On being human. Comenius' pedagogical humanization as anthropological problem
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F15%3A43886749" target="_blank" >RIV/44555601:13430/15:43886749 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Aby člověk neupadal v nečlověka. Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém
Original language description
Není sporu o tom, že Komenského pedagogika disponuje nepopiratelnými kvalitami. Pokud se Komenskému podařilo vybudovat funkční filosofii výchovy, otázka zní, na jakém základě? V čem spočívá "jakost" jeho příspěvku do pedagogického diskurzu? Tento text předkládá argument ve prospěch Komenského antropologie, resp. specifické konfigurace ontologické a morální dimenze lidské povahy. V jeho pojetí je rozdíl mezi tím, co jest a tím, co by mělo být. Antropologicky: nějak jsem a nějak bych měl být, resp. někdy neměl být. Jak je to možné? Protože lidská povaha či podstata je komplexní, složitá, a to právě ve dvou zmíněných rovinách - ontologické a morální. Ve svém bytí, tj. ontologicky je člověk nesporně dobrý, nebo též důstojný, hodnotný, významný, vznešený... Je někdo. Ve své morální kapacitě je ambivalentní - schopný dobrého i zlého. Neschopný dostát svému ontologickému určení. Cílem této knihy je ukázat, že jedinečnost Komenského pedagogiky, která usiluje o to, aby se člověk stal tím, kým být má, spočívá mj. právě v tomto antropologickém předporozumění.
Czech name
Aby člověk neupadal v nečlověka. Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém
Czech description
Není sporu o tom, že Komenského pedagogika disponuje nepopiratelnými kvalitami. Pokud se Komenskému podařilo vybudovat funkční filosofii výchovy, otázka zní, na jakém základě? V čem spočívá "jakost" jeho příspěvku do pedagogického diskurzu? Tento text předkládá argument ve prospěch Komenského antropologie, resp. specifické konfigurace ontologické a morální dimenze lidské povahy. V jeho pojetí je rozdíl mezi tím, co jest a tím, co by mělo být. Antropologicky: nějak jsem a nějak bych měl být, resp. někdy neměl být. Jak je to možné? Protože lidská povaha či podstata je komplexní, složitá, a to právě ve dvou zmíněných rovinách - ontologické a morální. Ve svém bytí, tj. ontologicky je člověk nesporně dobrý, nebo též důstojný, hodnotný, významný, vznešený... Je někdo. Ve své morální kapacitě je ambivalentní - schopný dobrého i zlého. Neschopný dostát svému ontologickému určení. Cílem této knihy je ukázat, že jedinečnost Komenského pedagogiky, která usiluje o to, aby se člověk stal tím, kým být má, spočívá mj. právě v tomto antropologickém předporozumění.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7465-136-6
Number of pages
201
Publisher name
Pavel Mervart
Place of publication
Červený Kostelec
UT code for WoS book
—