All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Mountain roads in the Czechia in the 1930s

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F24%3A43898565" target="_blank" >RIV/44555601:13440/24:43898565 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://drive.google.com/file/d/1eh5xloh5NtCKnnUeYP2Q5yXxVwI5jQkN/view" target="_blank" >https://drive.google.com/file/d/1eh5xloh5NtCKnnUeYP2Q5yXxVwI5jQkN/view</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Horské silnice v Česku ve 30. letech 20. století

  • Original language description

    Ji v počátcích automobilismu vznikl nový typ turistiky ? autoturistika. V souvislosti s přizpůsobováním silniční sítě motorizované dopravě se začaly i v českých zemích prosazovat dva nové druhy komunikací ? dálnice a horské silnice. V USA ji od počátku 20. století vznikaly v horách a národních parcích scénické parkways (např. Blue Ridge Parkway) a v alpských zemích alpské vyhlídkové silnice (např. Großglockner Hochalpenstraße dokončená roku 1935). Tyto komunikace slouily motorizovaným turistům, kteří mohli během jízdy pozorovat atraktivní a proměnlivá panoramata horské krajiny. Tato inovace se s určitým zpoděním dostala do českých zemí, kde bylo zamýšleno, projektováno a realizováno několik horských silnic. Jejich budování dosáhlo vrcholu v polovině 30. let 20. století, poté byl slibný vývoj přerušen politickými událostmi let 1938?1939. Příspěvek je zaměřen na tři postavené horské silnice. V západních Krkonoších vznikla v letech 1931?1936 Masarykova horská silnice, která se stala nejvýše poloenou silnicí v tehdejším Československu. Ve skalnaté a lesnaté krajině Kokořínska byla ve stejném roce otevřena silnice dr. Edvarda Beneše s architektonickými prvky v historizujícím stylu. V Beskydech byla v letech 1932?1937 postavena první horská silnice na Moravě - silnice zemského presidenta Jana Černého. Pro kadou silnici jsou představeny důvody vzniku, projektování a výstavba, slavnostní otevření pro veřejnost, trasování, technické parametry a význam komunikace, zejména pro autoturistiku.

  • Czech name

    Horské silnice v Česku ve 30. letech 20. století

  • Czech description

    Ji v počátcích automobilismu vznikl nový typ turistiky ? autoturistika. V souvislosti s přizpůsobováním silniční sítě motorizované dopravě se začaly i v českých zemích prosazovat dva nové druhy komunikací ? dálnice a horské silnice. V USA ji od počátku 20. století vznikaly v horách a národních parcích scénické parkways (např. Blue Ridge Parkway) a v alpských zemích alpské vyhlídkové silnice (např. Großglockner Hochalpenstraße dokončená roku 1935). Tyto komunikace slouily motorizovaným turistům, kteří mohli během jízdy pozorovat atraktivní a proměnlivá panoramata horské krajiny. Tato inovace se s určitým zpoděním dostala do českých zemí, kde bylo zamýšleno, projektováno a realizováno několik horských silnic. Jejich budování dosáhlo vrcholu v polovině 30. let 20. století, poté byl slibný vývoj přerušen politickými událostmi let 1938?1939. Příspěvek je zaměřen na tři postavené horské silnice. V západních Krkonoších vznikla v letech 1931?1936 Masarykova horská silnice, která se stala nejvýše poloenou silnicí v tehdejším Československu. Ve skalnaté a lesnaté krajině Kokořínska byla ve stejném roce otevřena silnice dr. Edvarda Beneše s architektonickými prvky v historizujícím stylu. V Beskydech byla v letech 1932?1937 postavena první horská silnice na Moravě - silnice zemského presidenta Jana Černého. Pro kadou silnici jsou představeny důvody vzniku, projektování a výstavba, slavnostní otevření pro veřejnost, trasování, technické parametry a význam komunikace, zejména pro autoturistiku.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Prostor pro Život. Cesty

  • ISBN

    978-80-214-6263-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    76-83

  • Publisher name

    Vysoké učení technické v Brně

  • Place of publication

    Brno

  • Event location

    Brno

  • Event date

    Apr 17, 2024

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article