All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Addendum to Škréta's paintning around Litoměřice

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F17%3A43893507" target="_blank" >RIV/44555601:13410/17:43893507 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Addendum k problematice škrétovské malby na Litoměřicku

  • Original language description

    Fenomén ústřední postavy raně barokní české malby Karla Škréty vzbuzuje pozornost badatelů již po několik staletí. Od 20. století jsme pravidelně svědky připomínek narození a úmrtí pražského malíře, které vedle výstavních projektů, zaměřených na jeho tvorbu, přináší zpravidla i nová vzedmutí badatelského zájmu. Jeho výsledkem jsou četné publikace, snažící se postihnout co nejpodrobněji umělcovy životní osudy a analyzovat korpus díla. V roce 2010 došlo k důstojnému připomenutí jubilea malířova narození velkolepým výstavním projektem pod patronací Národní galerie v Praze, jehož součástí byla série publikačních výstupů. Ty korigovaly v řadě ohledů dosavadní pohled na Škrétovu tvorbu a její recepci. Zároveň podnítily další bádání, zaměřené na regiony, v nichž se nachází větší koncentrace Škrétových prací. Jednou z lokalit, která hned po Praze chová největší počet Škrétových pláten, jsou Litoměřice a jejich okolí. Díky kontaktům prvního litoměřického biskupa Maxmiliána Rudolfa ze Šlejnic s Karlem Škrétou vznikla na přelomu šedesátých a sedmdesátých let 17. století sada rozměrných oltářních pláten pro litoměřickou katedrálu v čele s titulním plátnem hlavního oltáře s námětem ukamenování sv. Štěpána. Součástí této velké objednávky mohl být i mimořádně kvalitní obraz Sv. Matouše, umístěný v minulosti na hlavním oltáři mensálního biskupova kostela v Křešicích u Litoměřic. Obraz je dnes jako zápůjčka umístěn v expozici Diecézního muzea v rámci Severočeské galerie výtvarného umění. Okruh maleb na Litoměřicku připisovaných v minulosti Škrétovi je ovšem výrazně širší. Za Škrétovo dílo je možné považovat hlavní oltářní plátno kostela sv. Petra a Pavla v Úštěku. Dnes nezvěstný a proto těžce hodnotitelný obraz sv. Anny býval v minulosti umístěn na oltáři kostela stejnojmenného patrocinia ve Verneřicích. Mezi ztracené obrazy, které byly starší literaturou se Škrétou spojovány, patří i obraz sv. archanděla Michaela z někdejšího dominikánského kostela v Litoměřicích a některé malby z litoměřické biskupské rezidence, u nichž ale bylo moderní odbornou literaturou Škrétovo autorství z velké části popřeno. V již zmíněném úštěckém kostele sv. Petra a Pavla se nachází dvojice obrazů, které byly v minulosti kostelními inventáři také spojovány s Karlem Škrétou. Jedná se především o obraz Seslání Ducha svatého, přenesený sem v nedávné době z kostela ve Strážišti. Obraz je pauperizovanou kopií nádherného Škrétova plátna z bočního oltáře salcburského dómu. Vzhledem k tomu, že oproti kompozici salcburského obrazu ovšem vykazuje určité rozdíly, vyvolává nutně otázky o době svého vzniku a osobě autora. Druhý z úštěckých obrazů - Ukřižovaného Krista, jenž byl ojediněle v minulosti se Škrétou také spojován, je potom možné označit za malbu zcela odlišného umělce bez výraznějšího napojení na zakladatele české barokní malby. Příspěvek je koncipován jako doplněk k regionálnímu výzkumu malby raného baroka.

  • Czech name

    Addendum k problematice škrétovské malby na Litoměřicku

  • Czech description

    Fenomén ústřední postavy raně barokní české malby Karla Škréty vzbuzuje pozornost badatelů již po několik staletí. Od 20. století jsme pravidelně svědky připomínek narození a úmrtí pražského malíře, které vedle výstavních projektů, zaměřených na jeho tvorbu, přináší zpravidla i nová vzedmutí badatelského zájmu. Jeho výsledkem jsou četné publikace, snažící se postihnout co nejpodrobněji umělcovy životní osudy a analyzovat korpus díla. V roce 2010 došlo k důstojnému připomenutí jubilea malířova narození velkolepým výstavním projektem pod patronací Národní galerie v Praze, jehož součástí byla série publikačních výstupů. Ty korigovaly v řadě ohledů dosavadní pohled na Škrétovu tvorbu a její recepci. Zároveň podnítily další bádání, zaměřené na regiony, v nichž se nachází větší koncentrace Škrétových prací. Jednou z lokalit, která hned po Praze chová největší počet Škrétových pláten, jsou Litoměřice a jejich okolí. Díky kontaktům prvního litoměřického biskupa Maxmiliána Rudolfa ze Šlejnic s Karlem Škrétou vznikla na přelomu šedesátých a sedmdesátých let 17. století sada rozměrných oltářních pláten pro litoměřickou katedrálu v čele s titulním plátnem hlavního oltáře s námětem ukamenování sv. Štěpána. Součástí této velké objednávky mohl být i mimořádně kvalitní obraz Sv. Matouše, umístěný v minulosti na hlavním oltáři mensálního biskupova kostela v Křešicích u Litoměřic. Obraz je dnes jako zápůjčka umístěn v expozici Diecézního muzea v rámci Severočeské galerie výtvarného umění. Okruh maleb na Litoměřicku připisovaných v minulosti Škrétovi je ovšem výrazně širší. Za Škrétovo dílo je možné považovat hlavní oltářní plátno kostela sv. Petra a Pavla v Úštěku. Dnes nezvěstný a proto těžce hodnotitelný obraz sv. Anny býval v minulosti umístěn na oltáři kostela stejnojmenného patrocinia ve Verneřicích. Mezi ztracené obrazy, které byly starší literaturou se Škrétou spojovány, patří i obraz sv. archanděla Michaela z někdejšího dominikánského kostela v Litoměřicích a některé malby z litoměřické biskupské rezidence, u nichž ale bylo moderní odbornou literaturou Škrétovo autorství z velké části popřeno. V již zmíněném úštěckém kostele sv. Petra a Pavla se nachází dvojice obrazů, které byly v minulosti kostelními inventáři také spojovány s Karlem Škrétou. Jedná se především o obraz Seslání Ducha svatého, přenesený sem v nedávné době z kostela ve Strážišti. Obraz je pauperizovanou kopií nádherného Škrétova plátna z bočního oltáře salcburského dómu. Vzhledem k tomu, že oproti kompozici salcburského obrazu ovšem vykazuje určité rozdíly, vyvolává nutně otázky o době svého vzniku a osobě autora. Druhý z úštěckých obrazů - Ukřižovaného Krista, jenž byl ojediněle v minulosti se Škrétou také spojován, je potom možné označit za malbu zcela odlišného umělce bez výraznějšího napojení na zakladatele české barokní malby. Příspěvek je koncipován jako doplněk k regionálnímu výzkumu malby raného baroka.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Monumentorum Custos

  • ISSN

    1803-781X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2016

  • Issue of the periodical within the volume

    9

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    79-86

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database