All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Phenomenology as a Foundation of Economic Method

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13510%2F14%3A43886040" target="_blank" >RIV/44555601:13510/14:43886040 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Fenomenologie jako základ ekonomické metody

  • Original language description

    Ekonomický přístup k lidskému chování je v posledních letech zpochybňován příspěvky kognitivních věd, a to v podobě behaviorální ekonomie. V ekonomii tak lze rozlišit dva spolu nesouhlasící metodologické postoje: objektivistický (naturalistický) přístup,který odmítá roli motivací v lidském chování a přijímá metody přírodních věd, a subjektivistický (interpretativní) přístup, pro něhož je základním východiskem teleologická struktura lidského jednání. Článek ukazuje, že postavení subjektivistického přístupu (zvláště pak teorie racionální volby) bylo otřeseno proto, že staví na příliš jednoduché teleologické struktuře. Slibné řešení však nabízí fenomenologie. Ta identifikuje typické, invariantní struktury lidského jednání a sociálního světa, jež mají různé stupně anonymity. Bude-li ekonomický přístup patřičně založen na těchto strukturách, ukáže se, že teorie racionální volby i omezená racionalita jsou slučitelné. Liší se totiž jen ve stupni anonymity, přičemž obě náležejí k (subjektivis

  • Czech name

    Fenomenologie jako základ ekonomické metody

  • Czech description

    Ekonomický přístup k lidskému chování je v posledních letech zpochybňován příspěvky kognitivních věd, a to v podobě behaviorální ekonomie. V ekonomii tak lze rozlišit dva spolu nesouhlasící metodologické postoje: objektivistický (naturalistický) přístup,který odmítá roli motivací v lidském chování a přijímá metody přírodních věd, a subjektivistický (interpretativní) přístup, pro něhož je základním východiskem teleologická struktura lidského jednání. Článek ukazuje, že postavení subjektivistického přístupu (zvláště pak teorie racionální volby) bylo otřeseno proto, že staví na příliš jednoduché teleologické struktuře. Slibné řešení však nabízí fenomenologie. Ta identifikuje typické, invariantní struktury lidského jednání a sociálního světa, jež mají různé stupně anonymity. Bude-li ekonomický přístup patřičně založen na těchto strukturách, ukáže se, že teorie racionální volby i omezená racionalita jsou slučitelné. Liší se totiž jen ve stupni anonymity, přičemž obě náležejí k (subjektivis

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AH - Economics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2014

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Politická ekonomie

  • ISSN

    0032-3233

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    62

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    18

  • Pages from-to

    400-417

  • UT code for WoS article

    000338595400006

  • EID of the result in the Scopus database