An instrument measuring epistemological beliefs about history instruction
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F22%3A43896919" target="_blank" >RIV/44555601:13410/22:43896919 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/44555601:13430/22:43896919
Result on the web
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1960" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1960</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.1960" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.1960</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nástroj zjišťující epistemická přesvědčení učitelů v kontextu výuky historie
Original language description
Předkládaná výzkumná studie je zaměřena na měření epistemických přesvědčení praktikujících učitelů a studentů učitelství v kontextu výuky historie. Cílem šetření bylo přezkoumat faktorovou strukturu přeloženého nástroj Beliefs about History Questionnaire (BHQ; Maggioni, 2010) adaptovaného na české prostředí. Nástroj vychází z rámců historického myšlení podpořených kognitivními výzkumy zasazených do sociálně konstruktivistického přístupu a výzkumů explicitně usouvztažňujících problematiku epistemických přesvědčení (vývojové modely) ve vyučování dějepisu, historie a vlastivědy. Z výsledků vyplývá, že teoreticky navržené dimenze dotazníku BHQ tvoří psychometricky samostatné faktory. Nástroj dobře rozlišuje dimenze subjektivistického [SS; subjectivist stance] a kriteriálního přístupu [CrS; criterialist stance] k povaze historických znalostí. Naopak dimenze napodobujícího přístupu [CS; copier stance] nedisponuje k povaze historických znalostí přesvědčivé psychometrické vlastnosti. Zjištěné závěry je třeba interpretovat vzhledem k vybrané populaci. Výsledky jsou usouvztažňovány se zahraničními výzkumy jak v doménově obecném kontextu výzkumů epistemických přesvědčení, tak i v doménově specifickém. Na základě uvedených výsledků jsou navrženy potenciální možnosti optimalizace nástroje, především položková úprava napodobujícího přístupu a potenciální možnosti dalších výzkumných směřování. Modifikovaný nástroj disponuje potenciálem k uplatnění jak v pregraduální přípravě studentů učitelství historie (vč. dějepisu a vlastivědy), tak i učitelů z praxe. Na základě předložených výsledků empirického šetření usouvztažněných s výzkumy zahraniční provenience autoři této studie diskutují význam epistemických přesvědčení napříč vzdělávacími stupni.
Czech name
Nástroj zjišťující epistemická přesvědčení učitelů v kontextu výuky historie
Czech description
Předkládaná výzkumná studie je zaměřena na měření epistemických přesvědčení praktikujících učitelů a studentů učitelství v kontextu výuky historie. Cílem šetření bylo přezkoumat faktorovou strukturu přeloženého nástroj Beliefs about History Questionnaire (BHQ; Maggioni, 2010) adaptovaného na české prostředí. Nástroj vychází z rámců historického myšlení podpořených kognitivními výzkumy zasazených do sociálně konstruktivistického přístupu a výzkumů explicitně usouvztažňujících problematiku epistemických přesvědčení (vývojové modely) ve vyučování dějepisu, historie a vlastivědy. Z výsledků vyplývá, že teoreticky navržené dimenze dotazníku BHQ tvoří psychometricky samostatné faktory. Nástroj dobře rozlišuje dimenze subjektivistického [SS; subjectivist stance] a kriteriálního přístupu [CrS; criterialist stance] k povaze historických znalostí. Naopak dimenze napodobujícího přístupu [CS; copier stance] nedisponuje k povaze historických znalostí přesvědčivé psychometrické vlastnosti. Zjištěné závěry je třeba interpretovat vzhledem k vybrané populaci. Výsledky jsou usouvztažňovány se zahraničními výzkumy jak v doménově obecném kontextu výzkumů epistemických přesvědčení, tak i v doménově specifickém. Na základě uvedených výsledků jsou navrženy potenciální možnosti optimalizace nástroje, především položková úprava napodobujícího přístupu a potenciální možnosti dalších výzkumných směřování. Modifikovaný nástroj disponuje potenciálem k uplatnění jak v pregraduální přípravě studentů učitelství historie (vč. dějepisu a vlastivědy), tak i učitelů z praxe. Na základě předložených výsledků empirického šetření usouvztažněných s výzkumy zahraniční provenience autoři této studie diskutují význam epistemických přesvědčení napříč vzdělávacími stupni.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Volume of the periodical
72
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
30
Pages from-to
47-76
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—