 7/24, tzn. díky možnosti elektronického ověření, zda je pacient v pořádku, není nutná osobní přítomnost pečujícího. Dotazníkovým šetřením bylo ověřeno, že pečující rodinní příslušníci mají dostatečné informace jak o stavu pacienta, tak i o „plnění“ klíčových denních činností (např. užívání léků apod.).
Economical parameters
Digitální terapie byla prozatím úspěšně pilotně nasazena v rámci EU platformy Silver Star v Denním stacionáři Hejnická na Praze 9, ambulantní službě určené seniorům trpícím Alzheimerovou chorobou nebo jinou formou demence a dále v Centru péče Doubrava. Společnost Principal poskytla za symbolickoun částku v rámci tohoto pilotního provozu stacionářům několik tabletů s nainstalovanou aplikací. Zároveň paralelně probíhají další obchodní jednání v ČR i zahraničí s cílem nasazení pilotních provozů a následného prodeje/pronájmu licencí. Prozatím nebylo zaznamenáno výraznější navýšení objemu vývoje či tržeb v přímé souvislosti s realizací projektu AJPACH/prodejem či pronájmem licencí. To očekáváme až v následujících obdobích po ukončení pilotních provozů u nových zákazníků/klientů.
Application category by cost
—
Owner IČO
26775794
Owner name
Principal engineering s.r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Web page
www.ajpach.cz