Career counselling at elementary and lower secondary schools in the Ústí Region
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897730" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897730 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kariérové poradenství na základních školách v Ústeckém kraji
Original language description
V českém vzdělávacím systému se dlouhodobě projevují významné rozdíly v různých aspektech vzdělávání mezi jednotlivými regiony. Ústecký kraj patří mezi takzvané strukturálně postiené (uhelné) regiony a vykazuje v rámci České republiky nejméně příznivé charakteristiky v mnoha oblastech. Patří mezi ně například celkové akademické výsledky áků, nejvyšší podíl áků opakujících ročník či nejvyšší podíl předčasných odchodů ze vzdělávání. Podle údajů České školní inspekce je v Ústeckém kraji také nejvyšší podíl áků, kteří absolvují pouze základní vzdělání. Tuto formu předčasného odchodu ze vzdělávání povaujeme za velmi závanou, neboť často bývá spojena s následnou, velmi problematickou uplatnitelností na trhu práce, s nezaměstnaností a dalšími negativními důsledky, které tento rizikový jev přinášejí. Nízká míra uplatnitelnosti vysokého počtu osob na měnícím se trhu práce je také zároveň jedním z důleitých limitů rozvoje regionu.Za jeden z moných efektivních nástrojů v oblasti prevence předčasných odchodů ze vzdělávání povaujeme kvalitní kariérové poradenství poskytované ákům na základních školách. Cílem našich výzkumných aktivit proto bylo analyzovat, jak je kariérové poradenství na základních školách realizováno. Pozornost jsme zaměřili na jeho personální zajištění, časový rámec jeho poskytování, ale samozřejmě také na obsah, tedy konkrétní metody a aktivity, které jsou kariérovými poradci vyuívány. Předmětem našeho zájmu byla rovně spolupráce mezi základní školou, rodiči, středními školami, úřady práce, nestátními neziskovými organizacemi, ale také potenciálními zaměstnavateli. Důleitým tématem byla také identifikace postupů, které školy vyuívají v oblasti podpory áků ohroených předčasným odchodem ze vzdělávání a obecně, jak postupují v oblasti prevence tohoto rizikového jevu. Prostor byl dán také návrhům poradenských pracovníků na zkvalitnění kariérového poradenství v prostředí základních škol. Na jejich základě jsme formulovali strukturovaná doporučení, která jsou součástí závěru publikace.
Czech name
Kariérové poradenství na základních školách v Ústeckém kraji
Czech description
V českém vzdělávacím systému se dlouhodobě projevují významné rozdíly v různých aspektech vzdělávání mezi jednotlivými regiony. Ústecký kraj patří mezi takzvané strukturálně postiené (uhelné) regiony a vykazuje v rámci České republiky nejméně příznivé charakteristiky v mnoha oblastech. Patří mezi ně například celkové akademické výsledky áků, nejvyšší podíl áků opakujících ročník či nejvyšší podíl předčasných odchodů ze vzdělávání. Podle údajů České školní inspekce je v Ústeckém kraji také nejvyšší podíl áků, kteří absolvují pouze základní vzdělání. Tuto formu předčasného odchodu ze vzdělávání povaujeme za velmi závanou, neboť často bývá spojena s následnou, velmi problematickou uplatnitelností na trhu práce, s nezaměstnaností a dalšími negativními důsledky, které tento rizikový jev přinášejí. Nízká míra uplatnitelnosti vysokého počtu osob na měnícím se trhu práce je také zároveň jedním z důleitých limitů rozvoje regionu.Za jeden z moných efektivních nástrojů v oblasti prevence předčasných odchodů ze vzdělávání povaujeme kvalitní kariérové poradenství poskytované ákům na základních školách. Cílem našich výzkumných aktivit proto bylo analyzovat, jak je kariérové poradenství na základních školách realizováno. Pozornost jsme zaměřili na jeho personální zajištění, časový rámec jeho poskytování, ale samozřejmě také na obsah, tedy konkrétní metody a aktivity, které jsou kariérovými poradci vyuívány. Předmětem našeho zájmu byla rovně spolupráce mezi základní školou, rodiči, středními školami, úřady práce, nestátními neziskovými organizacemi, ale také potenciálními zaměstnavateli. Důleitým tématem byla také identifikace postupů, které školy vyuívají v oblasti podpory áků ohroených předčasným odchodem ze vzdělávání a obecně, jak postupují v oblasti prevence tohoto rizikového jevu. Prostor byl dán také návrhům poradenských pracovníků na zkvalitnění kariérového poradenství v prostředí základních škol. Na jejich základě jsme formulovali strukturovaná doporučení, která jsou součástí závěru publikace.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
O - Projekt operacniho programu
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-88140-42-9
Number of pages
108
Publisher name
Ústecký kraj, Velká Hradební 3118/48, 400 02 Ústí nad Labem IČ: 70892156 DIČ: CZ70892156
Place of publication
Ústí nad Labem
UT code for WoS book
—