Implementation of the constructivist approach to physics teaching through tasks in the form of a discussion
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F16%3A43887628" target="_blank" >RIV/44555601:13440/16:43887628 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://mfi.upol.cz/files/25/2502/mfi_2502_102_115.pdf" target="_blank" >http://mfi.upol.cz/files/25/2502/mfi_2502_102_115.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Realizace konstruktivistického přístupu ve výuce fyziky prostřednictvím úloh zadaných formou diskuze
Original language description
Článek pojednává o vyučovací metodě založené na úlohách, jež jsou žákům předkládány ve formě diskuse (v zahraničí nazývané concept cartoons). V českých školách není tato metoda příliš známá, ale její potenciál je velký, neboť umožňuje prakticky realizovat principy konstruktivismu v běžné třídě. Děti se pomocí úloh ve formě diskuse učí klást výzkumné otázky, formulovat hypotézy, navrhovat vysvětlení a zdůvodňovat svoji argumentaci. Úlohy tak pomáhají rozvíjet kritické myšlení žáků. Úlohy také mohou být vhodným východiskem pro experimentování žáků a jejich další bádání. V příspěvku jsou prezentovány dva soubory úloh zadaných formou diskuse pro témata Pohybové zákony a Gravitace, které jsou určeny zejména pro žáky základních škol (věk 13 až 15 let), ale jsou dobře využitelné i pro starší žáky. Je zde uvedeno několik ukázek úloh s komentářem a popsáno, jak lze s úlohami pracovat ve výuce.
Czech name
Realizace konstruktivistického přístupu ve výuce fyziky prostřednictvím úloh zadaných formou diskuze
Czech description
Článek pojednává o vyučovací metodě založené na úlohách, jež jsou žákům předkládány ve formě diskuse (v zahraničí nazývané concept cartoons). V českých školách není tato metoda příliš známá, ale její potenciál je velký, neboť umožňuje prakticky realizovat principy konstruktivismu v běžné třídě. Děti se pomocí úloh ve formě diskuse učí klást výzkumné otázky, formulovat hypotézy, navrhovat vysvětlení a zdůvodňovat svoji argumentaci. Úlohy tak pomáhají rozvíjet kritické myšlení žáků. Úlohy také mohou být vhodným východiskem pro experimentování žáků a jejich další bádání. V příspěvku jsou prezentovány dva soubory úloh zadaných formou diskuse pro témata Pohybové zákony a Gravitace, které jsou určeny zejména pro žáky základních škol (věk 13 až 15 let), ale jsou dobře využitelné i pro starší žáky. Je zde uvedeno několik ukázek úloh s komentářem a popsáno, jak lze s úlohami pracovat ve výuce.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Matematika, fyzika, informatika
ISSN
1210-1761
e-ISSN
—
Volume of the periodical
25
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
102-115
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—