Dimensions of creativty and conventions in the field of phraseology and idiomatics - the way to the theoretical sources of the current concept
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F20%3A43895665" target="_blank" >RIV/44555601:13430/20:43895665 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dimenze kreativity a konvence v oblasti frazeologie a idiomatiky - cesty k teoretickým pramenům současného pojetí
Original language description
Předmětem studie je zkoumání prezentace, vnímání a potenciality kreativity ve frazeologii a jejich souvztažnost s konvenční podstatou frazeologických jednotek v českém i obecně-frazeologickém kontextu. Zatímco pojetí konvence v souvislosti s jazykem se objevuje ještě v době antického Řecka, zkoumání kreativity jako předmětu výzkumu se v lingvistice formoval až od 60. let minulého století, nejdříve v pracích N. Chomského. V české frazeologii je s jazykovou kreativitou spojována teorie variability F. Čermáka. Ve frazeologii je proces kreativity aktivním výsledkem abstraktního jazykového myšlení. K systémovým předpokladům a rysům kreativity ve frazeologii patří např. (1) předpoklad schopnosti abstraktního jazykového myšlení, (2) nekonečnost a neuzavřenost systému, (3) vlivy frekvence, (4) nepravidelnosti (anomálie), (5) potencialita k vizualizaci, (6) možnosti variability, které jsou omezenější sice v plánu syntagmatickém a poněkud volnější v plánu paradigmatickém. Ilustračním materiálem k uvedeným rysům v kapitole je korpusová analýza vybraných frazémů v češtině, s důrazem na výzkum variability frazémů, např. Darovanému koni na zuby nehleď; My o vlku, vlk za humny; mít hlad jako vlk.
Czech name
Dimenze kreativity a konvence v oblasti frazeologie a idiomatiky - cesty k teoretickým pramenům současného pojetí
Czech description
Předmětem studie je zkoumání prezentace, vnímání a potenciality kreativity ve frazeologii a jejich souvztažnost s konvenční podstatou frazeologických jednotek v českém i obecně-frazeologickém kontextu. Zatímco pojetí konvence v souvislosti s jazykem se objevuje ještě v době antického Řecka, zkoumání kreativity jako předmětu výzkumu se v lingvistice formoval až od 60. let minulého století, nejdříve v pracích N. Chomského. V české frazeologii je s jazykovou kreativitou spojována teorie variability F. Čermáka. Ve frazeologii je proces kreativity aktivním výsledkem abstraktního jazykového myšlení. K systémovým předpokladům a rysům kreativity ve frazeologii patří např. (1) předpoklad schopnosti abstraktního jazykového myšlení, (2) nekonečnost a neuzavřenost systému, (3) vlivy frekvence, (4) nepravidelnosti (anomálie), (5) potencialita k vizualizaci, (6) možnosti variability, které jsou omezenější sice v plánu syntagmatickém a poněkud volnější v plánu paradigmatickém. Ilustračním materiálem k uvedeným rysům v kapitole je korpusová analýza vybraných frazémů v češtině, s důrazem na výzkum variability frazémů, např. Darovanému koni na zuby nehleď; My o vlku, vlk za humny; mít hlad jako vlk.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60203 - Linguistics
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Konwencja i kreacja w języku i w literaturze czeskiej
ISBN
978-83-63090-33-3
Number of pages of the result
16
Pages from-to
269-284
Number of pages of the book
403
Publisher name
Instytut Filologii Słowiańskiej, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Place of publication
Poznań
UT code for WoS chapter
—