All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

On being human. Comenius' pedagogical humanization as anthropological problem

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F15%3A43886749" target="_blank" >RIV/44555601:13430/15:43886749 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Aby člověk neupadal v nečlověka. Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém

  • Original language description

    Není sporu o tom, že Komenského pedagogika disponuje nepopiratelnými kvalitami. Pokud se Komenskému podařilo vybudovat funkční filosofii výchovy, otázka zní, na jakém základě? V čem spočívá "jakost" jeho příspěvku do pedagogického diskurzu? Tento text předkládá argument ve prospěch Komenského antropologie, resp. specifické konfigurace ontologické a morální dimenze lidské povahy. V jeho pojetí je rozdíl mezi tím, co jest a tím, co by mělo být. Antropologicky: nějak jsem a nějak bych měl být, resp. někdy neměl být. Jak je to možné? Protože lidská povaha či podstata je komplexní, složitá, a to právě ve dvou zmíněných rovinách - ontologické a morální. Ve svém bytí, tj. ontologicky je člověk nesporně dobrý, nebo též důstojný, hodnotný, významný, vznešený... Je někdo. Ve své morální kapacitě je ambivalentní - schopný dobrého i zlého. Neschopný dostát svému ontologickému určení. Cílem této knihy je ukázat, že jedinečnost Komenského pedagogiky, která usiluje o to, aby se člověk stal tím, kým být má, spočívá mj. právě v tomto antropologickém předporozumění.

  • Czech name

    Aby člověk neupadal v nečlověka. Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém

  • Czech description

    Není sporu o tom, že Komenského pedagogika disponuje nepopiratelnými kvalitami. Pokud se Komenskému podařilo vybudovat funkční filosofii výchovy, otázka zní, na jakém základě? V čem spočívá "jakost" jeho příspěvku do pedagogického diskurzu? Tento text předkládá argument ve prospěch Komenského antropologie, resp. specifické konfigurace ontologické a morální dimenze lidské povahy. V jeho pojetí je rozdíl mezi tím, co jest a tím, co by mělo být. Antropologicky: nějak jsem a nějak bych měl být, resp. někdy neměl být. Jak je to možné? Protože lidská povaha či podstata je komplexní, složitá, a to právě ve dvou zmíněných rovinách - ontologické a morální. Ve svém bytí, tj. ontologicky je člověk nesporně dobrý, nebo též důstojný, hodnotný, významný, vznešený... Je někdo. Ve své morální kapacitě je ambivalentní - schopný dobrého i zlého. Neschopný dostát svému ontologickému určení. Cílem této knihy je ukázat, že jedinečnost Komenského pedagogiky, která usiluje o to, aby se člověk stal tím, kým být má, spočívá mj. právě v tomto antropologickém předporozumění.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2015

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7465-136-6

  • Number of pages

    201

  • Publisher name

    Pavel Mervart

  • Place of publication

    Červený Kostelec

  • UT code for WoS book