Misconceptions Concerning Animism, or, the Atom is Alive?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F20%3A43895563" target="_blank" >RIV/44555601:13440/20:43895563 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/100" target="_blank" >http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/100</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2020.3.3" target="_blank" >10.14712/25337556.2020.3.3</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Miskoncepce týkající se animismu aneb je atom živý?
Original language description
Atom je pojem, se kterým se žáci setkávají jak ve fyzice, tak v chemii. Obtížnost výuky tohoto pojmu spočívá v tom, že jde o značně abstraktní konstrukt. Při výuce pojmu atom proto učitelé používají různé modely, analogie a metafory, ale i různá antropomorfní vyjádření. Žáci si však často vytvářejí své vlastní modely a jejich představy se tak mohou značně lišit od představy atomu, kterou se jim jejich učitelé snaží zprostředkovat. Náš příspěvek je zaměřen na jednu z nejrozšířenějších miskoncepcí, kterou je animismus, tj. představu, že atom je živý (má vlastnosti živých organismů). Četnost výskytu této miskoncepce ilustrujeme na příkladu výzkumu představ o atomech, který jsme provedli v České republice. Účastnili se ho žáci 9. ročníků z šesti základních škol a jedné kvarty víceletého gymnázia a také studenti učitelství pro 1. stupeň základní školy a studenti bakalářských dvouoborových a jednooborových studií z několika českých univerzit. Ke zjišťování představ žáků a studentů jsme použili test, do jehož jednotlivých položek byly zahrnuty nejčastější miskoncepce v oblasti atomistiky. V příspěvku podrobně komentujeme výsledky, které jsme získali na základě odpovědí respondetů na dvě testové položky, jež se týkaly animismu. Náš výzkum ukázal, že zejména žáci základních škol a také budoucí učitelé pro 1. stupeň základní školy mají mnoho chybných představ o atomu spojených s animismem. Mnoho z těchto miskoncepcí souvisí velmi pravděpodobně s tím, že žáci i studenti zaměňují atomy a buňky a často také atomy a molekuly. Mezi nejrozšířenější miskoncepce patří představa, že když živočich zemře, atomy se rozštěpí na jednodušší části a ty pak vytvoří nové atomy, a také představa, že atomy přestanou existovat, jakmile se živočich rozloží.
Czech name
Miskoncepce týkající se animismu aneb je atom živý?
Czech description
Atom je pojem, se kterým se žáci setkávají jak ve fyzice, tak v chemii. Obtížnost výuky tohoto pojmu spočívá v tom, že jde o značně abstraktní konstrukt. Při výuce pojmu atom proto učitelé používají různé modely, analogie a metafory, ale i různá antropomorfní vyjádření. Žáci si však často vytvářejí své vlastní modely a jejich představy se tak mohou značně lišit od představy atomu, kterou se jim jejich učitelé snaží zprostředkovat. Náš příspěvek je zaměřen na jednu z nejrozšířenějších miskoncepcí, kterou je animismus, tj. představu, že atom je živý (má vlastnosti živých organismů). Četnost výskytu této miskoncepce ilustrujeme na příkladu výzkumu představ o atomech, který jsme provedli v České republice. Účastnili se ho žáci 9. ročníků z šesti základních škol a jedné kvarty víceletého gymnázia a také studenti učitelství pro 1. stupeň základní školy a studenti bakalářských dvouoborových a jednooborových studií z několika českých univerzit. Ke zjišťování představ žáků a studentů jsme použili test, do jehož jednotlivých položek byly zahrnuty nejčastější miskoncepce v oblasti atomistiky. V příspěvku podrobně komentujeme výsledky, které jsme získali na základě odpovědí respondetů na dvě testové položky, jež se týkaly animismu. Náš výzkum ukázal, že zejména žáci základních škol a také budoucí učitelé pro 1. stupeň základní školy mají mnoho chybných představ o atomu spojených s animismem. Mnoho z těchto miskoncepcí souvisí velmi pravděpodobně s tím, že žáci i studenti zaměňují atomy a buňky a často také atomy a molekuly. Mezi nejrozšířenější miskoncepce patří představa, že když živočich zemře, atomy se rozštěpí na jednodušší části a ty pak vytvoří nové atomy, a také představa, že atomy přestanou existovat, jakmile se živočich rozloží.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Biologie. Chemie. Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Volume of the periodical
29
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
21-33
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—