Research of the causes and symptoms of burnout among teaching staff
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F16%3A43887836" target="_blank" >RIV/44555601:13430/16:43887836 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků
Original language description
Tato práce si klade za cíl představit blíže syndrom vyhoření jako komplexní fenomén, kterým jsou ohroženi pracovníci pomáhajících profesí, mezi které zařazujeme i pedagogické pracovníky. Práce je formálně rozdělena na tři části. V první části se věnujeme základním teoretickým rámcům, ze kterých problematika syndromu vyhoření vychází. Zabýváme se historií geneze konceptu syn-dromu vyhoření a výzkumnými studiemi, které pomáhaly tento koncept utvářet a postupně vymezovat. Pozornost je věnována rozvoji syndromu vyhoření u jedince, jeho postupné emocionální vyčerpanosti (emocional exhaustion), depersonalizace (depersonalization) a ztrátě osobního uspokojení (personal accomplishment). Zabýváme se rovněž faktory, které vyhoření vyvolávají a strategiemi, které umožňují se vyhoření vyhnout. Druhá část knihy je věnována podrobné charakteristice výzkumného designu výzkumné studie, kterou realizoval autorský tým. Třetí část knihy potom seznamuje čtenáře s výsledky realizované výzkumné studie. Zjišťovali jsme poměr pedagogických pracovníků, kteří jeví příznaky vyhoření alespoň v jedné ze sledovaných oblastí. Dále jsme se zaměřili na analýzu jednotlivých faktorů ovlivňujících intenzitu vy-hoření - délka školské praxe, genderová diference, stu-peň školské soustavy, na které pedagogický pracovník působí, typ vykonávané pedagogické profese. Dále jsme se zabývali souvislostmi syndromu vyhoření s abúzem alkoholických nápojů a tabákových výrobků. Byl sledován vliv vybraných faktorů na četnost požívání alkoholu či kouření cigaret. Šlo o faktory stresový, fyzický, depresivní, sociální, bažení a faktor štěstí. Na základě zjištěných výsledků byly formulovány relevantní závěry a doporučení pro praxi.
Czech name
Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků
Czech description
Tato práce si klade za cíl představit blíže syndrom vyhoření jako komplexní fenomén, kterým jsou ohroženi pracovníci pomáhajících profesí, mezi které zařazujeme i pedagogické pracovníky. Práce je formálně rozdělena na tři části. V první části se věnujeme základním teoretickým rámcům, ze kterých problematika syndromu vyhoření vychází. Zabýváme se historií geneze konceptu syn-dromu vyhoření a výzkumnými studiemi, které pomáhaly tento koncept utvářet a postupně vymezovat. Pozornost je věnována rozvoji syndromu vyhoření u jedince, jeho postupné emocionální vyčerpanosti (emocional exhaustion), depersonalizace (depersonalization) a ztrátě osobního uspokojení (personal accomplishment). Zabýváme se rovněž faktory, které vyhoření vyvolávají a strategiemi, které umožňují se vyhoření vyhnout. Druhá část knihy je věnována podrobné charakteristice výzkumného designu výzkumné studie, kterou realizoval autorský tým. Třetí část knihy potom seznamuje čtenáře s výsledky realizované výzkumné studie. Zjišťovali jsme poměr pedagogických pracovníků, kteří jeví příznaky vyhoření alespoň v jedné ze sledovaných oblastí. Dále jsme se zaměřili na analýzu jednotlivých faktorů ovlivňujících intenzitu vy-hoření - délka školské praxe, genderová diference, stu-peň školské soustavy, na které pedagogický pracovník působí, typ vykonávané pedagogické profese. Dále jsme se zabývali souvislostmi syndromu vyhoření s abúzem alkoholických nápojů a tabákových výrobků. Byl sledován vliv vybraných faktorů na četnost požívání alkoholu či kouření cigaret. Šlo o faktory stresový, fyzický, depresivní, sociální, bažení a faktor štěstí. Na základě zjištěných výsledků byly formulovány relevantní závěry a doporučení pro praxi.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7414-992-4
Number of pages
191
Publisher name
Pedagogická fakulta UJEP
Place of publication
Ústí nad Labem
UT code for WoS book
—