All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Misconceptions Concerning Animism, or, the Atom is Alive?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F20%3A43895563" target="_blank" >RIV/44555601:13440/20:43895563 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/100" target="_blank" >http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/100</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2020.3.3" target="_blank" >10.14712/25337556.2020.3.3</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Miskoncepce týkající se animismu aneb je atom živý?

  • Original language description

    Atom je pojem, se kterým se žáci setkávají jak ve fyzice, tak v chemii. Obtížnost výuky tohoto pojmu spočívá v tom, že jde o značně abstraktní konstrukt. Při výuce pojmu atom proto učitelé používají různé modely, analogie a metafory, ale i různá antropomorfní vyjádření. Žáci si však často vytvářejí své vlastní modely a jejich představy se tak mohou značně lišit od představy atomu, kterou se jim jejich učitelé snaží zprostředkovat. Náš příspěvek je zaměřen na jednu z nejrozšířenějších miskoncepcí, kterou je animismus, tj. představu, že atom je živý (má vlastnosti živých organismů). Četnost výskytu této miskoncepce ilustrujeme na příkladu výzkumu představ o atomech, který jsme provedli v České republice. Účastnili se ho žáci 9. ročníků z šesti základních škol a jedné kvarty víceletého gymnázia a také studenti učitelství pro 1. stupeň základní školy a studenti bakalářských dvouoborových a jednooborových studií z několika českých univerzit. Ke zjišťování představ žáků a studentů jsme použili test, do jehož jednotlivých položek byly zahrnuty nejčastější miskoncepce v oblasti atomistiky. V příspěvku podrobně komentujeme výsledky, které jsme získali na základě odpovědí respondetů na dvě testové položky, jež se týkaly animismu. Náš výzkum ukázal, že zejména žáci základních škol a také budoucí učitelé pro 1. stupeň základní školy mají mnoho chybných představ o atomu spojených s animismem. Mnoho z těchto miskoncepcí souvisí velmi pravděpodobně s tím, že žáci i studenti zaměňují atomy a buňky a často také atomy a molekuly. Mezi nejrozšířenější miskoncepce patří představa, že když živočich zemře, atomy se rozštěpí na jednodušší části a ty pak vytvoří nové atomy, a také představa, že atomy přestanou existovat, jakmile se živočich rozloží.

  • Czech name

    Miskoncepce týkající se animismu aneb je atom živý?

  • Czech description

    Atom je pojem, se kterým se žáci setkávají jak ve fyzice, tak v chemii. Obtížnost výuky tohoto pojmu spočívá v tom, že jde o značně abstraktní konstrukt. Při výuce pojmu atom proto učitelé používají různé modely, analogie a metafory, ale i různá antropomorfní vyjádření. Žáci si však často vytvářejí své vlastní modely a jejich představy se tak mohou značně lišit od představy atomu, kterou se jim jejich učitelé snaží zprostředkovat. Náš příspěvek je zaměřen na jednu z nejrozšířenějších miskoncepcí, kterou je animismus, tj. představu, že atom je živý (má vlastnosti živých organismů). Četnost výskytu této miskoncepce ilustrujeme na příkladu výzkumu představ o atomech, který jsme provedli v České republice. Účastnili se ho žáci 9. ročníků z šesti základních škol a jedné kvarty víceletého gymnázia a také studenti učitelství pro 1. stupeň základní školy a studenti bakalářských dvouoborových a jednooborových studií z několika českých univerzit. Ke zjišťování představ žáků a studentů jsme použili test, do jehož jednotlivých položek byly zahrnuty nejčastější miskoncepce v oblasti atomistiky. V příspěvku podrobně komentujeme výsledky, které jsme získali na základě odpovědí respondetů na dvě testové položky, jež se týkaly animismu. Náš výzkum ukázal, že zejména žáci základních škol a také budoucí učitelé pro 1. stupeň základní školy mají mnoho chybných představ o atomu spojených s animismem. Mnoho z těchto miskoncepcí souvisí velmi pravděpodobně s tím, že žáci i studenti zaměňují atomy a buňky a často také atomy a molekuly. Mezi nejrozšířenější miskoncepce patří představa, že když živočich zemře, atomy se rozštěpí na jednodušší části a ty pak vytvoří nové atomy, a také představa, že atomy přestanou existovat, jakmile se živočich rozloží.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Biologie. Chemie. Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    29

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    21-33

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database