All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Figural Painting of the Luxembourg Era as a Source for History of Clothing

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F16%3A43888013" target="_blank" >RIV/44555601:13410/16:43888013 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Figurální malba doby lucemburské jako pramen pro dějiny odívání

  • Original language description

    Cílem této drobné studie je představit umělecká díla malířů z doby vlády lucemburských panovníků nad Českým královstvím jako pramen pro dějiny odívání, a to včetně základní metodologie nutné k jejich správné interpretaci. Studie postupně rekapituluje všechny typy pramenů, z nichž lze čerpat poznání o dobovém oděvu, shrnuje konkrétní přínosy a nevýhody využívání těchto jednotlivých typů pramenů, přičemž hlavní důraz je kladen právě na malbu, a to jak na malbu deskovou, tak nástěnnou i knižní. Text zdůrazňuje nutnost kriticky analytického přístupu k pramenům a znalosti kontextu pro správnost interpretace vyobrazených předmětů. Použita je zde zejména metoda ikonografické analýzy, již formuloval Erwin Panofsky, studie se rovněž věnuje otázce sémiotiky, kde vychází zejména z prací Pierra Francastela a Umberta Eca. Jako příklady jsou zde využity vždy tři zástupci jednotlivých typů maleb. Poznatky pro dějiny odívání tak nacházíme jak na deskách oltářů, tak na zdech kostelů i hradů a nakonec i na stránkách rukopisů a pokoušíme se je správně interpretovat. Studie tak poskytuje jakýsi metodologický základ, který se může stát východiskem pro další bádání.

  • Czech name

    Figurální malba doby lucemburské jako pramen pro dějiny odívání

  • Czech description

    Cílem této drobné studie je představit umělecká díla malířů z doby vlády lucemburských panovníků nad Českým královstvím jako pramen pro dějiny odívání, a to včetně základní metodologie nutné k jejich správné interpretaci. Studie postupně rekapituluje všechny typy pramenů, z nichž lze čerpat poznání o dobovém oděvu, shrnuje konkrétní přínosy a nevýhody využívání těchto jednotlivých typů pramenů, přičemž hlavní důraz je kladen právě na malbu, a to jak na malbu deskovou, tak nástěnnou i knižní. Text zdůrazňuje nutnost kriticky analytického přístupu k pramenům a znalosti kontextu pro správnost interpretace vyobrazených předmětů. Použita je zde zejména metoda ikonografické analýzy, již formuloval Erwin Panofsky, studie se rovněž věnuje otázce sémiotiky, kde vychází zejména z prací Pierra Francastela a Umberta Eca. Jako příklady jsou zde využity vždy tři zástupci jednotlivých typů maleb. Poznatky pro dějiny odívání tak nacházíme jak na deskách oltářů, tak na zdech kostelů i hradů a nakonec i na stránkách rukopisů a pokoušíme se je správně interpretovat. Studie tak poskytuje jakýsi metodologický základ, který se může stát východiskem pro další bádání.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

    AL - Art, architecture, cultural heritage

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů