Impact of the Covid-19 pandemic on transportation behaviour and development of online activities with implications for transportation and spatial planning
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13510%2F22%3A43897412" target="_blank" >RIV/44555601:13510/22:43897412 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.uur.cz/casopis-uaur/cisla-casopisu-journal-issues/2022/62022/" target="_blank" >https://www.uur.cz/casopis-uaur/cisla-casopisu-journal-issues/2022/62022/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vliv pandemie COVID-19 na dopravní chování a rozvoj on-line aktivit a implikace pro dopravní a územní plánování
Original language description
Tento článek popisuje dlouhodobé dopady pandemie covid-19 na dopravní chování obyvatel urbánních oblastí ČR a přináší doporučení pro další udržitelný rozvoj těchto území. Vychází z výsledků analýz panelových dat o mobilitě dospělých obyvatel ČR během pandemie covid-19 a o dopadech nové zkušenosti obyvatel s virtuálním prostředím na dopravní chování v delším časovém období. Data byla získána ze čtyř online dotazníkových šetření opakovaných na stejném vzorku městské populace a realizovaných během let 2020 a 2021. Vyplývá z nich, že během pandemie akcelerovaly některé trendy typu práce z domova nebo online nakupování, což jsou typy cest, které výrazně ovlivňují podobu celkové mobility a její skladbu. V článku diskutujeme i další závěry plynoucí z našich analýz, a to mj. snížený podíl využívání veřejné dopravy či poměrně stabilní podíly pěší a cyklistické dopravy ? přes jejich vysoký potenciál právě v dobách pandemie. Článek se věnuje také zahraničním zkušenostem a dobré praxi podpory udržitelné mobility a zmiňuje jejich přínosy pro územně dopravní plánování měst.
Czech name
Vliv pandemie COVID-19 na dopravní chování a rozvoj on-line aktivit a implikace pro dopravní a územní plánování
Czech description
Tento článek popisuje dlouhodobé dopady pandemie covid-19 na dopravní chování obyvatel urbánních oblastí ČR a přináší doporučení pro další udržitelný rozvoj těchto území. Vychází z výsledků analýz panelových dat o mobilitě dospělých obyvatel ČR během pandemie covid-19 a o dopadech nové zkušenosti obyvatel s virtuálním prostředím na dopravní chování v delším časovém období. Data byla získána ze čtyř online dotazníkových šetření opakovaných na stejném vzorku městské populace a realizovaných během let 2020 a 2021. Vyplývá z nich, že během pandemie akcelerovaly některé trendy typu práce z domova nebo online nakupování, což jsou typy cest, které výrazně ovlivňují podobu celkové mobility a její skladbu. V článku diskutujeme i další závěry plynoucí z našich analýz, a to mj. snížený podíl využívání veřejné dopravy či poměrně stabilní podíly pěší a cyklistické dopravy ? přes jejich vysoký potenciál právě v dobách pandemie. Článek se věnuje také zahraničním zkušenostem a dobré praxi podpory udržitelné mobility a zmiňuje jejich přínosy pro územně dopravní plánování měst.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL04000094" target="_blank" >TL04000094: Changes of transport behavior caused by Covid-19 and their impacts on society</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Urbanismus a územní rozvoj
ISSN
1212-0855
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2022
Issue of the periodical within the volume
6
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
23-29
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—