All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Security system for navigation and communication of airport vehicles - Verified technology

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44264020%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/44264020:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel - OVĚŘENÁ TECHNOLOGIE

  • Original language description

    V rámci projektu "Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel" byla vyvinuta ověřená technologie a software pro sledování a řízení pozemních letištních vozidel založená na mobilních HW/SW jednotkách pro vozidla, na řídícím SW implementovaném v serveru a v dispečerských pracovních stanicích a založená na SW pro přenos dat z dnes používaných systémů řízení pohybu letadel na letištní ploše. Tento systém řízení pohybu pozemních vozidel na letištích je inovativní evidencí polohy s okamžitou přesností v jednotkách metrů, zavedením přehledu o dopravní situaci do kabiny řidiče a zavedením datového šifrovaného přenosu do komunikace mezi řídícím stanovištěm a jednotlivými vozidly. Systém je dále inovátorský v těchto ohledech: - Obousměrný přenos informací šifrovaným datovým kanálem - Přesná identifikace polohy vozidel pomocí všech 3 dostupných GNSS systémů (GPS, Glonass, Galileo) včetně zpřesnění údajů pomocí SBAS. - Zvýšení přesnosti, zpětná odezva o poloze (kompletní situaci) do kabiny řidiče do 300ms od okamžiku přijetí vlastní polohové informace. - Zpřístupnění informací o dopravní situaci všem řidičům na ploše - Integrace údajů ze systému pro řízení letového provozu HLAVNÍ VÝSLEDEK projektu "Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel - OVĚŘENÁ TECHNOLOGIE" byl naplněn především vývojem v těchto dvou oblastech: a) Vývojem univerzální mobilní klientské jednotky pro letištní vozidla. - Součásti mobilní klientské jednotky: Střešní jednotka VRU0102/VRU0202, zobrazovací zařízení (tablet, mobil), díly pro implementaci do vozidla (připojení k palubní síti, držák pro tablet). K funkci v Systému postačuje i samotná střešní jednotka připojená k palubní síti vozidla (autonomní režim bez zobrazovače). - Komponenty střešní jednotky VRU0102/VRU0202: Radom, motherboard s miniPC, anténní systém, WiFi, LTE transceiver, chassis s magnetickými nožkami pro fixaci ke střeše vozidla. V rámci systémového návrhu byly všechny komponenty integrovány do společného celku. Všechny dílčí komponenty byly v rámci úkolu vyvinuty, vyjma anténního systému, který byl na základě testů vybrán od specializovaného dodavatele. - Nejprve byla vyvinuta jednotka VRU 0102, následně na základě zkušeností redesignovaná jednotka VRU0202 s výrazně lepšími technicko-ekonomickými parametry. - Střešní jednotka VRU0102 i VRU0202 byla verifikována certifikací a zkouškami v testovacích laboratořích - certifikace CE, EMC (včetně "automobilového" EMC), Rozhodnutí o technické způsobilosti od ministerstva dopravy, Crash-testy, Otřesové testy. - Plně outdoor provedení střešní jednotky, při vývoji byla velká pozornost věnována zatěsnění proti vodě a vlhkosti. - Byl vyvinut a následně provedeny úspěšné testy funkčního vzoru s transceiverem AeroMACS. - Střešní jednotka vytváří WiFi Hot-Spot. b) Komplexní technologie monitorování a řízení pohybu letištních vozidel. - Komponenty Systému: Server TEVOGS, bezdrátová přenosová síť (LTE), mobilní klientské jednotky, dispečerské jednotky s různým stupněm oprávnění, referenční GNSS stanice, vstup A-SMGCS, vstup ADS-B. - Naplněno použitím technologií GPS, Glonass, Galileo, SBAS, Dead-Reckoning - Naplněno zapracováním provozních a uživatelských zkušeností z dlouhodobého testovacího provozu.do Systému. Vývoj probíhal v úzké spolupráci s partnerem UTB, který realizoval řadu dílčích úkolů (RIV/70883521:28140/19:63522796 ; RIV/70883521:28140/19:63522797).

  • Czech name

    Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel - OVĚŘENÁ TECHNOLOGIE

  • Czech description

    V rámci projektu "Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel" byla vyvinuta ověřená technologie a software pro sledování a řízení pozemních letištních vozidel založená na mobilních HW/SW jednotkách pro vozidla, na řídícím SW implementovaném v serveru a v dispečerských pracovních stanicích a založená na SW pro přenos dat z dnes používaných systémů řízení pohybu letadel na letištní ploše. Tento systém řízení pohybu pozemních vozidel na letištích je inovativní evidencí polohy s okamžitou přesností v jednotkách metrů, zavedením přehledu o dopravní situaci do kabiny řidiče a zavedením datového šifrovaného přenosu do komunikace mezi řídícím stanovištěm a jednotlivými vozidly. Systém je dále inovátorský v těchto ohledech: - Obousměrný přenos informací šifrovaným datovým kanálem - Přesná identifikace polohy vozidel pomocí všech 3 dostupných GNSS systémů (GPS, Glonass, Galileo) včetně zpřesnění údajů pomocí SBAS. - Zvýšení přesnosti, zpětná odezva o poloze (kompletní situaci) do kabiny řidiče do 300ms od okamžiku přijetí vlastní polohové informace. - Zpřístupnění informací o dopravní situaci všem řidičům na ploše - Integrace údajů ze systému pro řízení letového provozu HLAVNÍ VÝSLEDEK projektu "Bezpečnostní systém pro navigaci a komunikaci letištních vozidel - OVĚŘENÁ TECHNOLOGIE" byl naplněn především vývojem v těchto dvou oblastech: a) Vývojem univerzální mobilní klientské jednotky pro letištní vozidla. - Součásti mobilní klientské jednotky: Střešní jednotka VRU0102/VRU0202, zobrazovací zařízení (tablet, mobil), díly pro implementaci do vozidla (připojení k palubní síti, držák pro tablet). K funkci v Systému postačuje i samotná střešní jednotka připojená k palubní síti vozidla (autonomní režim bez zobrazovače). - Komponenty střešní jednotky VRU0102/VRU0202: Radom, motherboard s miniPC, anténní systém, WiFi, LTE transceiver, chassis s magnetickými nožkami pro fixaci ke střeše vozidla. V rámci systémového návrhu byly všechny komponenty integrovány do společného celku. Všechny dílčí komponenty byly v rámci úkolu vyvinuty, vyjma anténního systému, který byl na základě testů vybrán od specializovaného dodavatele. - Nejprve byla vyvinuta jednotka VRU 0102, následně na základě zkušeností redesignovaná jednotka VRU0202 s výrazně lepšími technicko-ekonomickými parametry. - Střešní jednotka VRU0102 i VRU0202 byla verifikována certifikací a zkouškami v testovacích laboratořích - certifikace CE, EMC (včetně "automobilového" EMC), Rozhodnutí o technické způsobilosti od ministerstva dopravy, Crash-testy, Otřesové testy. - Plně outdoor provedení střešní jednotky, při vývoji byla velká pozornost věnována zatěsnění proti vodě a vlhkosti. - Byl vyvinut a následně provedeny úspěšné testy funkčního vzoru s transceiverem AeroMACS. - Střešní jednotka vytváří WiFi Hot-Spot. b) Komplexní technologie monitorování a řízení pohybu letištních vozidel. - Komponenty Systému: Server TEVOGS, bezdrátová přenosová síť (LTE), mobilní klientské jednotky, dispečerské jednotky s různým stupněm oprávnění, referenční GNSS stanice, vstup A-SMGCS, vstup ADS-B. - Naplněno použitím technologií GPS, Glonass, Galileo, SBAS, Dead-Reckoning - Naplněno zapracováním provozních a uživatelských zkušeností z dlouhodobého testovacího provozu.do Systému. Vývoj probíhal v úzké spolupráci s partnerem UTB, který realizoval řadu dílčích úkolů (RIV/70883521:28140/19:63522796 ; RIV/70883521:28140/19:63522797).

Classification

  • Type

    Z<sub>tech</sub> - Verified technology

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20202 - Communication engineering and systems

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EG16_084%2F0010327" target="_blank" >EG16_084/0010327: Security system for navigation and communication of airport vehicles</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Data specific for result type

  • Internal product ID

    Systém TEVOGS 2.0

  • Numerical identification

  • Technical parameters

    Komunikační síť: LTE Počet mobilních klientů sítě: až 250 vlastních klientů (pro obnovu informace o poloze 5x za vteřinu) Počet klientů sítě: až 1000 klientů (včetně a)dispečerských a náhledových klientských stanic, b)vlastních klientů s dlouhou obnovou informace o poloze v řádu jednotek až desítek vteřin, c)zobrazení na mapě klientů převzatých z jiných systémů) Datový refresh (obnova informací v síti): až 5x za vteřinu Přesnost stanovení polohy: max. 2,6m, typ. 1,5m (statická) max. 10 m, typ. 6,2m (při 50km/hod, refresh 5x/sec) Podpora mobility: do 120km/hod Šifrování: AES-128 Rozsah pracovních teplot pro hardware střešní jednotky: -15°C.....+55°C Napájení střešní jednotky: palubní síť 12V nebo 24V

  • Economical parameters

    S produktem se podařilo obchodně prorazit na konkrétní významný trh – Polsko, letiště Wroclaw. Předpokládá se možnost dalších obchodních realizací, které jsou náležitě obchodně a marketingově podporovány. I přes stávající situaci, která nenahrává rozvoji v leteckém průmyslu, připravujeme zkušební nasazení na dalším letišti v Polsku (letiště Krakow).

  • Application category by cost

  • Owner IČO

    44264020

  • Owner name

    TECHNISERV spol. s r.o.

  • Owner country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Usage type

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Licence fee requirement

  • Web page