Thoughts on Education, Art and Freedom in Jan Patočka's Work
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F13%3A43885806" target="_blank" >RIV/44555601:13430/13:43885806 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výchova, umění a svoboda v myšlení Jana Patočky
Original language description
Překládaný text představuje pokus spojit Patočkovu filosofii výchovy a filosofii umění. Klíčem k porozumění Patočkovu myšlení věnovanému výchově a umění je podle našeho názoru téma lidské svobody. Motiv svobody prochází Patočkovou filosofií jako červenánit, naším úkolem tedy bude vyložit Patočkovo promýšlení výchovy a umění z motivu svobody. O umění Jan Patočka hovoří jako o místě svobody par excellence. Svoboda je přitom podle něj vlastním cílem výchovy. Proto chceme upozornit na důležitou a nezastupitelnou roli umění ve výchově a vzdělání. V prvé a druhé části práce se zabýváme problematikou výchovy. Vycházíme zde z Patočkovy koncepce "otevřené" a "uzavřené duše", která dovoluje přistupovat k problémům výchovy ze specifické diference pojmů formace aformování. Následně se zabýváme povahou vztahu vychovatele a vychovávaného, přičemž problematizujeme metodické postupy pedagogiky ovlivněné pozitivistickým ideovým založením a pojmovým aparátem psychologie a sociologie. Ve třetí části te
Czech name
Výchova, umění a svoboda v myšlení Jana Patočky
Czech description
Překládaný text představuje pokus spojit Patočkovu filosofii výchovy a filosofii umění. Klíčem k porozumění Patočkovu myšlení věnovanému výchově a umění je podle našeho názoru téma lidské svobody. Motiv svobody prochází Patočkovou filosofií jako červenánit, naším úkolem tedy bude vyložit Patočkovo promýšlení výchovy a umění z motivu svobody. O umění Jan Patočka hovoří jako o místě svobody par excellence. Svoboda je přitom podle něj vlastním cílem výchovy. Proto chceme upozornit na důležitou a nezastupitelnou roli umění ve výchově a vzdělání. V prvé a druhé části práce se zabýváme problematikou výchovy. Vycházíme zde z Patočkovy koncepce "otevřené" a "uzavřené duše", která dovoluje přistupovat k problémům výchovy ze specifické diference pojmů formace aformování. Následně se zabýváme povahou vztahu vychovatele a vychovávaného, přičemž problematizujeme metodické postupy pedagogiky ovlivněné pozitivistickým ideovým založením a pojmovým aparátem psychologie a sociologie. Ve třetí části te
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2013
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Nepředmětné výzvy české filosofie. K myšlení Ladislava Hejdánka
ISBN
978-80-7414-621-3
Number of pages of the result
14
Pages from-to
267-280
Number of pages of the book
430
Publisher name
Filozofická fakulta UJEP
Place of publication
Ústí nad Labem
UT code for WoS chapter
—