All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

On the stylistic classification of linguistic items in spoken discourses of basic school teachers

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F20%3A43895479" target="_blank" >RIV/44555601:13430/20:43895479 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=475" target="_blank" >https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=475</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    K možnostem stylistického hodnocení jazykových prostředků v mluvených projevech učitelů základních škol

  • Original language description

    V předkládané studii autor zkoumá funkce mluveného jazyka v českých školách. Za tímto účelem využívá systém klasifikace jazykových prostředků navržený J. Homoláčem a K. Mrázkovou. Tento systém je založen na porozumění české jazykové situaci jako realizaci dvou základních komunikačních oblastí: (1) oblasti běžného dorozumívání a (2) oblasti realizace vyšších komunikačních cílů. Data předložené studie tvoří 31 zvukových nahrávek vyučovacích hodin ve třídách žáků druhého stupně českých škol: účastníci byli čtyři učitelé a jejich žáci (ve věku od 11 do 15 let). Tento materiál byl popsán s využitím následujících kritérií: (1) každodenní komunikace nebo institucionální komunikace, (2) pozice jazykového prostředku na ose stylově vysoký, nízký a střední, (3) expresivita, (4) užití jazykového prostředky typicky v Čechách nebo na Moravě. Analýza ukázala, že stylistická klasifikace jazykových prostředků v těchto mluvených projevech by měla spíše reflektovat kritéria vyvozená z popisu komunikačních situací než z příslušnosti prostředků k strukturním varietám (spisovná a obecná čeština).

  • Czech name

    K možnostem stylistického hodnocení jazykových prostředků v mluvených projevech učitelů základních škol

  • Czech description

    V předkládané studii autor zkoumá funkce mluveného jazyka v českých školách. Za tímto účelem využívá systém klasifikace jazykových prostředků navržený J. Homoláčem a K. Mrázkovou. Tento systém je založen na porozumění české jazykové situaci jako realizaci dvou základních komunikačních oblastí: (1) oblasti běžného dorozumívání a (2) oblasti realizace vyšších komunikačních cílů. Data předložené studie tvoří 31 zvukových nahrávek vyučovacích hodin ve třídách žáků druhého stupně českých škol: účastníci byli čtyři učitelé a jejich žáci (ve věku od 11 do 15 let). Tento materiál byl popsán s využitím následujících kritérií: (1) každodenní komunikace nebo institucionální komunikace, (2) pozice jazykového prostředku na ose stylově vysoký, nízký a střední, (3) expresivita, (4) užití jazykového prostředky typicky v Čechách nebo na Moravě. Analýza ukázala, že stylistická klasifikace jazykových prostředků v těchto mluvených projevech by měla spíše reflektovat kritéria vyvozená z popisu komunikačních situací než z příslušnosti prostředků k strukturním varietám (spisovná a obecná čeština).

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60203 - Linguistics

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Slovo a slovesnost

  • ISSN

    0037-7031

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    81

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    34

  • Pages from-to

    31-64

  • UT code for WoS article

    000521638300002

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85083206354