Prototype of the installation of a new all-electric high-pressure device for cleaning sewers with remote control in an emission-free electric van
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F27427889%3A_____%2F23%3AN0000002" target="_blank" >RIV/27427889:_____/23:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Prototyp zástavby nového plně elektrického vysokotlakého zařízení pro čištění kanalizací s dálkovým ovládáním do bezemisní elektrické dodávky
Original language description
Výsledkem projektu je prototyp zcela elektrické dodávky, včetně vysokotlakého stroje na čištění kanalizace s elektrickým pohonem. Byl vytvořen nový typ stroje pro údržbu kanalizací, který využívá pro svůj pohon baterie. Vysokotlaký stroj je instalován do vozidla a je vybaven samostatnou baterií. Zařízení tohoto typu bude provozováno v městech a obcích s rádiusem do 50 km, proto není nižší dojezd negativem. Jedná se o řešení, které je aktuálně na trhu zcela nedostupné. Výhodou zmiňovaného řešení je možnost rychlého přechodu k bezemisnímu provozování služeb. I když je nyní často skloňována kapacita baterií a nabízený potenciální nízký nájezd kilometrů, v tomto případě se jedná o služby provozované v malém rádiusu od centrálního pracoviště, proto již stávající elektro dodávky splňují požadavky provozovatelů služeb pro čištění kanalizací. Dalším přínosem je nízká hlučnost zařízení. Samotné čistící práce se často provádějí v kanalizaci blízko obydlených zón. Zařízení, které vydává minimalizované emise hluku, jsou obrovským přínosem, který se dotýká veřejného klidu. Práce spojené s čištěním kanalizací se pak mnohdy odehrávají ve večerních hodinách, a to proto, že se kanalizace tohoto typu mnohdy nečistí preventivně, ale až v případě, kdy poruchu na kanalizaci nahlásí samotný koncový zákazník, který potřebuje daný problém vyřešit neodkladně. Rozdíl v hlučnosti mezi stávajícím spalovacím motorem a elektromotorem napájeným z baterií je enormní. Dosavadní zařízení byla osazena spalovacími motory, které v dnešní konfiguraci emisních norem potřebují daleko častější servisní úkony, čímž vznikají významné náklady a samozřejmě odstávku zařízení po dobu servisu. Nový celek oproti stávajícímu vyžaduje mnohem nižší četnost servisních úkonů. Nebude proto docházet k přerušení nabízených služeb ze strany provozovatelů. Řešení tak přináší ekonomické úspory a obsloužení většího počtu klientů.
Czech name
Prototyp zástavby nového plně elektrického vysokotlakého zařízení pro čištění kanalizací s dálkovým ovládáním do bezemisní elektrické dodávky
Czech description
—
Classification
Type
G<sub>prot</sub> - Prototype
CEP classification
—
OECD FORD branch
20201 - Electrical and electronic engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG21_374%2F0026791" target="_blank" >EG21_374/0026791: Emission-free sewer and waste cleaning</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
Bezemisní vysokotlaké zařízení
Numerical identification
—
Technical parameters
Prototyp je navržen jako samostatná jednotka, kterou je možno vložit do jakékoli dodávky o celkové váze počínaje 3000 kg. Aby bylo dosaženo plně bezemisního čistícího vozidla, je možné kombinovat vysokotlaký čistící stroj s dodávkou na bateriový pohon, anebo potenciálně také vodíkový pohon. Čistící stroj je navržen s ohledem na těžiště vozidla. Bateriový modul jsme proto umístili co nejblíže těžišti vozidla, a to pod vodní nádrž. Tato možnost je výhodou oproti stávajícím systémům, u kterých je možno spalovací motor umístit pouze za vodní nádrž. Tímto není dosaženo tak dobrého rozložení váhy na těžiště vozidla jako u bateriového systému. Navijáky a ovládací panel jsou uloženy v zadní části jako u stávajících systémů. Hlavní pohon vysokotlaké pumpy je zajištěn DC motorem přes přídavnou převodovku. Výhodou je použití menšího a lehčího motoru s vyššími otáčkami. Převodovka a vysokotlaká pumpa jsou sériově vyráběny a používají se ve stávajících systémech. Výhodou pohonu DC motorem je plné řízení celého rozsahu otáček až k úplnému zastavení. To umožňuje nepoužívat na vysokotlakém okruhu pojišťovací ventil a regulační ventil. Tyto vysokotlaké komponenty nemají velkou životnost a tak je systém méně náročný na servis a na výměnu nahrádních opotřebených dílů.
Economical parameters
Uplatnění výsledků v praxi, ekonomický dopad: • Prototyp stroje je nanejvýš vhodný pro řešení havarijních stavů kanalizace, ale i preventivních zásahů v městských částech, kde lze pracovat bez emisí výfukových plynů a také produkuje řádově nižší hluk během práce. Tím je vhodný i při zásahu v nočních hodinách. • Z ekonomického hlediska má tento stroj přínos jako další rozšíření sortimentu společnosti IBOS a.s. pro jistý, specifický segment trhu. • Z hlediska uživatele jsou ekonomickým přínosem nižší provozní náklady a nižší náklady na servis takového stroje (oleje, řemeny, ...).
Application category by cost
—
Owner IČO
27427889
Owner name
IBOS a.s.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—