Security system for navigation and communication of airport vehicles - Verified technology
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44264020%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/44264020:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel - OVĚŘENÁ TECHNOLOGIE
Original language description
V rámci projektu "Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel" byla vyvinuta ověřená technologie a software pro sledování a řízení pozemních letištních vozidel založená na mobilních HW/SW jednotkách pro vozidla, na řídícím SW implementovaném v serveru a v dispečerských pracovních stanicích a založená na SW pro přenos dat z dnes používaných systémů řízení pohybu letadel na letištní ploše. Tento systém řízení pohybu pozemních vozidel na letištích je inovativní evidencí polohy s okamžitou přesností v jednotkách metrů, zavedením přehledu o dopravní situaci do kabiny řidiče a zavedením datového šifrovaného přenosu do komunikace mezi řídícím stanovištěm a jednotlivými vozidly. Systém je dále inovátorský v těchto ohledech: - Obousměrný přenos informací šifrovaným datovým kanálem - Přesná identifikace polohy vozidel pomocí všech 3 dostupných GNSS systémů (GPS, Glonass, Galileo) včetně zpřesnění údajů pomocí SBAS. - Zvýšení přesnosti, zpětná odezva o poloze (kompletní situaci) do kabiny řidiče do 300ms od okamžiku přijetí vlastní polohové informace. - Zpřístupnění informací o dopravní situaci všem řidičům na ploše - Integrace údajů ze systému pro řízení letového provozu HLAVNÍ VÝSLEDEK projektu "Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel - OVĚŘENÁ TECHNOLOGIE" byl naplněn především vývojem v těchto dvou oblastech: a) Vývojem univerzální mobilní klientské jednotky pro letištní vozidla. - Součásti mobilní klientské jednotky: Střešní jednotka VRU0102/VRU0202, zobrazovací zařízení (tablet, mobil), díly pro implementaci do vozidla (připojení k palubní síti, držák pro tablet). K funkci v Systému postačuje i samotná střešní jednotka připojená k palubní síti vozidla (autonomní režim bez zobrazovače). - Komponenty střešní jednotky VRU0102/VRU0202: Radom, motherboard s miniPC, anténní systém, WiFi, LTE transceiver, chassis s magnetickými nožkami pro fixaci ke střeše vozidla. V rámci systémového návrhu byly všechny komponenty integrovány do společného celku. Všechny dílčí komponenty byly v rámci úkolu vyvinuty, vyjma anténního systému, který byl na základě testů vybrán od specializovaného dodavatele. - Nejprve byla vyvinuta jednotka VRU 0102, následně na základě zkušeností redesignovaná jednotka VRU0202 s výrazně lepšími technicko-ekonomickými parametry. - Střešní jednotka VRU0102 i VRU0202 byla verifikována certifikací a zkouškami v testovacích laboratořích - certifikace CE, EMC (včetně "automobilového" EMC), Rozhodnutí o technické způsobilosti od ministerstva dopravy, Crash-testy, Otřesové testy. - Plně outdoor provedení střešní jednotky, při vývoji byla velká pozornost věnována zatěsnění proti vodě a vlhkosti. - Byl vyvinut a následně provedeny úspěšné testy funkčního vzoru s transceiverem AeroMACS. - Střešní jednotka vytváří WiFi Hot-Spot. b) Komplexní technologie monitorování a řízení pohybu letištních vozidel. - Komponenty Systému: Server TEVOGS, bezdrátová přenosová síť (LTE), mobilní klientské jednotky, dispečerské jednotky s různým stupněm oprávnění, referenční GNSS stanice, vstup A-SMGCS, vstup ADS-B. - Naplněno použitím technologií GPS, Glonass, Galileo, SBAS, Dead-Reckoning - Naplněno zapracováním provozních a uživatelských zkušeností z dlouhodobého testovacího provozu.do Systému. Vývoj probíhal v úzké spolupráci s partnerem UTB, který realizoval řadu dílčích úkolů (RIV/70883521:28140/19:63522796 ; RIV/70883521:28140/19:63522797).
Czech name
Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel - OVĚŘENÁ TECHNOLOGIE
Czech description
V rámci projektu "Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel" byla vyvinuta ověřená technologie a software pro sledování a řízení pozemních letištních vozidel založená na mobilních HW/SW jednotkách pro vozidla, na řídícím SW implementovaném v serveru a v dispečerských pracovních stanicích a založená na SW pro přenos dat z dnes používaných systémů řízení pohybu letadel na letištní ploše. Tento systém řízení pohybu pozemních vozidel na letištích je inovativní evidencí polohy s okamžitou přesností v jednotkách metrů, zavedením přehledu o dopravní situaci do kabiny řidiče a zavedením datového šifrovaného přenosu do komunikace mezi řídícím stanovištěm a jednotlivými vozidly. Systém je dále inovátorský v těchto ohledech: - Obousměrný přenos informací šifrovaným datovým kanálem - Přesná identifikace polohy vozidel pomocí všech 3 dostupných GNSS systémů (GPS, Glonass, Galileo) včetně zpřesnění údajů pomocí SBAS. - Zvýšení přesnosti, zpětná odezva o poloze (kompletní situaci) do kabiny řidiče do 300ms od okamžiku přijetí vlastní polohové informace. - Zpřístupnění informací o dopravní situaci všem řidičům na ploše - Integrace údajů ze systému pro řízení letového provozu HLAVNÍ VÝSLEDEK projektu "Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel - OVĚŘENÁ TECHNOLOGIE" byl naplněn především vývojem v těchto dvou oblastech: a) Vývojem univerzální mobilní klientské jednotky pro letištní vozidla. - Součásti mobilní klientské jednotky: Střešní jednotka VRU0102/VRU0202, zobrazovací zařízení (tablet, mobil), díly pro implementaci do vozidla (připojení k palubní síti, držák pro tablet). K funkci v Systému postačuje i samotná střešní jednotka připojená k palubní síti vozidla (autonomní režim bez zobrazovače). - Komponenty střešní jednotky VRU0102/VRU0202: Radom, motherboard s miniPC, anténní systém, WiFi, LTE transceiver, chassis s magnetickými nožkami pro fixaci ke střeše vozidla. V rámci systémového návrhu byly všechny komponenty integrovány do společného celku. Všechny dílčí komponenty byly v rámci úkolu vyvinuty, vyjma anténního systému, který byl na základě testů vybrán od specializovaného dodavatele. - Nejprve byla vyvinuta jednotka VRU 0102, následně na základě zkušeností redesignovaná jednotka VRU0202 s výrazně lepšími technicko-ekonomickými parametry. - Střešní jednotka VRU0102 i VRU0202 byla verifikována certifikací a zkouškami v testovacích laboratořích - certifikace CE, EMC (včetně "automobilového" EMC), Rozhodnutí o technické způsobilosti od ministerstva dopravy, Crash-testy, Otřesové testy. - Plně outdoor provedení střešní jednotky, při vývoji byla velká pozornost věnována zatěsnění proti vodě a vlhkosti. - Byl vyvinut a následně provedeny úspěšné testy funkčního vzoru s transceiverem AeroMACS. - Střešní jednotka vytváří WiFi Hot-Spot. b) Komplexní technologie monitorování a řízení pohybu letištních vozidel. - Komponenty Systému: Server TEVOGS, bezdrátová přenosová síť (LTE), mobilní klientské jednotky, dispečerské jednotky s různým stupněm oprávnění, referenční GNSS stanice, vstup A-SMGCS, vstup ADS-B. - Naplněno použitím technologií GPS, Glonass, Galileo, SBAS, Dead-Reckoning - Naplněno zapracováním provozních a uživatelských zkušeností z dlouhodobého testovacího provozu.do Systému. Vývoj probíhal v úzké spolupráci s partnerem UTB, který realizoval řadu dílčích úkolů (RIV/70883521:28140/19:63522796 ; RIV/70883521:28140/19:63522797).
Classification
Type
Z<sub>tech</sub> - Verified technology
CEP classification
—
OECD FORD branch
20202 - Communication engineering and systems
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EG16_084%2F0010327" target="_blank" >EG16_084/0010327: Security system for navigation and communication of airport vehicles</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Data specific for result type
Internal product ID
Systém TEVOGS 2.0
Numerical identification
—
Technical parameters
Komunikační síť: LTE Počet mobilních klientů sítě: až 250 vlastních klientů (pro obnovu informace o poloze 5x za vteřinu) Počet klientů sítě: až 1000 klientů (včetně a)dispečerských a náhledových klientských stanic, b)vlastních klientů s dlouhou obnovou informace o poloze v řádu jednotek až desítek vteřin, c)zobrazení na mapě klientů převzatých z jiných systémů) Datový refresh (obnova informací v síti): až 5x za vteřinu Přesnost stanovení polohy: max. 2,6m, typ. 1,5m (statická) max. 10 m, typ. 6,2m (při 50km/hod, refresh 5x/sec) Podpora mobility: do 120km/hod Šifrování: AES-128 Rozsah pracovních teplot pro hardware střešní jednotky: -15°C.....+55°C Napájení střešní jednotky: palubní síť 12V nebo 24V
Economical parameters
S produktem se podařilo obchodně prorazit na konkrétní významný trh – Polsko, letiště Wroclaw. Předpokládá se možnost dalších obchodních realizací, které jsou náležitě obchodně a marketingově podporovány. I přes stávající situaci, která nenahrává rozvoji v leteckém průmyslu, připravujeme zkušební nasazení na dalším letišti v Polsku (letiště Krakow).
Application category by cost
—
Owner IČO
44264020
Owner name
TECHNISERV spol. s r.o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Licence fee requirement
—
Web page
—