Educational intervention for people with Alzheimer's disease with support for social adaptability in the context of compensatory rehabilitation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43897960" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43897960 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Edukační intervence osob s Alzheimerovou nemocí s podporou sociální adaptability v kontextu komprehenzivní rehabilitace
Original language description
Stěejním tématem předloené monografie je ucelený přístup speciální pedagogiky a ergoterapie se zaměřením na osoby s diagnostikovanou demencí při Alzheimerově nemocí. Vycházíme z teoretických východisek, která reflektuje Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN-10.revize). Cílem práce bylo zjistit, jaký vliv má součinnost speciálněpedagogické intervence a ergoterapeutické intervence na změnu úrovně kognitivních funkcí a běných denních činností (sociální adaptability) u testovaných probandů experimentální skupiny v komparaci s probandy kontrolní skupiny.Zpracování předloené práce odpovídá tradičnímu způsobu, tj. prezentujeme nejprve teoretickou část a následně část empirickou. Praktická část v logické návaznosti začíná nejdříve obecnými teoretickými východisky a následně pokračuje speciální částí teoretických východisek. V obecné části teoretických východisek vycházíme z aktuálních témat reflektujících problematiku 21. století. V první řadě popisujeme problematiku spojenou se stárnutím a stářím s ohledem na kognitivní funkce a polymorbiditu v seniorském věku. Nedílnou součástí je také nástin podpory zdraví a péče o seniory s ohledem na aktuální vědní poznatky. V obecné rovině se také pohybujeme v případě deskripce syndromu demence.Kromě prevalence a klasifikace demencí povaujeme za důleitou podkapitolu, která se týká diagnostiky demence z pohledu pomáhajících profesí. V této kapitole prezentujeme v praxi vyuívané standardizované testy, které hodnotí deficit kognitivních funkcí nebo funkční míru nezávislosti daného jedince. Pro potřeby praxe jsou zde uvedeny také symptomy spojené s poruchami kognitivních funkcí a popis samotné Alzheimerovy nemoci.Ve speciální části teoretických východisek a na základě analýzy tuzemských a zahraničních zdrojů definujeme komprehenzivní rehabilitaci a její stěejní sloky s ohledem na zvolenou problematiku předloené práce. Mezi tyto sloky řadíme sloku léčebnou, sociální a edukační. Následně popisujeme samotnou kognitivní rehabilitaci, kde za analýzy řady studií povaujeme právě kognitivní rehabilitaci za nedílnou součást komprehenzivní rehabilitace. Její potenciál také vnímáme v aplikaci speciálněpedagogické intervence u jedinců s různým typem mentálního postiení, nejen demence jako takové. Výstupem teoretické části je tak poukázání na globální problém stárnoucí populace s častěji se vyskytující určitou formou demence a moností rehabilitačně-edukačních přístupů. Empirická část práce je věnována vybraným intervenčním přístupům, které kombinují speciálněpedagogické a ergoterapeutické přístupy. Pohybujeme se ve dvou základních interpretačních rovinách, a to v rovině kognitivních funkcí a v rovině zvládání běných denních činností, tj. sociální adaptability. Na zvolenou problematiku nahlííme z pohledu pomáhajících profesí.Výzkumné šetření bylo realizováno kvantitativní metodologií. Vyuili jsme řízeného experimentu s kvótním výběrem probandů, kteří odpovídali předem stanoveným relevantním znakům. V experimentu bylo osloveno na 120 probandů, avšak do samotné analýzy postoupilo pouze 30 probandů experimentální skupiny a 30 probandů kontrolní skupiny. Důvodem byla primárně nechuť pravidelně spolupracovat, popř. zdravotní komplikace, které omezily námi stanovenou pravidelnou intervenci. Jeliko jsme chtěli prokázat vliv této intenzivní terapie, bylo do analýzy dat zapojeno pouze tolik probandů, kteří naplňovali daná kritéria. V první rovině jsme se zaměřili na testování za aplikace standardizovaného Addenbrookského kognitivního testu a v případě druhé roviny jsme se zaměřili na aplikaci standardizovaného Barthel indexu. Tento test hodnotil funkční míru nezávislosti, tj. sociální adaptabilitu daných probandů.Z výsledků a následné interpretace dat jsme došli k těmto závěrům. Experimentální skupina dosahovala ve sledovaných kontrastech bodového zlepšení. U experimentální skupiny byly zjištěny signifikantní rozdíly, které přijímají námi zvolené hypotézy. V případě kontrolní skupiny byly takté prokázány v daných kontrastech signifikantní rozdíly, avšak především ve stagnaci v rámci výsledků daných testů, popř. s bodovým zhoršením ve sledovaných oblastech.V tomto případě se námi zvolená intervence prokázala jako přínosná pro experimentální skupinu. Na základě těchto zjištění jsme formulovali závěry a doporučení pro praxi s ohledem na pomáhající profese. Tyto závěry přinášejí zjištění odkazující na monou kooperaci speciální pedagogiky a ergoterapie nejen v teoretické, ale také v praktické rovině. Právě v těchto rovinách jsme se snaili daná zjištění interpretovat, a nabídnout tak ucelené přístupy v řešení problematiky jedinců s diagnózou demence.
Czech name
Edukační intervence osob s Alzheimerovou nemocí s podporou sociální adaptability v kontextu komprehenzivní rehabilitace
Czech description
Stěejním tématem předloené monografie je ucelený přístup speciální pedagogiky a ergoterapie se zaměřením na osoby s diagnostikovanou demencí při Alzheimerově nemocí. Vycházíme z teoretických východisek, která reflektuje Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN-10.revize). Cílem práce bylo zjistit, jaký vliv má součinnost speciálněpedagogické intervence a ergoterapeutické intervence na změnu úrovně kognitivních funkcí a běných denních činností (sociální adaptability) u testovaných probandů experimentální skupiny v komparaci s probandy kontrolní skupiny.Zpracování předloené práce odpovídá tradičnímu způsobu, tj. prezentujeme nejprve teoretickou část a následně část empirickou. Praktická část v logické návaznosti začíná nejdříve obecnými teoretickými východisky a následně pokračuje speciální částí teoretických východisek. V obecné části teoretických východisek vycházíme z aktuálních témat reflektujících problematiku 21. století. V první řadě popisujeme problematiku spojenou se stárnutím a stářím s ohledem na kognitivní funkce a polymorbiditu v seniorském věku. Nedílnou součástí je také nástin podpory zdraví a péče o seniory s ohledem na aktuální vědní poznatky. V obecné rovině se také pohybujeme v případě deskripce syndromu demence.Kromě prevalence a klasifikace demencí povaujeme za důleitou podkapitolu, která se týká diagnostiky demence z pohledu pomáhajících profesí. V této kapitole prezentujeme v praxi vyuívané standardizované testy, které hodnotí deficit kognitivních funkcí nebo funkční míru nezávislosti daného jedince. Pro potřeby praxe jsou zde uvedeny také symptomy spojené s poruchami kognitivních funkcí a popis samotné Alzheimerovy nemoci.Ve speciální části teoretických východisek a na základě analýzy tuzemských a zahraničních zdrojů definujeme komprehenzivní rehabilitaci a její stěejní sloky s ohledem na zvolenou problematiku předloené práce. Mezi tyto sloky řadíme sloku léčebnou, sociální a edukační. Následně popisujeme samotnou kognitivní rehabilitaci, kde za analýzy řady studií povaujeme právě kognitivní rehabilitaci za nedílnou součást komprehenzivní rehabilitace. Její potenciál také vnímáme v aplikaci speciálněpedagogické intervence u jedinců s různým typem mentálního postiení, nejen demence jako takové. Výstupem teoretické části je tak poukázání na globální problém stárnoucí populace s častěji se vyskytující určitou formou demence a moností rehabilitačně-edukačních přístupů. Empirická část práce je věnována vybraným intervenčním přístupům, které kombinují speciálněpedagogické a ergoterapeutické přístupy. Pohybujeme se ve dvou základních interpretačních rovinách, a to v rovině kognitivních funkcí a v rovině zvládání běných denních činností, tj. sociální adaptability. Na zvolenou problematiku nahlííme z pohledu pomáhajících profesí.Výzkumné šetření bylo realizováno kvantitativní metodologií. Vyuili jsme řízeného experimentu s kvótním výběrem probandů, kteří odpovídali předem stanoveným relevantním znakům. V experimentu bylo osloveno na 120 probandů, avšak do samotné analýzy postoupilo pouze 30 probandů experimentální skupiny a 30 probandů kontrolní skupiny. Důvodem byla primárně nechuť pravidelně spolupracovat, popř. zdravotní komplikace, které omezily námi stanovenou pravidelnou intervenci. Jeliko jsme chtěli prokázat vliv této intenzivní terapie, bylo do analýzy dat zapojeno pouze tolik probandů, kteří naplňovali daná kritéria. V první rovině jsme se zaměřili na testování za aplikace standardizovaného Addenbrookského kognitivního testu a v případě druhé roviny jsme se zaměřili na aplikaci standardizovaného Barthel indexu. Tento test hodnotil funkční míru nezávislosti, tj. sociální adaptabilitu daných probandů.Z výsledků a následné interpretace dat jsme došli k těmto závěrům. Experimentální skupina dosahovala ve sledovaných kontrastech bodového zlepšení. U experimentální skupiny byly zjištěny signifikantní rozdíly, které přijímají námi zvolené hypotézy. V případě kontrolní skupiny byly takté prokázány v daných kontrastech signifikantní rozdíly, avšak především ve stagnaci v rámci výsledků daných testů, popř. s bodovým zhoršením ve sledovaných oblastech.V tomto případě se námi zvolená intervence prokázala jako přínosná pro experimentální skupinu. Na základě těchto zjištění jsme formulovali závěry a doporučení pro praxi s ohledem na pomáhající profese. Tyto závěry přinášejí zjištění odkazující na monou kooperaci speciální pedagogiky a ergoterapie nejen v teoretické, ale také v praktické rovině. Právě v těchto rovinách jsme se snaili daná zjištění interpretovat, a nabídnout tak ucelené přístupy v řešení problematiky jedinců s diagnózou demence.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7561-425-4
Number of pages
224
Publisher name
Pedagogická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem
Place of publication
České Budějovice
UT code for WoS book
—