All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

An instrument measuring epistemological beliefs about history instruction

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F22%3A43896919" target="_blank" >RIV/44555601:13410/22:43896919 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/44555601:13430/22:43896919

  • Result on the web

    <a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1960" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1960</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.1960" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.1960</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Nástroj zjišťující epistemická přesvědčení učitelů v kontextu výuky historie

  • Original language description

    Předkládaná výzkumná studie je zaměřena na měření epistemických přesvědčení praktikujících učitelů a studentů učitelství v kontextu výuky historie. Cílem šetření bylo přezkoumat faktorovou strukturu přeloženého nástroj Beliefs about History Questionnaire (BHQ; Maggioni, 2010) adaptovaného na české prostředí. Nástroj vychází z rámců historického myšlení podpořených kognitivními výzkumy zasazených do sociálně konstruktivistického přístupu a výzkumů explicitně usouvztažňujících problematiku epistemických přesvědčení (vývojové modely) ve vyučování dějepisu, historie a vlastivědy. Z výsledků vyplývá, že teoreticky navržené dimenze dotazníku BHQ tvoří psychometricky samostatné faktory. Nástroj dobře rozlišuje dimenze subjektivistického [SS; subjectivist stance] a kriteriálního přístupu [CrS; criterialist stance] k povaze historických znalostí. Naopak dimenze napodobujícího přístupu [CS; copier stance] nedisponuje k povaze historických znalostí přesvědčivé psychometrické vlastnosti. Zjištěné závěry je třeba interpretovat vzhledem k vybrané populaci. Výsledky jsou usouvztažňovány se zahraničními výzkumy jak v doménově obecném kontextu výzkumů epistemických přesvědčení, tak i v doménově specifickém. Na základě uvedených výsledků jsou navrženy potenciální možnosti optimalizace nástroje, především položková úprava napodobujícího přístupu a potenciální možnosti dalších výzkumných směřování. Modifikovaný nástroj disponuje potenciálem k uplatnění jak v pregraduální přípravě studentů učitelství historie (vč. dějepisu a vlastivědy), tak i učitelů z praxe. Na základě předložených výsledků empirického šetření usouvztažněných s výzkumy zahraniční provenience autoři této studie diskutují význam epistemických přesvědčení napříč vzdělávacími stupni.

  • Czech name

    Nástroj zjišťující epistemická přesvědčení učitelů v kontextu výuky historie

  • Czech description

    Předkládaná výzkumná studie je zaměřena na měření epistemických přesvědčení praktikujících učitelů a studentů učitelství v kontextu výuky historie. Cílem šetření bylo přezkoumat faktorovou strukturu přeloženého nástroj Beliefs about History Questionnaire (BHQ; Maggioni, 2010) adaptovaného na české prostředí. Nástroj vychází z rámců historického myšlení podpořených kognitivními výzkumy zasazených do sociálně konstruktivistického přístupu a výzkumů explicitně usouvztažňujících problematiku epistemických přesvědčení (vývojové modely) ve vyučování dějepisu, historie a vlastivědy. Z výsledků vyplývá, že teoreticky navržené dimenze dotazníku BHQ tvoří psychometricky samostatné faktory. Nástroj dobře rozlišuje dimenze subjektivistického [SS; subjectivist stance] a kriteriálního přístupu [CrS; criterialist stance] k povaze historických znalostí. Naopak dimenze napodobujícího přístupu [CS; copier stance] nedisponuje k povaze historických znalostí přesvědčivé psychometrické vlastnosti. Zjištěné závěry je třeba interpretovat vzhledem k vybrané populaci. Výsledky jsou usouvztažňovány se zahraničními výzkumy jak v doménově obecném kontextu výzkumů epistemických přesvědčení, tak i v doménově specifickém. Na základě uvedených výsledků jsou navrženy potenciální možnosti optimalizace nástroje, především položková úprava napodobujícího přístupu a potenciální možnosti dalších výzkumných směřování. Modifikovaný nástroj disponuje potenciálem k uplatnění jak v pregraduální přípravě studentů učitelství historie (vč. dějepisu a vlastivědy), tak i učitelů z praxe. Na základě předložených výsledků empirického šetření usouvztažněných s výzkumy zahraniční provenience autoři této studie diskutují význam epistemických přesvědčení napříč vzdělávacími stupni.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    72

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    30

  • Pages from-to

    47-76

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database