CHANGES IN LANDSCAPE DURING THE CONSTRUCTION OF THE KOŠICE-BOHUMÍN RAILWAY
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F28614950%3A_____%2F19%3AN0000004" target="_blank" >RIV/28614950:_____/19:N0000004 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://atlas-slezska.cz/wokrkshop/01_identita/Sbornik/Sbornik_Identita_2.4_Ondreka.pdf" target="_blank" >http://atlas-slezska.cz/wokrkshop/01_identita/Sbornik/Sbornik_Identita_2.4_Ondreka.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
ZMĚNY V KRAJINĚ PŘI VÝSTAVBĚ KOŠICKO-BOHUMÍNSKÉ DRÁHY
Original language description
Příspěvek se věnuje výstavbě Košicko-bohumínské dráhy a dalších významných železnic. Jejich výstavbou došlo prokazatelně ke změně krajiny s dopady do přírodního prostředí, ale i s dopady do osídlení a rozvoje hospodářství. Pro ekonomický a sídelní rozvoj východní, těšínské části českého (resp. rakouského) Slezska měla KBD, ale také Severní dráha Ferdinandova a její napojení z Bohumína do polského Krakova a tím celé Haliče mimořádný význam. Kromě změn v krajině přinesla usnadnění a urychlení dopravy zboží a surovin, zejména vytěženého uhlí z ostravských a karvinských dolů, i mnohem rychlejší a intenzivnější transfery lidí. Důsledkem byly obrovské migrace obyvatelstva na do té doby poklidné podhorské Těšínsko, dramatický růst hustoty osídlení v industrializovaných obcích, a dramatické změny v sociální, jazykové i národnostní skladbě obyvatelstva původně poklidné podhorské krajiny Těšínska. Migranti hledali v překotně industralizovaném uhelném regionu uplatnění a stěhovali se do těšínské části Slezska a do Moravské Ostravy často i s celými rodinami. Počet migrantů brzy převýšil počty autochtonních, usedlých obyvatel. Záhy mezi nimi převládli Poláci, přicházející z Haliče. To vedlo k vytvoření zcela nových sídelních, sociálních, jazykových a národnostních poměrů v těšínské části Slezska, k růstu napětí mezi jazykovými a národnostními skupinami a nakonec i k diplomatickému a vojenskému územnímu sporu o těšínskou část Slezska, jehož výsledkem je podnes platné rozdělení původně jednotného politického a správního celku mezi Polsko a Československo v roce 1920. Po vytýčení státní hranice došlo na české straně k vybudování několika nových sídel a měst, např. Českého Těšína nebo Nového Bohumína, jednou z hlavních počátečních příčin byla jejich poloha na strategicky významných železničních tazích, především KBD.
Czech name
ZMĚNY V KRAJINĚ PŘI VÝSTAVBĚ KOŠICKO-BOHUMÍNSKÉ DRÁHY
Czech description
Příspěvek se věnuje výstavbě Košicko-bohumínské dráhy a dalších významných železnic. Jejich výstavbou došlo prokazatelně ke změně krajiny s dopady do přírodního prostředí, ale i s dopady do osídlení a rozvoje hospodářství. Pro ekonomický a sídelní rozvoj východní, těšínské části českého (resp. rakouského) Slezska měla KBD, ale také Severní dráha Ferdinandova a její napojení z Bohumína do polského Krakova a tím celé Haliče mimořádný význam. Kromě změn v krajině přinesla usnadnění a urychlení dopravy zboží a surovin, zejména vytěženého uhlí z ostravských a karvinských dolů, i mnohem rychlejší a intenzivnější transfery lidí. Důsledkem byly obrovské migrace obyvatelstva na do té doby poklidné podhorské Těšínsko, dramatický růst hustoty osídlení v industrializovaných obcích, a dramatické změny v sociální, jazykové i národnostní skladbě obyvatelstva původně poklidné podhorské krajiny Těšínska. Migranti hledali v překotně industralizovaném uhelném regionu uplatnění a stěhovali se do těšínské části Slezska a do Moravské Ostravy často i s celými rodinami. Počet migrantů brzy převýšil počty autochtonních, usedlých obyvatel. Záhy mezi nimi převládli Poláci, přicházející z Haliče. To vedlo k vytvoření zcela nových sídelních, sociálních, jazykových a národnostních poměrů v těšínské části Slezska, k růstu napětí mezi jazykovými a národnostními skupinami a nakonec i k diplomatickému a vojenskému územnímu sporu o těšínskou část Slezska, jehož výsledkem je podnes platné rozdělení původně jednotného politického a správního celku mezi Polsko a Československo v roce 1920. Po vytýčení státní hranice došlo na české straně k vybudování několika nových sídel a měst, např. Českého Těšína nebo Nového Bohumína, jednou z hlavních počátečních příčin byla jejich poloha na strategicky významných železničních tazích, především KBD.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG18P02OVV047" target="_blank" >DG18P02OVV047: THE GREAT HISTORICAL ATLAS OF CZECH SILESIA - Identity, Culture and Society of the Czech Silesia in the process of social modernization with the cultural landscape impact.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Regionální a národní identita. Recenzovaný sborník z mezinárodního odborného workshopu.
ISBN
978-80-87955-08-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
19
Pages from-to
111-129
Publisher name
ACCENDO – Centrum pro vědu a výzkum, z.ú.
Place of publication
Ostrava
Event location
Český Těšín
Event date
Oct 16, 2019
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—