Figural Painting of the Luxembourg Era as a Source for History of Clothing
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F16%3A43888013" target="_blank" >RIV/44555601:13410/16:43888013 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Figurální malba doby lucemburské jako pramen pro dějiny odívání
Original language description
Cílem této drobné studie je představit umělecká díla malířů z doby vlády lucemburských panovníků nad Českým královstvím jako pramen pro dějiny odívání, a to včetně základní metodologie nutné k jejich správné interpretaci. Studie postupně rekapituluje všechny typy pramenů, z nichž lze čerpat poznání o dobovém oděvu, shrnuje konkrétní přínosy a nevýhody využívání těchto jednotlivých typů pramenů, přičemž hlavní důraz je kladen právě na malbu, a to jak na malbu deskovou, tak nástěnnou i knižní. Text zdůrazňuje nutnost kriticky analytického přístupu k pramenům a znalosti kontextu pro správnost interpretace vyobrazených předmětů. Použita je zde zejména metoda ikonografické analýzy, již formuloval Erwin Panofsky, studie se rovněž věnuje otázce sémiotiky, kde vychází zejména z prací Pierra Francastela a Umberta Eca. Jako příklady jsou zde využity vždy tři zástupci jednotlivých typů maleb. Poznatky pro dějiny odívání tak nacházíme jak na deskách oltářů, tak na zdech kostelů i hradů a nakonec i na stránkách rukopisů a pokoušíme se je správně interpretovat. Studie tak poskytuje jakýsi metodologický základ, který se může stát východiskem pro další bádání.
Czech name
Figurální malba doby lucemburské jako pramen pro dějiny odívání
Czech description
Cílem této drobné studie je představit umělecká díla malířů z doby vlády lucemburských panovníků nad Českým královstvím jako pramen pro dějiny odívání, a to včetně základní metodologie nutné k jejich správné interpretaci. Studie postupně rekapituluje všechny typy pramenů, z nichž lze čerpat poznání o dobovém oděvu, shrnuje konkrétní přínosy a nevýhody využívání těchto jednotlivých typů pramenů, přičemž hlavní důraz je kladen právě na malbu, a to jak na malbu deskovou, tak nástěnnou i knižní. Text zdůrazňuje nutnost kriticky analytického přístupu k pramenům a znalosti kontextu pro správnost interpretace vyobrazených předmětů. Použita je zde zejména metoda ikonografické analýzy, již formuloval Erwin Panofsky, studie se rovněž věnuje otázce sémiotiky, kde vychází zejména z prací Pierra Francastela a Umberta Eca. Jako příklady jsou zde využity vždy tři zástupci jednotlivých typů maleb. Poznatky pro dějiny odívání tak nacházíme jak na deskách oltářů, tak na zdech kostelů i hradů a nakonec i na stránkách rukopisů a pokoušíme se je správně interpretovat. Studie tak poskytuje jakýsi metodologický základ, který se může stát východiskem pro další bádání.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů