On the stylistic classification of linguistic items in spoken discourses of basic school teachers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F20%3A43895479" target="_blank" >RIV/44555601:13430/20:43895479 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=475" target="_blank" >https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=475</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
K možnostem stylistického hodnocení jazykových prostředků v mluvených projevech učitelů základních škol
Original language description
V předkládané studii autor zkoumá funkce mluveného jazyka v českých školách. Za tímto účelem využívá systém klasifikace jazykových prostředků navržený J. Homoláčem a K. Mrázkovou. Tento systém je založen na porozumění české jazykové situaci jako realizaci dvou základních komunikačních oblastí: (1) oblasti běžného dorozumívání a (2) oblasti realizace vyšších komunikačních cílů. Data předložené studie tvoří 31 zvukových nahrávek vyučovacích hodin ve třídách žáků druhého stupně českých škol: účastníci byli čtyři učitelé a jejich žáci (ve věku od 11 do 15 let). Tento materiál byl popsán s využitím následujících kritérií: (1) každodenní komunikace nebo institucionální komunikace, (2) pozice jazykového prostředku na ose stylově vysoký, nízký a střední, (3) expresivita, (4) užití jazykového prostředky typicky v Čechách nebo na Moravě. Analýza ukázala, že stylistická klasifikace jazykových prostředků v těchto mluvených projevech by měla spíše reflektovat kritéria vyvozená z popisu komunikačních situací než z příslušnosti prostředků k strukturním varietám (spisovná a obecná čeština).
Czech name
K možnostem stylistického hodnocení jazykových prostředků v mluvených projevech učitelů základních škol
Czech description
V předkládané studii autor zkoumá funkce mluveného jazyka v českých školách. Za tímto účelem využívá systém klasifikace jazykových prostředků navržený J. Homoláčem a K. Mrázkovou. Tento systém je založen na porozumění české jazykové situaci jako realizaci dvou základních komunikačních oblastí: (1) oblasti běžného dorozumívání a (2) oblasti realizace vyšších komunikačních cílů. Data předložené studie tvoří 31 zvukových nahrávek vyučovacích hodin ve třídách žáků druhého stupně českých škol: účastníci byli čtyři učitelé a jejich žáci (ve věku od 11 do 15 let). Tento materiál byl popsán s využitím následujících kritérií: (1) každodenní komunikace nebo institucionální komunikace, (2) pozice jazykového prostředku na ose stylově vysoký, nízký a střední, (3) expresivita, (4) užití jazykového prostředky typicky v Čechách nebo na Moravě. Analýza ukázala, že stylistická klasifikace jazykových prostředků v těchto mluvených projevech by měla spíše reflektovat kritéria vyvozená z popisu komunikačních situací než z příslušnosti prostředků k strukturním varietám (spisovná a obecná čeština).
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60203 - Linguistics
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Slovo a slovesnost
ISSN
0037-7031
e-ISSN
—
Volume of the periodical
81
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
34
Pages from-to
31-64
UT code for WoS article
000521638300002
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85083206354