All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Rural elementary school: Variability of types in a diverse countryside

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F22%3A43896913" target="_blank" >RIV/44555601:13440/22:43896913 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/44555601:13410/22:43897555 RIV/00216208:11310/22:10436850

  • Result on the web

    <a href="https://geografie.cz/127/1/0075/" target="_blank" >https://geografie.cz/127/1/0075/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.37040/geografie2022127010075" target="_blank" >10.37040/geografie2022127010075</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Venkovská základní škola: rozmanitost typů v různorodých venkovech

  • Original language description

    Cílem článku je diskutovat podmínky územní organizace základního školství na českém venkově a ověřit, zda existuje souvislost mezi různými typy venkovských škol a odlišnými typy venkova. Venkovské školy jsou totiž obvykle vnímány v protikladu ke školám městským jako homogenní soubor, kterému jsou přisuzovány určité souhrnné vlastnosti. A to i přesto, že venkovské školy a jejich problémy jsou velmi rozmanité. V článku je proto porovnána typologie obcí podle charakteristik základního školství vystihující rozmanitost podmínek fungování venkovských škol s typologií obcí podle jejich sociálních a kulturních charakteristik. Na základě tří ukazatelů popisujících hlavní vlastnosti školské sítě ? počet škol v obci, průměrná naplněnost jejich udávané kapacity a rozloha území, které v průměru připadá na jednu školu ? bylo vymezeno jedenáct typů obcí. Mezi typologiemi byla zjištěna statisticky významná souvislost. Venkovské školy tak nelze vnímat jako vnitřně homogenní skupinu institucí s převážně podobnými charakteristikami. Problémy, kterým venkovské školy musejí čelit při svém fungování, totiž úzce souvisí se širšími společenskými, kulturními a ekonomickými charakteristikami oblastí, v nichž se nacházejí.

  • Czech name

    Venkovská základní škola: rozmanitost typů v různorodých venkovech

  • Czech description

    Cílem článku je diskutovat podmínky územní organizace základního školství na českém venkově a ověřit, zda existuje souvislost mezi různými typy venkovských škol a odlišnými typy venkova. Venkovské školy jsou totiž obvykle vnímány v protikladu ke školám městským jako homogenní soubor, kterému jsou přisuzovány určité souhrnné vlastnosti. A to i přesto, že venkovské školy a jejich problémy jsou velmi rozmanité. V článku je proto porovnána typologie obcí podle charakteristik základního školství vystihující rozmanitost podmínek fungování venkovských škol s typologií obcí podle jejich sociálních a kulturních charakteristik. Na základě tří ukazatelů popisujících hlavní vlastnosti školské sítě ? počet škol v obci, průměrná naplněnost jejich udávané kapacity a rozloha území, které v průměru připadá na jednu školu ? bylo vymezeno jedenáct typů obcí. Mezi typologiemi byla zjištěna statisticky významná souvislost. Venkovské školy tak nelze vnímat jako vnitřně homogenní skupinu institucí s převážně podobnými charakteristikami. Problémy, kterým venkovské školy musejí čelit při svém fungování, totiž úzce souvisí se širšími společenskými, kulturními a ekonomickými charakteristikami oblastí, v nichž se nacházejí.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50701 - Cultural and economic geography

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA20-18545S" target="_blank" >GA20-18545S: Schools in Demand: Circumstances of Elementary School Choice in Rural Space</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Geografie

  • ISSN

    1212-0014

  • e-ISSN

    1212-0014

  • Volume of the periodical

    127

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    24

  • Pages from-to

    75-98

  • UT code for WoS article

    000766240700004

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85128091063